خدمات پزشکی

۴۲ مطلب در مهر ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

آنژین صدری یا درد قفسه سینه در اثر کاهش یافتن جریان خون به عضله به وجود می آید. این اختلال را نمی توان حمله قلبی در نظر گرفت و قلب را دچار آسیب دیدگی می کند. اما این عارضه جزو نشانه هایی است که خبر از حمله قلبی و گرفتگی عروق کرونر می دهد. مواردی مانند افت فشار خون یا انسداد عروق، بیشتر شدن جذب خون در عضله قلبی را می توان از عواملی معرفی کرد که در عروق عضله قلبی، آنژین کاهش جریان خون را به وجود می آورد.

این مشکل به احساس فشار و فشردگی در قفسه سینه شباهت دارد؛ به گونه ای که انگار قفسه سینه در حال خرد شدن است. آغاز درد از وسط قفسه سینه و پشت استخوان سینه یا سمت چپ جلوی قفسه سینه خواهد بود و گسترش آن به صورت تدریجی در سایر بخش های بدن مانند بازوها و شکم صورت می گیرد.

تاریخچه بیماری چیست؟

آغاز تاریخچه آنژین مربوط به شرح لئوناردو داوینچی از آناتومی عروق کرونر است که در سال 1511 صورت گرفت. با این حال تصور نمی شد که گردش خون کرونر تا توصیف ویلیام هاروی که مربوط به سال 1649 است، مفهوم عملکردی داشته باشد.

آنژین صدری برای اولین بار از طریق ویلیام هبردن و سال 1772 مورد توجه پزشکان قرار گرفت. البته اشاره هایی به درد در سینه و بازو در ارتباط با بیماری های اثرگذار روی قلب که حین ورزش رخ می دهد، شده است.

در طول دهه بعد، تعداد بیماران مشاهده شده توسط هبردن که مشابه مورد قبل بودند، به چهار برابر رسید و تعداد بسیار زیادی از نویسندگان به گزارش مواردی دیگر از آنژین پرداختند.

معنا و معرفی بیماری

شناخت بیماری آنژین صدری یا قفسه سینه

شناخت بیماری آنژین صدری یا قفسه سینه

این اختلال (Angina Pectoris) که آنژین نیز نامیده می شود، نوعی درد قفسه سینه است که موجب کاهش پیدا کردن جریان خون به قلب می شود. این عارضه را می توان از علائم بیماری عروق کرونر در نظر گرفت. کاهش جریان خون منجر به نرسیدن اکسیژن به قلب به میزان کافی خواهد شد که درد در قفسه سینه را به دنبال دارد.

آنژین حمله قلبی نیست و نشان می دهد که فرد در معرض خطر ابتلا به حمله قلبی قرار دارد. برخی از افراد علائم این عارضه را تجربه می کنند که شامل احساس سوزش در سینه یا وزن سنگین در قفسه سینه می شود.

آترواسکلروز اغلب موجب تنگ و مسدود شدن عروق کرونر می شود و با تنگی و مسدود بودن عروق کرونر، ماهیچه ها نمی توانند خون کافی را دریافت کنند. در صورتی که جریان خون دریافتی توسط عضله قلب کافی نباشد، در عضله مواد متابولیکی به وجود می آید که منجر به درد خواهد شد. هنگام سخت کار کردن قلب، آنژین صدری رخ می دهد؛ به عنوان مثال چنین حالتی در حین ورزش کردن به وجود می آید. محدود کردن دریچه های قلب می تواند فشار انسولین را در قلب افزایش دهد.

آنژین چه زمانی رخ می دهد؟

آنژین صدری چه زمانی اتفاق می افتد

آنژین صدری چه زمانی اتفاق می افتد

  • بعد از صرف یک غذای مفصل
  • حین ورزش یا پس از ورزش و فعالیت های بدنی
  • دماهای شدید
  • استرس های عاطفی که می توانند آنژین صدری و درد در قفسه سینه را ایجاد کنند.
  • قرارگیری در معرض آب سرد
  • محدود شدن دریچه های قلب که فشار انسولین در قلب را بیشتر می کنند.
  • مصرف الکل بیش از حد و استعمال دخانیات
  • احتمال بروز آنژین در حین استراحت هم وجود دارد.

عموما آنژین های صدری در هنگام ورزش کردن به وجود می آیند و در حالت استراحت دیگر قابل مشاهده نیستند.

انواع آنژین صدری چه مواردی را در بر می گیرد؟

انواع این اختلال شامل موارد زیر است.

آنژین پایدار

این نوع از آنژین به علت افزایش نیاز عضله قلب به اکسیژن حالت پایدار به وجود می آید و بروز آن در مواردی مانند فشارهای عاطفی و هیجانی، ورزش، افزایش دمای بدن یا مصرف غذای سنگین خواهد بود. این نوع آنژین را می توان با استراحت و برخی از موارد دیگر (برای مثال مصرف نیتروگلیسیرین زیر زبانی در مدت زمان 5 دقیقه) از بین برد.

علائم آنژین پایدار، موارد زیر را در بر می گیرد:

  • در هنگام برخی از فعالیت های شدید مانند ورزش کردن رخ می دهد.
  • این حالت را می توان پیش بینی کرد و به دردهای قفسه سینه که پیش از این توسط فرد تجربه شده است، شباهت دارد.
  • مدت زمانی کوتاه دارد و حدود 5 دقیقه به طول می انجامد.
  • استراحت و مصرف دارو می تواند به سرعت آن را برطرف کند.

آنژین ناپایدار

مدت زمان این درد بیشتر از 30 دقیقه خواهد بود. احتمال دارد که این نوع از آنژین در حین استراحت نیز مشاهده شود. دوره و دفعات درد به صورت روزافزون افزایش خواهد یافت. استراحت و مصرف نیتروگلیسیرین هم نمی تواند موجب کاهش درد شود. آنژین صدری ناپایدار را می توان از علائم هشدار دهنده سکته قلبی در نظر گرفت.

پاره شدن چربی های رسوب کرده و تشکیل لخته و در نهایت مسدود شدن جریان خون، زمینه بروز سکته قلبی و نوع ناپایدار این آنژین را به وجود می آورد.

علائم آنژین ناپایدار شامل موارد زیر است:

  • در حین استراحت به وجود می آید و درد آن با دردهای آنژینی تفاوت دارد.
  • مدت زمان آن طولانی تر است و امکان دارد 30 دقیقه هم باشد.
  • بروز آن به صورت غیرمنتظره و ناگهانی است.
  • این احتمال وجود دارد که از علائم حمله قلبی باشد.
  • استراحت و مصرف دارو نمی تواند آن را برطرف کند.

آنژین متغیر

بروز این آنژین به دلیل انقباض و اسپاسم ناگهانی عروق قلبی رخ می دهد که ممکن است تصلب شرایین را به همراه داشته باشد.

در چنین حالتی دردی شدید وجود دارد و می تواند در حین استراحت (شب یا صبح زود) برای فرد بیمار آزاردهنده باشد. آنژین برای بیمار مواردی مانند رنگ پریدگی، تنگی نفس و تعریق شدید را به وجود می آورد. این نوع از آنژین، بسیار نادر است.

دلایل آنژین صدری شامل چه مواردی است؟

دلایل آنژین صدری یا درد قفسه سینه

دلایل آنژین صدری یا درد قفسه سینه

ضخیم شدن شریان ها (که رساننده خون، مواد مغذی یا اکسیژن به قلب است) یا آترواسکلروز؛ هنگامی که رسوبات چربی با تنگ شدن شریان ها و به صورت تدریجی، جریان خون به قلب را کاهش می دهند، این حالت رخ می دهد.

هنگامی که قلب نیازمند جریان خون بیشتری باشد (مانند حالات عاطفی و ورزش کردن)، علائم این عارضه بروز پیدا خواهد کرد. در چنین حالاتی، قلب به دلیل خونرسانی بیشتر به بدن، پمپاژ خون را سریع تر انجام می دهد و شریان های تنگ شده سبب نگه داشتن خون می شوند. در چنین شرایطی با دریافت میزان اندکی اکسیژن، درد در قلب و قفسه سینه بروز پیدا خواهد کرد.

سایر دلایل بروز این اختلال چیست؟

  • کم خونی
  • ضربان قلب به صورت سریع و پایدار
  • پرکاری تیروئید
  • افزایش ضخامت عضله قلب یا هایپرتروفی به دلیل افزایش فشار خون در مدت زمانی طولانی
  • بیماری های دریچه قلب مانند تنگی در دریچه آئورت
  • فشار بالا و غیرطبیعی در طرف راست قلب که ممکن است بیماری های ریوی، دلیل آن باشد و به ندرت به طور خود به خود رخ می دهد.
  • آسم نیز می تواند آنژین را به وجود آورد. امکان دارد بروز آسم با ورزش همزمان باشد و خس خس و تنگی نفس در بیمار را به دنبال داشته باشد.
  • تنگی به دلیل رسوبات چربی که دلیل آن اسپاسم شدید در عروق کرونر است. در چنین حالتی، ظاهرا عملکرد عروق مناسب و طبیعی است؛ در صورتی که این طور نیست. آنژین پرینزمتال نامی است که به این حالت داده می شود.
  • رفلاکس معده یا بازگشت اسید معده به مری که شاید در حین ورزش کردن رخ دهد.

علائم آنژین صدری چیست؟

علائم آنژین صدری یا درد قفسه سینه

علائم آنژین صدری یا درد قفسه سینه

  • سوء هاضمه یا احساس سنگینی در معده
  • احساس تنگی و فشردگی در قفسه سینه، فشار، پشت، دست ها یا شانه ها
  • تنگی نفس به ویژه حین ورزش کردن
  • سوزش یا درد در گلو، سینه یا فک و سوزن سوزن شدن یا بی حسی
  • تعریق
  • احساس گرفتگی در گلو
  • سرگیجه و حالت تهوع
  • احساس درد و ناراحتی در فک، بازوها، دندان ها، معده، گوش و شانه ها

تشخیص آنژین صدری چگونه امکان پذیر است؟

تشخیص این عارضه در ابتدا به علائم و سوابق پزشکی بیمار بستگی دارد و پاسخ این پرسش که آیا گلیسریل ترینیت قابلیت تسکین درد را دارد یا خیر؟ می توان تشخیص این بیماری را بر سه اصل استوار دانست. در ادامه متخصص قلب و عروق و دکتر متخصص قلب مشهور به تجویز آزمایش هایی می پردازد تا بیشتر اطمینان پیدا کند.

الکتروکاردیوگرام

این آزمایش استفاده می شود تا اختلالات در قلب مانند آریتمی یا ایسکمی را شناسایی کرده و ثبت فعالیت های الکتریکی قلب را اجرا کند.

تست استرس یا ورزش

انجام این تست هنگام راه رفتن روی تردمیل خواهد بود و کاربرد آن، کمک به ارزیابی عملکرد قلب است. ثبت ECG در طول دوره تمرین انجام می شود و بررسی آن توسط متخصص قلب و عروق و فوق تخصص حرفه ای قلب و عروق به این منظور اجرا می شود که مشخص شود که قلب به ضربانی مناسب می رسد یا خیر؟

آزمایش خون

شناسایی آنزیم های تروپونین توسط این آزمایش اجرا می شود. آزمایش خون می تواند شناسایی کلسترول بالا، تری گلیسیرید و LDL را انجام داده و احتمال بروز بیماری های عروق کرونری و آنژین را در فرد افزایش دهد.

اشعه ایکس قفسه سینه

آزمایش تصویربرداری غیرتهاجمی می تواند موجب رد شدن منابع دیگر درد در قفسه سینه مانند پنومونی شود.

CT قفسه سینه

این آزمایش از قابلیت شناسایی دلایل درد در قفسه سینه مانند بیماری آئورت یا لخته خون در رگ های خونی ریه ها برخوردار است.

آنژیوگرافی کامپیوتری CT

این نوع از تصویربرداری نشان دهنده وجود پلاک در شریان های خونی است تا مشخص شود که آیا تنگ شدن شریان ها سبب می شود که جریان خون به قلب کاهش پیدا کند. انجام این عمل بدون کاتتر و از طریق شریان ها به قلب صورت می گیرد و از روش های تشخیص آنژین صدری است.

آنژیوگرافی رزونانس مغناطیسی (MR)

انجام این آزمون با مواد کنتراست امکان پذیر است. به همین علت است که باید وجود جریان خون خوب به عضله قلب تعیین شود. در صورت وجود نواحی با کاهش جریان خون، می تواند نشان دهنده پلاک با تنگ شدن رگ های خونی باشد. انجام این آزمایش در دو وضعیت استرس و استراحت اجرا می شود تا مشخص شود امکان انجام کاهش جریان خون با ورزش وجود دارد یا خیر.

آنژیوگرافی کاتتر

در این آزمایش این امکان وجود دارد که لوله ای نازک و طولانی به نام کاتتر به شریان در کشاله ران یا دست افزوده شود که از طریق سوزن صورت می گیرد. هدایت شدن کاتتر از طریق یک سیم به عروق کرونر انجام شده و سپس تزریق ماده حاجب به صورت مستقیم به شریان های عروق کرونر اجرا می شود. گرفتن تصاویر در رگ های خونی با استفاده از اشعه ایکس خواهد بود.

اکوکاردیوم

در این آزمایش، تولید امواج صوتی فرکانس بالا انجام شده و به منظور ایجاد تصاویر متحرک از قلب به کار گرفته می شود. ارزیابی حرکت دیواره های قلب نیز صورت می گیرد. در صورتی که حرکت در دیواره قلب کاهش پیدا کند، نشان داده می شود که جریان خون به دلیل تنگی شریان عروق کرونری کمتر می شود.

اگر شما هم قصد دارید در صورت وجود علائم این بیماری، به متخصص قلب قابل اعتماد مراجعه کنید، مجموعه دکتر با من می تواند خدمات پزشکی که به آن نیاز دارید را در اختیارتان قرار دهد. این خدمات پزشکی مواردی مانند مشاوره پزشکی و توزیع محصولات پزشکی را در بر می گیرد.

این مجموعه برقراری ارتباط میان پزشکان و مراجعه کنندگان را ساده تر می کند و با ارائه مواردی مانند مشخصات و آدرس دقیق هر پزشک، نحوه دسترسی به آنها را برایتان تعیین می کند تا با در نظر گرفتن این موارد بهترین انتخاب را داشته باشید.

درمان آنژین صدری چگونه ممکن است؟

  • تغییر در سبک زندگی: شامل تغییر در رژیم غذایی، ترک دخانیات، مصرف غذاهای کم چرب و کم نمک، یافتن روش هایی برای کم کردن استرس.
  • دارو درمانی: تجویز داروهایی مانند بتابلوکرها، آسپیرین، استاتین، مسدود کننده های کانال کلسیم یا نیترات.
  • آنژیو پلاستی: انجام این روش از طریق بالن یا فنر و استنت ممکن است که انجام آن به منظور باز شدن شریان های عروق مسدود شده کرونر صورت می گیرد تا جریان خون به قلب بهبود پیدا کند.
  • جراحی بای پس عروق کرونر: این عمل جراحی عروق کرونر می تواند رساندن جریان خون به قلب را انجام دهد. ورید یا شریان در سایر نواحی بدن به کار گرفته می شود تا در اطراف ناحیه تنگی یا انسداد در شریان های کرونری قلب، جریان خون تخلیه شود.

در این راستا مجموعه دکتر با من توانسته است مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان در زمینه های مختلف را در کنار هم جمع آوری کند. به این ترتیب افراد با موقعیت مکانی، نوع تخصص، شماره تلفن تماس، مشخصات، نحوه دسترسی و موارد دیگر مربوط به بهترین دکتر متخصص قلب و عروق آشنا می شوند و با توجه به این موارد، بهترین انتخاب را خواهند داشت.

پیشگیری از آنژین صدری با چه مواردی امکان پذیر است؟

  • تغییر در سبک زندگی
  • عدم استعمال دخانیات
  • تغذیه و رژیم غذایی مناسب
  • کنترل قند و چربی
  • کنترل فشار خون
  • کاهش استرس
  • کنترل وزن

خطرات آنژین صدری و عوامل خطر آن چیست؟

  • عوامل افزایش دهنده خطر رسوبات چربی
  • سطح بالای فشار خون
  • سابقه خانوادگی و تصلب شرایین
  • مصرف سیگار
  • سطح بالای کلسترول LDL در خون
  • دیابت
  • چاقی
  • کم تحرکی و نداشتن فعالیت بدنی
  • استرس
  • افزایش سن

کلام آخر

آنژین صدری، موضوع مورد بررسی این مقاله بود و افرادی که در جستجوی سایت دکتر متخصص قلب و عروق هستند را مخاطب قرار داد. به عنوان نکته پایانی می توان گفت در صورت ابتلای فردی از اعضای خانواده به بیماری قلبی، عروقی و دیابتی، شما بیشتر در معرض خطر ابتلا به چنین اختلالاتی هستید. در نتیجه مراجعه برای بررسی و کنترل قند خون، کنترل فشار خون و آزمایش های قلبی الزامی است.

در صورت مبتلا شدن به این اختلال، باید تحت نظارت پزشک باشید. پزشک مربوطه باید مجموعه ای از آزمایش ها و اقدامات لازم مانند اکو، تست ورزش، نوار قلب و غیره را تجویز کند و با توجه به این موارد، داروی مناسبی برای افراد مبتلا در نظر بگیرد.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

بیماری آنسفالیت مغز را می توان نوعی التهاب مغزی معرفی کرد. به وجود آمدن این بیماری می تواند در نتیجه دلایل مختلفی رخ دهد، اما عفونت ویروسی را می توان شایع ترین علت آن در نظر گرفت. این عارضه می تواند زمینه ساز بروز مشکلات حرکتی، تشنج یا اختلالاتی در بینایی یا شنوایی شود.

این مقاله به همین موضوع پرداخته است و در ادامه به جزئیات بیشتری از این موضوع اشاره خواهد کرد. در این مقاله به مواردی مانند تاریخچه، علل، علائم، خطرات و درمان های این بیماری اشاره خواهیم کرد. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

تاریخچه بیماری چیست؟

کنستانتین فون اکونومو

کنستانتین فون اکونومو

نام آنسفالیت بی حالی مربوط به یک متخصص مغز و اعصاب به نام کنستانتین فون اکونومو و سال 1916 است. این نام در مرحله های اولیه اپیدمی به آن داده شد.

این بیماری را بیشتر بشناسید

آنسفالیت (Encephalitis) مغز یا التهاب بافت مغز را می توان عفونتی نادر و جدی در نظر گرفت که احتمال می رود عوامل متعددی آن را به وجود آورند. ممکن است این بیماری تنها علائم آنفولانزا مانند سردرد یا تب را به صورت خفیف به وجود آورد یا فاقد هر گونه علائم باشد. همچنین احتمال بروز علائم شدید مانند گیجی، مشکلات حرکتی، تشنج، مشکلات بینایی و شنوایی و حتی کما نیز وجود دارد.

70 درصد از موارد آنسفالیت مغزی به علت ویروس ها رخ می دهند. در حقیقت تلاش بدن برای مقابله با ویروس منجر به التهاب در مغز می شود. در مواردی نادر ممکن است باکتری ها، کرم های انگلی و قارچ ها زمینه ساز ابتلا به این مشکل شوند. می توان حساس ترین رنج سنی برای مبتلا شدن به این بیماری را خردسالان (کمتر از یک سال) و افراد مسن (بالاتر از 65 سال) معرفی کرد.

در برخی از موارد، ممکن است این بیماری تهدید کننده زندگی باشد. بسیار مهم است که تشخیص و درمان به موقع در چنین اختلالی با نظارت دکتر و بهترین دکتر متخصص مغز و اعصاب انجام شود، زیرا برای هر فرد دشوار است که چگونگی تاثیر آن را پیش بینی کند.

علائم آنسفالیت مغز شامل چه مواردی است؟

علائم بیماری آنسفالیت مغزی

علائم بیماری آنسفالیت مغزی

به طور معمول برخی از موارد زیر را می توان در فرد مبتلا به این عارضه و به ویژه نوع ویروسی آن مشاهده کرد:

  • سردرد
  • تب
  • ضعف
  • علائم مشابه آنفولانزا
  • سفتی اندام ها به ویژه سفتی گردن
  • فتوفوبیا یا افزایش حساسیت به نور
  • سرفه
  • احساس خواب آلودگی

مواجهه با علائم زیر نیز در موارد جدی تر ممکن است:

  • تهوع و استفراغ
  • سردرد شدید
  • گیجی
  • مشکلات گفتاری و شنوایی
  • از دست دادن حافظه
  • توهمات
  • کما
  • تشنج

موارد زیر نیز در دسته علائم و نشانه های این ضایعه در نوزادان و کودکان خردسال قرار می گیرد:

  • تهوع و استفراغ
  • ظهور برآمدگی در نواحی نرم (فونتانل) جمجمه نوزاد
  • بی قراری و افزایش تحریک پذیری
  • تغذیه ضعیف یا بیدار نشدن نوزاد برای مصرف شیر

علائم این بیماری به آنفولانزا شباهت دارد و برای تشخیص بهتر آن باید به پزشک و دکتر متخصص مغز و اعصاب مشهور مراجعه شود.

علت التهاب بافت مغز چیست؟

علت التهاب بافت مغز در بیماری آنسفالیت

علت التهاب بافت مغز در بیماری آنسفالیت

مطالعات انجام شده نشان داده است که هنوز علت دقیقی برای بیش از 60 درصد از موارد این بیماری معرفی نشده است. ایجاد این عارضه یا التهاب مغز می تواند در نتیجه عفونت مستقیم مغز با ویروس، قارچ یا باکتری رخ دهد.

همچنین هنگام پاسخگویی سیستم ایمنی بدن به عفونت یا حمله اشتباهی به بافت مغز نیز احتمال بروز این اختلال وجود خواهد داشت. سه دسته اصلی از ویروس ها می توانند زمینه ساز بروز آنسفالیت اولیه شوند:

  • ویروس های رایج مانند ویروس هرپس سیمپلکس و ویروس اپشتین بار
  • ویروس های دوره کودکی مانند سرخک و اوریون
  • آربوویروس ها که پشه ها، کنه ها و حشره های دیگر آن را انتقال می دهند.

معمولا آنسفالیت ثانویه را می توان عارضه یک عفونت ویروسی در نظر گرفت. اغلب ظهور علائم روزها یا هفته ها بعد از عفونت اولیه رخ خواهد داد. در چنین شرایطی سیستم ایمنی شخص با سلول های مغز سالم (که به عنوان موجودات خارجی در نظر گرفته می شوند)، برخورد می کنند و آنها را مورد حمله قرار می دهند. علت کار کردن سیستم ایمنی بدن به این صورت هنوز مشخص نشده است.

پزشکان عقیده دارند که در مواردی می توان التهاب بافت مغز در نتیجه ضربه را نیز در دسته همین بیماری قرار داد. نکته جالب و قابل توجه این است که بعد از شروع همه گیری ویروس کرونا، پزشکان به این بیماری پی بردند.

به عقیده آنها بین این بیماری و کرونا رابطه ای وجود دارد؛ ویروس جدید کرونا می تواند منجر به التهاب مغز شود. اگرچه امکان ابتلای هر فرد به این بیماری وجود دارد، اما برخی از گروه ها بیشتر در معرض خطر هستند که برخی از آنها عبارتند از:

  • بزرگسالان مسن تر
  • نوزادان و کودکان خردسال
  • افرادی که در برخی مناطق سکونت دارند که وجود پشه ها و کنه ها در آنها شیوع بیشتری دارد.
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف

انواع بیماری چه مواردی را در بر می گیرد؟

انتقال ویروس از طریق پشه ژاپنی

انتقال ویروس از طریق پشه ژاپنی

انواع مختلف این عارضه دلایل مختلفی دارند که عبارتند از:

  • گسترش نوع ژاپنی و نوع اسب شرقی از راه نیش پشه صورت می گیرد.
  • گسترش هاری ممکن است از طریق نیش یا گاز گرفتگی حیوانات درنده باشد که ناقل هاری هستند.
  • پخش آنسفالیت منتقل شده از کنه به وسیله کنه های عفونی صورت می گیرد.

مطالعات برای بررسی این عارضه مغزی همچنان ادامه دارد و در حال اجرا است.

برای پیگیری علائم این بیماری دکتر با من می تواند مجموعه ای از خدمات پزشکی که مورد نیاز مراجعه کنندگان است را به آنها ارائه دهد. این خدمات می تواند مشاوره پزشکی و نحوه ارتباط با متخصصان و پزشکان باشد یا کمک کند که افراد متقاضی و مراجعه کننده ارتباطی آسان تر با پزشکان و متخصصان داشته باشند.

این مجموعه مواردی مانند مشخصات و چگونگی دسترسی به هر پزشک و دکتر متخصص مغز و اعصاب حرفه ای را در اختیار افراد قرار می دهد.

عوارض بیماری چیست؟

افراد مسن و افرادی که سریعا تحت درمان قرار نمی گیرند، در معرض خطر بیشتری قرار دارند که ممکن است عوارض زیر برایشان ایجاد شود:

  • از دست دادن حافظه؛ به خصوص در میان افرادی که دارای نوع HSV هستند.
  • صرع
  • تغییرات رفتاری یا شخصیتی مثل نوسانات خلقی، عصبانیت، ناامیدی، اضطراب (نوع مغز و اعصاب)
  • آفازی یا مشکلات زبانی و گفتاری

شما هم برای مراجعه به متخصصی کاربلد و حرفه ای، می توانید به دکتر با من رجوع کنید که توانسته است با جمع آوری مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان در کنار هم، مراجعه کنندگان را یاری کند.

به این ترتیب افراد می توانند از موقعیت مکانی، تخصص، مشخصات، شماره تلفن تماس، نحوه دسترسی به هر پزشک و موارد دیگر مرتبط با هر دکتر متخصص مغز و اعصاب مشهور در تهران و شهرهای دیگر مطلع شوند. در نتیجه با در نظر گرفتن این موارد خواهند توانست متناسب با نوع نیاز و تخصص هر پزشک، بهترین گزینه را انتخاب کنند.

پیشگیری از بروز بیماری چگونه ممکن خواهد بود ؟

پیشگیری از بیماری آنسفالیت

پیشگیری از بیماری آنسفالیت

تزریق واکسن های سرخک، سرخجه و اوریون را می توان موثرترین راه دانست که خطر ابتلا به این عارضه مغزی را کاهش می دهد. در مناطقی که شیوع پشه ها و کنه هایی که حامل ویروس های عامل آنسفالیت مغز هستند، بالا است، افراد باید اقداماتی را انجام دهند تا خطر گزش کاهش پیدا کند. در حال حاضر می توان به مواد دافع پشه به صورت اسپری دسترسی داشت.

استفاده از بهداشت مناسب و شستشوی دست ها کمک می کند که از انتشار ویروس ها و باکتری ها جلوگیری شود. در صورت مواجهه با فرد مبتلا به نوع باکتریایی از این عارضه، تماس با پزشک لازم است. ممکن است مصرف یک دوره آنتی بیوتیک تجویز شود تا از ابتلا به این بیماری جلوگیری به عمل آید.

در مورد کودکان زیر دو سال، شما اجازه ندارید که از مواد دافع پشه استفاده کنید. اما برای کودکان بزرگ تر می توان با اسپری کردن اسپری دافع روی دست ها آن را روی صورت کودک مالید. از مالیدن مواد دافع روی دست کودکان خردسال خودداری کنید؛ زیرا این کودکان ممکن است دست خود را درون دهانشان فرو ببرند.

نحوه تشخیص صحیح آنسفالیت مغز چگونه است؟

پزشک و بهترین دکتر متخصص مغز و اعصاب به معاینه و بررسی سابقه پزشکی بیمار می پردازد و علاوه بر آن ممکن است تجویز برخی از آزمایش ها را نیز انجام دهد که در ادامه توضیح داده ایم.

تست های تصویربرداری

سی تی اسکن می تواند به تشخیص تغییرات ساختار مغز کمک کند. همچنین این قابلیت را دارد که دلایل دیگر را رد کند که عبارتند از: سکته مغزی، تومور یا آنوریسم. با این حال تشخیص التهاب بافت مغز از طریق ام ار آی را می توان به عنوان بهترین گزینه در نظر گرفت. زیرا پزشکان می توانند از آن استفاده کنند تا تغییرات کلاسیک مغزی که نشان از این بیماری دارد، شناسایی شود.

نوار مغزی

نوار مغزی که کنترل کننده فعالیت الکتریکی مغز است، می تواند نشان دهد که امواج خاصی در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، در یک یا هر دو لوب تمپورال وجود دارد.

پونکسیون کمری

طی این روش یک سوراخ در کمر ایجاد می شود و به کمک آن، نمونه ای از مایع مغزی نخاعی ستون فقرات گرفته خواهد شد. در صورت بالاتر از حد انتظار بودن سطوح پروتئین و گلبول های سفید خون احتمال دارد که فرد به این عارضه مغزی مبتلا باشد.

در صورت مشکوک بودن پزشک به آنسفالیت ویروسی ممکن است تجویز آزمایش خون توسط وی انجام شود.

درمان قطعی بیماری چگونه ممکن است؟

شیوه درمانی این عارضه مغزی تمرکز ویژه ای بر این امر دارد که علل زمینه ای درمان شود و علائم کاهش پیدا کند. درست است که کاهش شدت علائم جسمی بیماری با مراقبت های بیمارستانی و داروها رخ می دهد، اما با باقی ماندن اثرات و عوارض آنها روی عملکرد مغز بر زندگی روزمره اثرگذار خواهد بود. راهکارهای درمانی این بیماری می تواند شامل موارد زیر شود:

  • کورتیکواستروئیدها: ممکن است توصیه پزشکان این باشد که استروئید برای کاهش التهاب در مغز تزریق شود.
  • داروهای ضد ویروسی: چنین داروهایی می توانند در موارد آنسفالیت ویروسی، درمان علت اصلی این بیماری را انجام دهند.
  • آنتی بیوتیک ها: درمان عفونت های باکتریایی که شاید زمینه ساز بروز این عارضه شوند، از طریق آنتی بیوتیک ها امکان پذیر است.
  • داروهای ضد قارچ: چنین داروهایی در موارد نوع قارچی این عارضه می توانند در درمان کمک کنند.
  • داروهای ضد تشنج: در صورتی که این بیماری منجر به تشنج شود، چنین داروهایی می توانند موجب کاهش یافتن تشنج شوند.
  • جراحی: در صورتی که تشخیص پزشکان این باشد که ضربه شدید مغزی یا تومور، این عارضه را به وجود آورده است، ممکن است جراحی را تجویز کرده و برای آن اقدام کند.
  • ایمونوتراپی: طی این روش درمانی، پزشک اقدام به تزریق داخل وریدی می کند و یک محلول که دارای تعداد زیادی آنتی بادی که جمع آوری شده از خون اهدایی است را تزریق می کند.
  • پلاسما فرزیس: در این روش از روش های درمان التهاب مغز، خارج شدن خون از بدن بیمار رخ می دهد تا فیلتر کردن اتو آنتی بادی های حمله کننده به مغز صورت گیرد. سپس جایگزین شدن خون فرد با آلبومین یا خون اهدایی توسط پزشک و دکتر متخصص مغز و اعصاب مشهور در تهران و شهرهای دیگر انجام می شود.

زمان مراجعه به پزشک چه زمانی خواهد بود؟

زمان مراجعه به پزشک مغز و اعصاب در بیماری آنسفالیت

زمان مراجعه به پزشک مغز و اعصاب در بیماری آنسفالیت

در صورتی که فردی با علائم این بیماری مواجه باشد، باید در اولین فرصت به پزشک و فوق تخصص حرفه ای مغز و اعصاب مراجعه کند و با وی به مشورت بپردازد. زیرا درمان به موقع بسیار حائز اهمیت است و می تواند عوارض این بیماری را کنترل کند. علائمی که باید مورد توجه قرار داد، شامل موارد زیر خواهند بود:

  • بی هوشی
  • سردرد
  • تشنج
  • تغییرات رفتاری
  • از دست دادن بینایی

در صورتی که نمی توانید به صورت حضوری به پزشک و متخصص مرتبط مراجعه کنید، پیشنهاد این است که از متخصصین سایت دکتر با من در این زمینه کمک بگیرید.

به این ترتیب می توان به مشاوره آنلاین با متخصص مربوطه پرداخت و مشکلات را مطرح کرد. دکتر با من به معرفی مجموعه ای از بهترین متخصص و پزشکان مغز و اعصاب پرداخته است تا مراجعه کنندگان این متخصصان را مشاهده کنند و به بررسی آنها بپردازند.

خطرات و عوارض بیماری چیست؟

اغلب افرادی که به موارد خفیف این بیماری مبتلا می شوند، بدون هیچ عارضه ای بهبود پیدا می کنند. با این حال برخی از افراد با تغییراتی در رفتار یا گفتار خود مواجه می شوند که امکان دارد فراموشی و از دست دادن حافظه را نیز به دنبال داشته باشد.

تشنج را می توان شایع ترین عارضه بلند مدت این بیماری در نظر گرفت که در 10 تا 20 درصد از افراد به وجود می آید. به همین علت توصیه این است که اهمیت ویژه ای برای علت و درمان آن در نظر گرفته شود.

تفاوت مننژیت و آنسفالیت در چیست؟

هر دوی این بیماری ها جدی هستند و می توانند نگران کننده باشند. تفاوت اصلی بین آنها را می توان ناحیه ای دانست که روی آن اثر می گذارد؛ به این صورت که بروز این بیماری در مغز خواهد بود و مننژیت روی مننژ تاثیر خواهد داشت. مننژ لایه ظریف محافظت کننده از مغز و نخاع است.

کلام آخر

امید است این مقاله به برخی از سوال های متداول و ابهامات ذهنی در حیطه آنسفالیت مغزی پاسخ داده باشد. به عنوان نکته پایانی می توان گفت که چشم انداز فردی که به این بیماری مبتلا است، به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت هستند از: دلیل، شدت بیماری، سن فرد و وضعیت سلامتی.

مطالعه ای در سال 2020 نشان داده است که در حدود 10 درصد از افراد در طی مدت زمانی که در بیمارستان بستری هستند، در بیمارستان از بین می روند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع و همچنین آشنایی با متخصصان و پزشکان می توانید به وب سایت دکتر با من مراجعه کنید و پزشکان معرفی شده در این مجموعه را بررسی و ارزیابی کنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

آلکاپتونوری (Alcaptonuria) یا بیماری ادرار سیاه نوعی از اختلال نادر ژنتیکی است که تجمع هموژنیستیک اسید در بدن را نشان می دهد. افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، با کمبود آنزیم هموژنتیستیک دی اکسی ژناز (HGD) مواجه می شوند. این آنزیم موجب تجزیه ماده سمی هموژنتیستیک اسید می شود. در چنین شرایطی است که ادرار با قرارگیری در معرض هوا، سیاه رنگ می شود.

این مقاله به همین موضوع پرداخته است و معنا، تاریخچه، علائم، دلایل، خطرات و راهکارهای درمان این بیماری را ارائه داده است. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

تاریخچه این بیماری

این عارضه را می توان یک بیماری قدیمی در نظر گرفت؛ شواهدی از این بیماری در مومیایی مصری ها مورخ 1500 سال پیش از میلاد توسط دانشمندان یافت شده است. با این حال واژه آلکاپتونوری برای نخستین بار در سال 1859 استفاده شد که مربوط به بیماری بود که یک ترکیب کاهنده در ادرار وی مشخص شده بود. این ترکیب بعدها به عنوان اسید هموژنتیزیک معرفی شد.

در سال 1908 ایده ای مهم توسط یک پزشک بریتانیایی مطرح شد که برخی از بیماری های ارثی از جمله همین بیماری انسانی به علت خطاهای ذاتی متابولیسم رخ می دهند. پیشنهادی برای نخستین بار توسط این پزشک ارائه شد که ژن های مرتبط در سطح سلولی، عملکرد مولکولی دارند.

آلکاپتونوری یا ادرار سیاه چیست؟

تشخیص و تعیین این بیماری به وسیله نقص هموژنتیسات 1 و 2- دی اکسی ژناز انجام می شود که ایجاد هموژنتیستیک اسید به مالیلاکتواستئیک اسید در مسیر تخریب تیروزین صورت می گیرد. سه ویژگی عمده آلکاپتونوریا را می توان وجود HGA در ادرار، آرتروز ستون فقرات و اونکروز (رنگ دانه های سیاه و سفید مایل به آبی درون بافت پیوندی) در نظر گرفت.

اکسیداسیون HGA که در ادرار منتشر می شود، تولید فرآورده ای شبه ملانین را انجام می دهد و حالت ادرار را تیره می کند. ظهور رنگ دانه سیاه تنها بعد از 30 سالگی انجام می گیرد. شروع آرتروز نیز در دهه سوم زندگی رخ می دهد. مواردی مانند رسوب رنگ دانه، سنگ کلیه، مشکلات قلبی و عروقی و سنگ پروستات را می توان به عنوان ویژگی های دیگر این بیماری مطرح کرد.

علائم بیماری ادرار سیاه چیست؟

علائم بیماری آلکاپتونوری یا ادرارسیاه

علائم بیماری آلکاپتونوری یا ادرارسیاه

افرادی که به این بیماری مبتلا شده اند تا زمان بزرگسالی از این بیماری آگاهی ندارند. پیشرفت علائم معمولا به کندی صورت می گیرد.

تیرگی ادرار افراد مبتلا غیرطبیعی است یا ممکن است تیره شدن آن با قرارگیری در معرض هوا رخ دهد. ممکن است این تغییر چند ساعت زمان ببرد و به همین علت به آن توجهی نمی شود. در هنگام نوزادی ممکن است پوشک بچه دارای رنگ دانه سیاه شود که اغلب به آن بی توجهی می شود.

معمولا نخستین علامت مشخص آلکاپتونوری یا بیماری ادرار سیاه بعد از 30 سالگی مشاهده می شود و علت آن تجمع هموژنتیستیک اسید در بافت پیوندی به ویژه غضروف است. ممکن است در اکثر افراد غضروف درون گوش، نامنظم، ضخیم و آبی رنگ یا خاکستری یا سیاه شود.

در نهایت این تغییر رنگ می تواند روی پوست پوشش دهنده غضروف هم مشاهده شود. در بسیاری از موارد، تغییر رنگ سفیدی چشم نیز رخ می دهد. البته این رنگ دانه اختلالی در بینایی به وجود نمی آورد. به صورت خلاصه می توان گفت که علائم آن شامل موارد زیر هستند:

  • لکه های سیاه در قسمت سفید چشم
  • سنگ کلیه و سنگ پروستات
  • آرتروز مفصلی در ستون مهره ها و مفاصل بزرگ (به ویژه زانو، لگن و شانه)
  • ضخیم، نامنظم و تیره شدن غضروف درون گوش ها
  • لکه های آبی روی پوست به ویژه در اطراف غدد عرق
  • اختلالات دریچه های قلب و عروق قلبی
  • سیاه شدن موم گوش

تجمع هموژنتیستیک اسید، دریچه های قلب را سفت می کند. این کار موجب جلوگیری از بسته شدن آنها به طرز صحیح می شود که اختلالات دریچه میترال و آئورت را به دنبال دارد. در موارد شدید تعویض دریچه میترال صورت می گیرد. سخت شدن عروق، فشار خون بالا را به همراه دارد.

دلایل این بیماری را بشناسید

جهش در ژن هموژنیستات 1 و 2 دی اکسی ژناز منجر به آلکاپتونوری می شود. انتقال این بیماری به صورت اتوزومی خواهد بود. به این معنا که هر دو والدین باید دارای این ژن باشند تا این بیماری ایجاد شود. میزان شیوع این بیماری به صورت دقیق مشخص نیست؛ اما معمولا از میان 250 هزار تا 1 میلیون تولد، تنها یک نفر است که به این بیماری مبتلا می شود.

اما در راستای تشخیص این بیماری و بررسی علائم آن نگران یافتن بهترین متخصص در این زمینه نباشید، چرا که دکتر با من لیستی از تمامی متخصصین ماهر در شهرهای مختلف را جمع آوری کرده است. این سایت می تواند ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز مراجعه کنندگان را انجام دهد که مواردی مانند مشاوره پزشکی و عرضه محصولات پزشکی را در بر می گیرد.

در حقیقت این مجموعه می تواند ارتباط میان پزشکان و مراجعه کنندگان را میسر کند. مواردی مانند مشخصات و نحوه دسترسی به هر پزشک را می توان در وب سایت این مجموعه پیدا کرد.

تشخیص این بیماری چگونه انجام می گیرد؟

تشخیص بیماری آلکاپتونوری یا ادرار سیاه - اکو قلب

تشخیص بیماری آلکاپتونوری یا ادرار سیاه – اکو قلب

معمولا پزشکان با معاینه بیمار و توجه به ظاهر وی، برخی علائم را متوجه می شوند. در صورت ابتلای فرد به آلکاپتونوری یا ادرار سیاه، لکه های تیره در بخش سفیدی چشم به چشم می خورد، لکه های آبی رو به سیاه روی غضروف و روی پوست مشاهده می شود.

در صورتی که ادرار در معرض هوا قرار گیرد و به رنگ قهوه ای یا سیاه درآید، مشکوک بودن به این بیماری رخ خواهد داد. اگر کسی با استئوآرتریت مواجه شود، آن هم تست خواهد شد.

پزشک از تست کروماتوگرافی گاز استفاده می کند تا رگه های هموژنتیستیک در ادرار مشاهده شود. همچنین از تست ژنتیک نیز استفاده خواهد کرد تا ژن جهش یافته HGD را بررسی کند. گرفتن سابقه خانوادگی شخص برای تشخیص این بیماری سودمند است. البته بسیاری از افراد آگاهی ندارند که چنین ژنی دارند. ممکن است والدین از داشتن این ژن اطلاع نداشته باشند، اما انتقال دهنده باشند.

در افراد بالای 40 سال، توصیه می شود که نوار قلب هم گرفته شود تا بررسی اختلالات قلبی مانند اتساع آئورت یا سختی یا نارسایی آئورت با دریچه های میترال انجام شود. اکوی قلب با فرستادن امواج مافوق صوت به قلب و انعکاس خارج شده آنها از قلب به مشاهده عملکرد و حرکت قلب روی مانیتور می پردازد.

اغلب برای تشخیص سختی عروق کرونر توصیه می شود که از سی تی اسکن قلب استفاده شود. در این صورت تحویل تصاویر با جزئیات بیشتری به پزشک و بهترین دکتر متخصص اورولوژ مشهور در تهران و سایر شهرها انجام می شود.

راه های درمان آلکاپتونوری چیست؟

راه های درمان آلکاپتونوری - فیزیوتراپی

راه های درمان آلکاپتونوری – فیزیوتراپی

هیچ گزینه خاصی وجود ندارد که بتواند این بیماری را درمان کند. درمان بیشتر برای برطرف کردن علائم ظاهر شده در بیمار صورت می گیرد. برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، به منظور درمان درد مفصلی، داروهای ضدالتهاب تجویز می شود. در موارد شدید توصیه می شود که از داروهای قوی تری مانند داروهای ضد درد تخدیری استفاده شود. کنترل درد با وضعیت خاص هر فرد تناسب دارد و نیازمند پیگیری بلند مدت و تطابق با فرد است.

انجام جلسه های فیزیوتراپی و کار درمانی که کمک می کند عضلات و مفاصل کشش و انعطاف پذیری داشته باشند، برای برخی از افراد سودمند است. مشاوره ژنتیک نیز برای افرادی که مبتلا هستند و همچنین خانواده های آنها مفید است.

برخی از افرادی که به این عارضه مبتلا می شوند، نیازمند مداخله جراحی هستند. تقریبا نیمی از افراد مبتلا به این عارضه در سنین 50 تا 60 سالگی نیاز دارند که مفصل، زانو، لگن یا شانه را جایگزین دارند. این افراد به ندرت نیازمند جراحی ستون فقرات (شامل جوش خوردن یا برداشت دیسک های کمر) هستند.

جراحی نیز ممکن است نیاز باشد تا دریچه های آئورت یا میترال تعویض شوند. در برخی از موارد باید نسبت به از بین رفتن سنگ های کلیه یا پروستات نیز از طریق جراحی یا درمان پیشگیرانه اقدام شود.

بی اثر بودن محدودیت های رژیم غذایی به اثبات رسیده است. لازم است پروتئین مصرف شود و دشوار بودن حفظ آن به مدت طولانی برای چنین افرادی اثبات شده است. همچنین محدودیت شدید و بلند مدت در مصرف پروتئین می تواند منجر به بروز عوارضی شود.

دوزهای بالای ویتامین C (ویتامین سی) در کودکان و بزرگسالان تاثیر قابل توجهی بر درمان این بیماری دارد؛ زیرا مانع از تجمع و رسوب اسید هموژنتیستیک می شود. البته مطالعات قطعی بالینی راجع به اثر استفاده طولانی مدت از ویتامین C به طور کلی موجود نیست و این موضوع ثابت نشده است.

خودداری از انجام فعالیت هایی که موجب وارد شدن فشارهای جسمی قابل توجه به ستون فقرات و مفاصل می شود نیز توصیه می شود؛ ورزش هایی با ضربه زیاد یا کار شدید دستی در این دسته قرار می گیرند.

درمان های در حال تحقیق برای آلکاپتونوری

پژوهشگران در حال مطالعه این موضوع هستند که مصرف دارویی به نام نیتیزینون برای درمان بالقوه این بیماری چه تاثیری خواهد داشت؟

این دارو در سال 2001 در دسته داروهای کم کاربرد قرار گرفته است تا اختلال متابولیک تیروزینمی را درمان کند. تحقیقات اولیه نشان داد که نیتیزینون، اسید هموژنتیستیک را در افراد مبتلا کاهش داد.

البته نیاز به انجام تحقیقات بیشتری وجود دارد تا مشخص شود که آیا مصرف آن می تواند از علائم آلکاپتونوری برای افراد جوان تر پیشگیری کند و همچنین بی خطر بودن آن در استفاده طولانی مدت تعیین شود.

مجموعه دکتر با من توانسته مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان را جمع آوری کند. به این ترتیب افراد از مواردی مانند موقعیت مکانی، شماره تلفن تماس، مشخصات، نوع تخصص هر پزشک، نحوه دسترسی و سایر موارد مرتبط با هر پزشک آگاهی پیدا خواهند کرد تا انتخاب مناسبی داشته باشند.

خطرات بیماری ادرار سیاه و چشم انداز بیماری در بلند مدت

امید به زندگی در افرادی که به آلکاپتونوریا مبتلا هستند، طبیعی است. با این حال، این بیماری می تواند فرد را در معرض اختلالاتی قرار دهد که عبارتند از:

  • پاره شدن تاندون آشیل
  • آرتروز لگن، مهره ها، شانه و زانو
  • سنگ کلیه و پروستات
  • سفت شدن عروق کرونر
  • سفت شدن دریچه ها میترال و آئورت

به تاخیر انداختن برخی از این اختلالات با چکاپ منظم امکان پذیر خواهد بود. توصیه پزشک و بهترین دکتر متخصص کلیه و مجاری ادراری به بیمار این است که بررسی وضعیت خود را به طور منظم مورد توجه قرار دهد.

تست هایی که برای کنترل پیشرفت بیماری مورد توجه قرار می گیرند، عبارت هستند از:

  • عکس از قفسه سینه به منظور کنترل دریچه های آئورو میترال
  • عکس رادیولوژی از ستون مهره ها به منظور بررسی تخریب دیسک و سخت شدن مهره های کمر
  • سی تی اسکن قلب برای یافتن علائم بیماری عروق کرونر

کلام آخر

در این مقاله اطلاعاتی درباره بیماری آلکاپتونوری توضیح دادیم که شاید کمتر کسی از آن خبر داشته باشد. افرادی که سایت دکتر متخصص کلیه و مجاری ادراری را جستجو می کنند، می توانند به وب سایت تیم دکتر با من مراجعه کنند و به بررسی پزشکان معرفی شده در این وب سایت بپردازند.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

آلکالوز (Alkalosis) به وضعیتی گفته می شود که افزایش بیش از حد سطح قلیایی در بدن آن را به وجود می آورد. این امر می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که کاهش سطح دی اکسید کربن در خون (که نوعی از اسید است) و افزایش سطح بی کربنات خون (که نوعی باز است) در این دسته قرار می گیرند.

ممکن است افراد مبتلا با علائمی مانند تحریک پذیری، اسپاسم عضلانی یا گرفتگی مواجه شوند. بدیهی است که در صورت زودتر تشخیص داده شدن این وضعیت و درمان به موقع می توان به نتیجه ای بهتر امیدوار بود. این مقاله قصد دارد در مورد این بیماری، دلایل، علائم و راهکارهای درمان آن مطالبی را به افراد علاقه مند ارائه دهد. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

تاریخچه این بیماری

بسیاری از دانشمندان در آغاز دوره اکتشاف فیزیولوژی اسید – باز از دهه 1880 تا زمان مدرن با یکدیگر مشارکت داشته اند. در دهه 1880 تعریف اسید توسط آرنیوس ارائه شد و به عنوان ماده ای معرفی شد که در افزایش غلظت یون های هیدروژن در هنگام حل شدن با آب کمک کننده است. ایده هایی در مورد پژوهشگری دیگر ارائه شد که ترکیب ایده های دو پژوهشگر قبلی بوده است. این ایده ها راجع به الکترولیت ها بود که تعیین کننده فیزیولوژی اسید – باز بوده است.

ون اسلایک در سال 1920 به اصلاح تعریف قبلی ارائه شده در مورد اسید پرداخت. مطرح شدن نقش HCO3 در فیزیولوژی اسید – باز برای اولین بار به دهه 1950 باز می گردد.

گروهی از پزشکان دانمارکی، کشف آلکالوز متابولیک را طی ظهور همه گیری فلج اطفال در سال 1952 انجام دادند که آن را با استفاده از غلظت بی کربنات در پلاسما اجرا کردند.

از سال 1970 تا 1980 استوارت توانست اقدام به نشان دادن ادغام دقیق فیزیولوژی اسید – باز بالینی کند و متمرکز کردن HCO3 را در محیط های بالینی انجام داد.

آلکالوز چیست؟

خون تشکیل شده از اسیدها و بازها است که اندازه گیری سطح آنها در خون با مقیاس pH انجام می شود. حفظ تعادل صحیح میان آنها بسیار مهم است، تا جایی که یک تغییر جزئی می تواند منجر به بروز مشکلات سلامتی شود.

در حالت طبیعی، خاصیت اسیدی خون در مقایسه با خاصیت قلیایی اندکی بیشتر است؛ اما ممکن است سطح قلیایی بدن به دلایل مختلف بیشتر شود که آلکالوز نامیده می شود.

این عارضه دارای انواع مختلفی است و مواردی مانند وجود بیش از حد بی کربنات در خون، سطح پایین دی اکسید کربن به علت تنفس سریع یا عمیق و از دست دادن اسید از خون و غیره را می توان به عنوان علل ایجاد کننده آن در نظر گرفت.

ممکن است این وضعیت در نتیجه بیماری های زمینه ای دیگر ایجاد شود که سطح پایین پتاسیم یا هیپوکالمی را نیز شامل می شوند.

انواع این بیماری را بشناسید

آلکالوز تنفسی

آلکالوز تنفسی

به طور کلی می توان برای این عارضه 4 نوع اصلی در نظر گرفت که در ادامه شرح داده ایم.

آلکالوز تنفسی

زمانی که دی اکسید کربن در جریان خون به اندازه کافی موجود نباشد، این نوع از بیماری رخ می دهد. اغلب دلایل ایجاد این مسئله شامل موارد زیر است:

  • هایپرونتیلیشن (تهویه بیش از حد ریه) که اغلب با اضطراب به وجود می آید.
  • کمبود اکسیژن
  • تب شدید
  • قرارگیری در ارتفاعات بالا
  • مسموم شدن با سالیسیلات
  • بیماری کبد
  • بیماری ریوی

آلکالوز متابولیک

بدن هنگام از دست دادن بیش از حد اسید یا زمان تولید بیش از حد باز با آلکالوز متابولیک مواجه می شود. این موضوع می تواند با دلایل زیر ارتباط داشته باشد:

  • استفاده بیش از حد از دیورتیک ها
  • استفراغ بیش از حد که الکترولیت را از بین می برد.
  • بیماری آدرنال
  • آنتی اسیدها
  • ملین ها
  • از دست دادن پتاسیم یا سدیم به میزان زیاد در مدت زمانی کوتاه
  • بلعیدن تصادفی بی کربنات که در جوش شیرین وجود دارد.
  • سوء مصرف الکل

آلکالوز هیپوکلرمیک

زمانی که میزانی قابل توجه از کلریدی که در بدن وجود دارد، کاهش می یابد، این نوع از بیماری رخ می دهد. علت این موضوع می تواند استفراغ یا تعریق طولانی مدت باشد.

کلرید به عنوان یک ماده شیمیایی مهم لازم است تا تعادل در مایعات بدن حفظ شود و تشکیل دهنده بخشی مهم از مایعات گوارشی بدن است.

آلکالوز هیپوکالمیک

زمانی که میزان پتاسیم معدنی بدن در حد طبیعی نباشد، آلکالوز هیپوکالمیک رخ خواهد داد. در حالت عادی، دریافت پتاسیم مورد نیاز بدن از مواد غذایی صورت می گیرد، اما به ندرت اتفاق می افتد که عدم مصرف کافی آنها منجر به کمبود پتاسیم شود.

بیماری های کلیوی، اسهال و تعریق زیاد را می توان از علل اصلی این عارضه در نظر گرفت. باید به این نکته نیز توجه شود که وجود پتاسیم در اندام های زیر ضروری است تا عملکرد مناسبی داشته باشند:

  • کلیه ها
  • قلب
  • سیستم عصبی
  • ماهیچه ها
  • دستگاه گوارش

علائم بیماری آلکالوز

علائم بیماری آلکالوز

علائم بیماری آلکالوز

علائم اولیه: ممکن است علائم اولیه متفاوت باشد. احتمال تجربه موارد زیر در مراحل اولیه بیماری بالا است:

  • بی حسی
  • حالت تهوع
  • لرزش دست
  • اسپاسم و انقباض عضلانی بلند مدت

علائم جدی: در صورت درمان نشدن به موقع و سر وقت این بیماری، ممکن است این امر منجر به بروز علائم شدیدی شود که حتی احتمال شوک یا کما نیز وجود خواهد داشت.

در صورت مواجهه با هر کدام از علائم زیر، تماس با اورژانس یا مراجعه به نزدیک ترین اورژانس لازم است.

  • گیجی
  • سرگیجه
  • مشکل در تنفس
  • کند ذهنی
  • کما

تشخیص بیماری

علائم این عارضه تا حدی بسیار زیادی مشابه با سایر بیماری ها است و ممانعت از اقدام برای تشخیص و درمان خودسرانه افراد در منزل امری بسیار مهم تلقی می شود.

در ابتدا پزشک برای تشخیص این وضعیت به بررسی سابقه پزشکی و علائم فرد می پردازد و اقدام به تجویز آزمایش هایی برای رد کردن بیماری های احتمالی دیگر می کند. برخی از این آزمایش ها عبارت است از:

  • پانل متابولیک پایه
  • آزمایش سطح pH در ادرار
  • آزمایش ادرار
  • تجزیه و تحلیل گاز خون شریانی

PH خون در حالت طبیعی، محدوده ای بین 7.35 تا 7.45 را در بر می گیرد و PH در سطحی بالاتر از 7.45 ممکن است نشان دهنده این عارضه باشد.

امکان دارد پزشک به بررسی سطح دی اکسید کربن و اکسیژن خون بپردازد که تشخیص درستی انجام دهد و بتواند وجود مشکلات تنفسی را رد کند.

برای تشخیص این بیماری که باید به درستی انجام شود، نیاز به پزشکی متخصص و ماهر خواهد بود که با وجود تیم دکتر با من دیگر کاری سخت یا زمان بر نیست.

به عبارت بهتر این مجموعه موجب ساده تر شدن برقراری ارتباط بین پزشکان و مراجعه کنندگان خواهد شد. این مجموعه مواردی مانند مشخصات و نحوه دسترسی به هر کدام از پزشکان را در اختیار شما قرار می دهد. این سایت قابلیت ارائه خدمات پزشکی مورد نیاز مراجعه کنندگان (از جمله مشاوره پزشکی و محصولات پزشکی) را دارد.

راه های درمان این بیماری چیست؟

راه های درمان بیماری آلکالوز

راه های درمان بیماری آلکالوز

برنامه درمانی بستگی به این دارد که دلیل بروز این عارضه در شخص چه بوده است.

در آلکالوز تنفسی، سطح دی اکسید کربن باید به حالت عادی بازگردد. در صورت مواجهه فرد با تنفس سریع در اثر اضطراب، اغلب تنفس آرام و عمیق می تواند موجب بهبودی علائم و تنظیم سطح اکسیژن شود. اگر نتیجه آزمایش ها نشان دهد که سطح اکسیژن پایین است، می توان با ماسک به افزایش اکسیژن دریافتی ریه ها پرداخت.

در صورتی که درد، علت تنفس سریع باشد، احتمال دارد درد درمان شود و سرعت تنفس به حالت عادی برگردد و بهبودی علائم رخ دهد. اما اگر این وضعیت در نتیجه از دست دادن مواد شیمیایی مانند کلرید یا پتاسیم رخ دهد، معمولا داروها یا مکمل هایی تجویز می شود تا این مواد شیمیایی جبران شود.

در برخی از موارد این بیماری نشات گرفته از عدم تعادل الکترولیت ها است که برطرف شدن آن با نوشیدن مایعات به میزان زیاد یا نوشیدنی های دارای الکترولیت رخ خواهد داد. در صورت شدید بودن این وضعیت، بستری شدن فرد در بیمارستان الزامی است.

در اغلب موارد، بهبودی پس از شروع درمان رخ می دهد.

در این راستا دکتر با من توانسته است با جمع آوری مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان در زمینه های مختلف به افراد مراجعه کننده و متقاضی کمک کند. به این ترتیب افراد می توانند از مواردی نظیر مشخصات، موقعیت مکانی، شماره تلفن تماس، نوع تخصص، نحوه دسترسی و دیگر موارد مرتبط با هر پزشک متخصص آگاهی پیدا کرده و سپس برای انتخاب مناسب ترین پزشک اقدام کنند.

پیشگیری از آلکالوز چگونه امکان پذیر خواهد بود؟

پیشگیری از بیماری آلکالوز با سبزیجات

پیشگیری از بیماری آلکالوز با سبزیجات

توجه به وضعیت سلامتی، هیدراته ماندن و رژیم غذایی سالم موجب کاهش یافتن خطر ابتلا به این بیماری می شود. مصرف مواد غذایی سرشار از مواد مغذی و پتاسیم می تواند با کمبود الکترولیت های بدن مقابله کند و در این زمینه کمک کننده باشد. در درجه اول این مواد در میوه ها و سبزیجات و برخی از مواد غذایی دیگر یافت می شوند که این موارد عبارت است از:

  • موز
  • شیر
  • هویج
  • اسفناج
  • لوبیا
  • سبوس

برخی از اقدامات که برای پیشگیری از کم آبی بدن لازم است، شامل موارد زیر هستند:

  • نوشیدن روزانه آب به میزان 8 تا 10 لیوان
  • نوشیدن آب پیش از ورزش، در حین و پس از آن
  • اجتناب از نوشابه یا آبمیوه هایی که قند زیادی دارند و می توانند موجب کم آبی بدن شوند.
  • مصرف نوشیدنی های جایگزین الکترولیت برای تمرین های شدید
  • محدود کردن مصرف کافئین که در چای، قهوه و نوشابه یافت می شوند.

باید به این نکته توجه کرد که در صورتی که فرد احساس تشنگی کند، بدن وی با کم آبی مواجه شده است. با از دست رفتن میزان زیادی از الکترولیت های بدن، بلافاصله احتمال بروز کم آبی وجود دارد. استفراغ کردن در اثر آنفولانزا نیز می تواند زمینه ساز این موضوع شود. در صورتی که توانایی نگه داشتن مواد غذایی سرشار از پتاسیم را در معده خود ندارید، مصرف مایعات کافی (مثل آب)، نوشیدنی های ورزشی و سوپ های دارای آب گوشت توصیه می شود.

آلکالوز متابولیک چیست؟

چنانچه پیش از این نیز مطرح شد، هنگام قلیایی شدن بیش از حد خون، منجر به نوع متابولیک این بیماری خواهد شد. قلیایی نقطه مقابل اسیدی است. در زمان متمایل شدن تعادل اسیدی – قلیایی خون به سمت قلیایی شدن، عملکرد بدن بهتر خواهد بود.

این بیماری هنگام بروز یکی از موارد زیر رخ می دهد:

  • کاهش یون های هیدروژن تولید کننده اسید (کاهش بیش از حد)
  • افزایش یون های بی کربنات تولید کننده قلیایی (افزایش بیش از حد)

اکثر افراد با علائمی از نوع متابولیک این بیماری مواجه نمی شوند، در نتیجه ممکن است از ابتلا به آن اطلاع نداشته باشند. آلکالوز متابولیک یکی از انواع اصلی این بیماری از چهار نوع آن است.

انواع

دو نوع از این بیماری از نوع متابولیک موجود است که عبارت هستند از:

  • نوع پاسخ دهنده کلرید که هنگامی رخ می دهد که یون های هیدروژن از دست بروند و اغلب با استفراغ یا کمبود آب بدن رخ خواهد داد.
  • نوع مقاوم در برابر کلرید که در هنگام نگهداری یون های بی کربنات (قلیایی) زیاد در بدن رخ می دهد. همچنین انتقال یون های هیدروژن از خون به سلول ها نیز می تواند زمینه ساز بروز این وضعیت باشد.

همچنین یک بیماری به نام اسیدوز متابولیک موجود است که در هنگام اسیدی شدن بیش از حد خون یا مایعات اتفاق می افتد.

بدن توانایی جبران آلکالوز و همچنین اسیدوز را به کمک ریه ها دارد. ریه ها موجب خروج دی اکسید کربن از خون در هنگام تنفس و تغییر در قلیایی بودن خون می شوند. کلیه ها نیز نقش مهمی در از بین بردن و دفع یون های بی کربنات دارند.

در هنگام کافی نبودن عملکرد های طبیعی بدن برای جبران متعادل سازی آلکالوز و اسیدوز، بیمار نیازمند درمان های پزشکی خواهد بود.

علائم

احتمال دارد نوع متابولیک فاقد هرگونه علائم باشد. افرادی که به این نوع مبتلا هستند، اغلب از بیماری های زمینه ای ایجاد کننده آن گله دارند. این موارد عبارت است از:

  • خستگی
  • اسهال
  • استفراغ
  • التهاب در قسمت پایین پا

موارد شدید نوع متابولیک می تواند زمینه ساز موارد زیر شود:

  • تشنج
  • کما
  • تحریک پذیری

درمان

درمان نوع متابولیک بستگی به علت اصلی آن و پاسخگویی آلکالوز به کلرید را دارد. در صورت بروز نوع خفیف پاسخ دهنده به کلرید از این بیماری، باید تغییراتی مانند افزایش نمک (کلرید سدیم) در رژیم غذایی بیمار لحاظ شود. یون های کلرید سبب می شود که اسیدی شدن خون رخ دهد که منجر به کاهش قلیایی شدن آن می شود.

در صورت تشخیص پزشک مبنی بر نیاز به توجه و درمان فوری، احتمال تجویز IV توسط وی وجود دارد. تزریق IV به عنوان یک روش بدون درد (تقریبا) شامل قرار دادن سوزنی کوچک درون رگ بازو است. اتصال سوزن به یک کیسه استریل دارای نمک محلول در آب توسط یک لوله و در بیمارستان انجام می شود.

درمان آلکالوز مقاوم در مقابل کلرید

احتمال بروز کمبود پتاسیم در بدن در صورت ابتلا به آلکالوز مقاوم در برابر کلرید وجود دارد. اما تزریق محلول سدیم کلراید در چنین وضعیتی می تواند باعث بدتر شدن شرایط شود. پزشک و دکتر داخلی مشهور در تهران و سایر شهرهای کشور در جستجوی راه هایی است که سطح پتاسیم بدن را افزایش دهد. موارد زیر می تواند موجب افزایش سطح پتاسیم شود:

  • مصرف قرص های دارای کلرید پتاسیم به صورت روزانه و با نظارت پزشک (دو تا چهار بار در روز)
  • دریافت کلرید پتاسیم به طور داخل وریدی

آلکالوز تنفسی

زمانی که تهویه مفرط (هیپرونتیلاسیون) PCO2 شریانی را کاهش می دهد و در نتیجه pH شریانی را افزایش می دهد، این نوع از بیماری رخ می دهد. اغلب حاملگی است که نوع تنفسی حاد این بیماری را به وجود می آورد. همچنین این حالت ممکن است در مواردی رخ دهد که عبارتند از: سالیسیلیسم حاد، آسیب به مراکز تنفسی، بیماری پیشرفته کبدی، تب و حالات سپتیک، افزایش سرعت تنفس (آمبولی ریه، پنومونی یا نارسایی احتقانی قلب).

هیپرونتیلاسیون مزمن در مواردی دیده می شود که به ارتفاعات بلند پاسخ تطابقی (کم بودن فشار نسبی اکسیژن در محیط مورد نظر) داده شود.

خصوصیات هیپرونتیلاسیون حاد شامل مواردی مانند پارستزی، کرختی اطراف دهان، سیاهی رفتن چشم و احساس سوزن سوزن شدن اندام ها می شود. در صورتی که علت تهویه مفرط، اضطراب باشد، تنفس مکرر در یک پاکت معمولا می تواند سبب خاتمه حمله حاد شود.

کلام آخر

در این مقاله به موضوع آلکالوز پرداختیم و به اشخاصی که سایت بهترین دکتر داخلی را جستجو می کنند، دکتر با من را معرفی کردیم. به چنین افرادی توصیه می شود که به این وب سایت مراجعه کنند و به جستجوی پزشک مورد نظر خود بپردازند. چرا که در این سایت آدرس مطب و فضای مجازی انواع متخصصین ماهر و همچنین اطلاعات تماس با آنها دسته بندی شده اند که یافتن آن برای مراجعان اصلا سخت نخواهد بود.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

بیماری آمیلوئیدوز (Amyloidosis) عارضه ای نادر است؛ در طول این بیماری، نوعی از پروتئین غیرطبیعی در برخی از اندام های بدن به وجود می آید و با عنوان آمیلوئید شناخته می شود. آمیلوئید موجب اختلال در عملکرد اندامی می شود که در آن ایجاد شده است.

این مقاله به همین موضوع پرداخته و مطالبی را در مورد این بیماری، علت بروز، علائم، خطرات، تشخیص و راهکارهای درمان آن ارائه داده است. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

تعریف و معنای بیماری آمیلوئیدوز

چنانچه که به این موضوع اشاره شد، این بیماری به عنوان عارضه ای نادر شناخته می شود که در برخی از اندام های بدن به وجود می آید و می تواند موجب اختلال در عملکرد اندام مورد نظر شود. توجه به این نکته لازم است که ایجاد آمیلوئید در بدن خود به خود رخ نمی دهد، بلکه ساختار آن ترکیبی از چند پروتئینی است که در بدن وجود دارند. در نتیجه می توان گفت که شرایط خاصی، این بیماری را به وجود می آورد.

تاریخچه این بیماری چیست؟

رودولف ویرچو کاشف بیماری آمیلوئیدوز

رودولف ویرچو کاشف بیماری آمیلوئیدوز

کشف آمیلوئیدوز برای اولین بار مربوط به 150 سال پیش بوده است. پاتولوژیست معروف آلمانی با نام دکتر رودولف ویرچو این بیماری را کشف کرد.

درست است که از شناخته شدن این بیماری سال ها می گذرد، دسترسی به درمان های مربوط به آن تنها در 25 سال گذشته به شکلی وسیع امکان پذیر بوده است. این بیماری را می توان یک بیماری بسیار پیچیده در نظر گرفت که پزشکان اغلب به سختی می توانند آن را تشخیص دهند.

خطرات بیماری آمیلوئیدوز و درگیر شدن سایر ارگان ها

در برخی از افراد، بروز این بیماری به همراه بیماری های دیگر رخ می دهد. در چنین حالتی است که درمان بیماری زمینه ای می تواند تاثیر قابل توجهی در کنترل یا از بین بردن علائم این بیماری داشته باشد.

اما درمانی که برای این بیماری تجویز می شود، بسته به دلیل بروز آن می تواند مواردی مانند قطع عضو آسیب دیده، دارو درمانی، پیوند عضو، شیمی درمانی، پیوند مغز استخوان و سلول های بنیادی را در بر بگیرد.

هر چند امکان دارد که این بیماری باعث تحت تاثیر قرار گرفتن هر کدام از اندام های بدن شود، اما در حالت کلی بر ارگان هایی مانند کلیه، قلب، کبد، دستگاه گوارشی، طحال و سیستم عصبی بدن بیش از سایر ارگان ها تاثیر می گذارد.

دلیل بروز بیماری چیست؟

علت بروز این بیماری بستگی به عوامل گوناگونی دارد. در برخی از افراد زمینه های ژنتیکی و ارثی زمینه ساز پیدایش این بیماری خواهد شد. اما در برخی دیگر از افراد، این بیماری به علت دیالیز طولانی مدت و التهاب های درمان نشده به وجود می آید. در ادامه به انواع این بیماری (بر اساس علت بروز) اشاره خواهد شد.

AL

آمیلوئیدوز AL یا اولیه را می توان شایع ترین نوع این بیماری در نظر گرفت. این عارضه با عنوان نوع زنجیره ای سبک ایمونوگلوبین از این بیماری نیز شناخته می شود. این بیماری اغلب موجب تحت تاثیر قرار گرفتن کلیه، قلب، کبد و سیستم عصبی فرد می شود.

AA

AA آمیلوئیدوز ثانویه نیز نامیده می شود. زیرا اصلی ترین عامل به وجود آورنده آنها بیماری های التهابی مانند آرتریت هستند. به همین دلیل کنترل بیماری های التهابی این قابلیت را دارد که سبب کاهش پیدا کردن علائم مربوط به آمیلوئیدوز ناشی از آنها شود. اغلب در افرادی که به این نوع از بیماری مبتلا هستند، کلیه، طحال و کبد بیشتر تحت تاثیر قرار می گیرند.

ارثی

چنانچه از نام آن مشخص است، زمینه این نوع از بیماری می تواند ژنتیکی باشد. معمولا کبد نوعی غیرعادی از پروتئین را در این افراد به وجود می آورد. به همین علت است که تاثیر قابل توجهی بر اعصاب، کلیه و قلب گذاشته خواهد شد.

اختلالی که در اندام های مختلف بدن در این نوع از بیماری به وجود می آید، بر اثر وجود پروتئین ترستیک یا TTR است.

وحشی

شاید عجیب باشد، اما در نوع وحشی از این بیماری، پروتئین TTR که به وسیله کبد ساخته شده، طبیعی است. اما بعد از این که از تولید این پروتئین در بدن مدت زمانی معین سپری می شود، به دلایل نامعلومی، این بیماری به وجود می آید. نوع سیستمیک سالخورده از این بیماری نامی بود که پیش تر به این نوع از آمیلوئیدوز اطلاق می شد، زیرا نوع وحشی از این بیماری اغلب در مردان بالای 70 سال رخ می دهد.

معمولا قلب در افرادی که به این بیماری مبتلا هستند، درگیر می شود. اما در برخی از افراد نیز مشاهده شده است که سندروم تونل کارپال به وجود آمده است.

موضعی

این نوع از بیماری معمولا موجب درگیر شدن اندام ها و ارگان های مختلف می شود. در نوع موضعی از این بیماری برخی از ارگان ها آسیب پذیرتر از دیگر ارگان ها می شوند که عبارتند از: پوست، مثانه، گلو یا ریه.

در حالت کلی، نکته قابل توجه در زمینه بیماری آمیلوئیدوز این است که به موقع تشخیص داده و روش درمانی صحیحی برای آن در نظر گرفته شود. زیرا ممکن است در غیر این صورت فرد با عواقبی مواجه شود که غیر قابل جبران هستند.

عوامل افزایش دهنده بروز بیماری شامل چه مواردی است؟

درست است که احتمال بروز این بیماری مانند تعداد بسیار زیادی از بیماری ها در افراد گوناگون مشاهده می شود، اما در مجموع برخی از عوامل می توانند موجب افزایش احتمال بروز این بیماری شوند که عبارت هستند از:

  • سن
  • جنسیت
  • سابقه خانوادگی
  • دیالیز کلیه
  • ابتلا به بیماری های عفونی و التهابی
  • نژاد

در این راستا دکتر با من می تواند خدمات پزشکی گوناگونی را در اختیار مراجعه کنندگان قرار دهد که شامل مشاوره پزشکی و محصولات پزشکی است.

در حقیقت این مجموعه می تواند بین پزشکان و مراجعه کنندگان ارتباط برقرار کند. این مجموعه مواردی مانند مشخصات و چگونگی دسترسی به هر پزشک ژنتیک را تعیین می کند.

علائم بیماری چه مواردی را در بر می گیرد؟

علائم بیماری آمیلوئیدوز

علائم بیماری آمیلوئیدوز

در حالت کلی علائم بیماری آمیلوئیدوز بستگی به اندام هایی دارد که به وسیله این بیماری درگیر شده اند. اما در برخی از موارد نیز بروز این بیماری فاقد هرگونه علائم و با حالت خاموش است.

متاسفانه در چنین افرادی ممکن است فرصت طلایی برای درمان دیگر وجود نداشته باشد و در واقع این زمان طلایی از دست برود. در حالت کلی بروز این بیماری می تواند علائم و نشانه های زیر را به دنبال داشته باشد:

  • احساس ضعف
  • افت فشار
  • خستگی شدید و غیر عادی بدن
  • تورم مچ دست یا پا
  • تنگی نفس
  • یبوست
  • اسهال خونی
  • مشکلات بلع یا بلع دردناک
  • ضربان نامنظم قلب (کاهشی یا افزایشی)
  • لکه های پوستی پیرامون چشم
  • کاهش وزن به صورت غیرعادی
  • حساسیت پوستی
  • زمخت شدن پوست
  • کبودی های بی دلیل
  • تغییر شکل در حاشیه زبانی
  • افزایش اندازه زبان
  • احساس سوزن سوزن شدن در دست و پا
  • سندروم تونل کارپال
  • تهوع

تشخیص بیماری چگونه امکان پذیر است؟

علائم بیماری آمیلوئیدوز ممکن است به علائم برخی از بیماری های دیگر شباهت داشته باشد؛ به همین علت در اکثر موارد تشخیصی که با توجه به علائم انجام می شود، نمی تواند چندان دقیق باشد و به صورت قطعی تایید کننده این بیماری شود. به همین دلیل است که انجام مواردی مانند تصویربرداری، آزمایش خون، نمونه برداری و آزمایش ادرار توصیه می شود تا میزان ریسک احتمالی که در تشخیص اشتباه وجود داشته است، کاهش پیدا کند.

توجه به این نکته نیز لازم است که معمولا عملکرد کبدی و تیروئید در آزمایش خون بررسی می شود تا دقت تشخیص بالا برده شود. نمونه برداری ها اغلب از مغز استخوان، چربی زیر پوست شکمی و اندام های آسیب دیده (مانند کلیه یا کبد) صورت می گیرد.

دکتر با من مجموعه ای از بهترین متخصصان را در زمینه های مختلف در کنار هم جمع کرده است. در نتیجه افراد می توانند با موقعیت مکانی، شماره تلفن تماس، تخصص، نحوه دسترسی و سایر موارد مربوط به هر پزشک آشنا شوند و در نهایت انتخاب مناسبی داشته باشند.

درمان آمیلوئیدوز چگونه صورت می گیرد؟

درمان بیماری آمیلوئیدوز

درمان بیماری آمیلوئیدوز

این بیماری فاقد درمانی مشخص است که در این زمینه به بسیاری از بیماری های التهابی دیگر شباهت دارد. در نتیجه همه روش های درمان که در مورد این بیماری وجود دارند، صرفا علائم را کنترل کرده و از پیشرفت آنها پیشگیری می کنند.

از طرفی چنانچه پیش از این نیز مطرح شد، در صورتی که بیماری های زمینه ای دیگر مانند آرتریت روماتوئید یا سل منجر به ایجاد این بیماری شده باشد، درمان یا کنترل بیماری زمینه ای مورد نظر تاثیر قابل توجهی در بهبود علائم خواهد داشت.

درمان هایی که در زمینه بهبود آمیلوئیدوز وجود دارند، عبارت هستند از:

  • درمان دارویی از طریق داروهای مربوط به کلیه و قلب
  • شیمی درمانی
  • دیالیز
  • پیوند سلول های بنیادی خون
  • قطع عضو آسیب دیده برای پیشگیری از درگیر شدن اعضای دیگر
  • پیوند عضو

کلام آخر

این مقاله به بررسی مواردی راجع به بیماری آمیلوئیدوز پرداخته است. آگاهی از این اطلاعات می تواند سبب شود که به موقع به پزشک مراجعه کنید و از عواقب غیر قابل جبران این بیماری پیشگیری به عمل آید.

در صورت مواجهه خودتان یا یکی از افراد نزدیک با علائم مشابه به این بیماری، بهتر است که به بهترین دکتر متخصص ژنتیک مراجعه کنید و با وی به مشورت بپردازید. به این ترتیب اطمینان حاصل خواهید کرد که مشکل چیست و آزمایش های مورد نیاز کدام است.

پس باید به یک دکتر متخصص ژنتیک مشهور در تهران و شهرهای دیگر مراجعه کرده یا سایت دکتر متخصص ژنتیک را جستجو کرد. توصیه این است که به وب سایت دکتر با من مراجعه شود و پزشکان معرفی شده در آن مورد بررسی قرار گیرند.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

وجود یک اختلال در سیستم عصبی بدن می تواند روی سایر بخش های مختلف بدن نیز تاثیر گذار باشد. این گونه از اختلالات می توانند باعث بروز بیماری های جدیدی باشند. هورمون های بدن ما از طریق غدد درون ریز و برون ریز ترشح می شوند. غدد بدن ما درون ریز و برون ریز هستند. غده هیپوفیز نیز یکی از غدد مهم بدن است که در ناحیه سر واقع شده است. در ادامه به بررسی بیماری آکرومگالی و ارتباط غدد با این بیماری می پردازیم.

بیماری آکرومگالی را بشناسیم

این بیماری جزو بیماری های نادر است که در اثر ترشح بیش از حد هورمون رشد ایجاد می شود. ترشح بیش از حد این هورمون باعث رشد بیش از حد استخوان ها می شود و فرم غیرعادی به بدن می دهد. هورمون رشد از هیپوفیز ترشح می شود.

با توجه به تحقیقات انجام شده، دانشمندان دریافته اند که اکثر افراد مبتلا دچار یک تومور خوش خیم به نام آدنوم هستند. این تومور می تواند منجر به بروز این بیماری شود. این بیماری اکثرا در میانسالی بروز می یابد. ابتلا به این بیماری از نظر جنسیتی تقریبا هیچ فرقی ندارد و در زنان و مردان به یک اندازه شایع است.

تاریخچه بیماری

تاریخچه بیماری آکرومگالی

تاریخچه بیماری آکرومگالی

اصطلاح آکرومگالی در سال1886 برای اولین بار توسط پیرماری ابداع شد. البته پیش از وی پزشکان دیگری مانند یوهان ویرسوابقی از این بیماری ارائه کردند. در آن زمان در اکثر بیماران مبتلا به آکرومگالی بزرگی هیپوفیز مشاهده شد. همچنین علت این بیماری پس از کشف هورمون رشد مشخص شد. در آغاز قرن بیستم با بوجود آمدن امکانات توانستند بیماری مورد نظر را با جراحی و رادیوتراپی کنترل کنند. در سال 1970 نیز درمان هایی برای این بیماری ارائه شد.

علائم بیماری

تشخیص این بیماری معمولا به کندی صورت می پذیرد. به شکلی که ممکن است متوجه شوید که سایز پای شما بزرگتر شده و تغییر کرده یا حلقه دست شما تنگ تر شده است.

علائم شایع آکرومگالی

  • ابروی برجسته
  • افزایش وزن
  • خستگی
  • سردرد
  • صدای خشن و عمیق
  • زبان یا فک بزرگ شده
  • تعریق بیش از اندازه
  • پوست ضخیم شده
  • بوی بد بدن
  • استخوان های بزرگ شده در صورت، دست ها و پاها
  • مفاصل متورم که باعث محدودیت در حرکت می شوند.
  • فضاهای بین دندانی
  • رشد غیرطبیعی
  • ناتوانی در خواب
  • ضعف عضلانی

اگر فکر می کنید چند علائم را به طور همزمان دارید، باید در اسرع وقت به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

خطرات بیماری

خطرات بیماری آکرومگالی

خطرات بیماری آکرومگالی

بیماری آکرومگالی بیماری جدی است که اگر درمان نشود، خطرات زیادی برای سلامت و زندگی فرد دارد که می تواند زندگی فرد را تهدید جدی کند.

اگر این بیماری در مراحل اول پیشرفت شناسایی شود، معمولا درمان و جراحی موفقیت آمیز خواهد بود. جراحی برای برداشتن تومورهای هیپوفیز در اوایل کار موفقیت آمیز است. مقابله با این بیماری در اکثر مواقع برای افراد سخت خواهد بود.

عوارض رایج در صورت عدم درمان این بیماری

  • از دست دادن بینایی
  • فیبروم های رحمی در زنانی که دچار تومورهای خوش خیم هستند.
  • کاهش ترشح هورمون های غده هیپوفیز
  • سندروم تونل کارپال
  • رشد پیش سرطانی یا پولیپ روی پوشش روده بزرگ
  • دیابت نوع دو
  • آرتروز
  • بیماری قلبی
  • بزرگ شدن قلب
  • فشار خون بالا یا فشار خون پایین
  • گواتر که شامل بزرگ شدن غده تیروئید است و باعث تورم گردن می شود.

درمان بیماری آکرومگالی

درمان بیماری آکرومگالی

درمان بیماری آکرومگالی

درمان بیماری شامل عمل جراحی و درمان دارویی است که در ادامه به بررسی هر یک از این ها می پردازیم.

اهداف درمان بیماری را بدانیم

  • حفظ عملکرد طبیعی غده هیپوفیز
  • بازگرداندن سطح تولید هورمون رشد به حالت طبیعی و عادی
  • کاهش فشار اطراف هر تومور هیپوفیزی که در حال رشد است.
  • بهبود علائم آکرومگالی

عمل جراحی

اولین گزینه ای که متخصص مغز و اعصاب به فرد مبتلا برای درمان پیشنهاد می کند، عمل جراحی است. عمل جراحی شامل برداشتن تومورهایی است که روی هیپوفیز اثرگذار هستند و در نتیجه باعث اختلال در ترشح هورمون رشد می شوند.

عمل جراحی تا حدودی می تواند عوارض و علائم این بیماری را بهبود ببخشد. یکی از عوارضی که احتمال می رود بروز یابد، آسیب به بافت هیپوفیز خواهد بود که تومور را دربر گرفته است. عوارض دیگری که این روش می تواند داشته باشد، شامل نشت مایع مغزی نخاعی و مننژیت است.

درمان دارویی

درمان دارویی یکی دیگر از روش هایی است که در صورتی که عمل جراحی موفقیت آمیز باشد، مورد استفاده قرار می گیرد. درمان دارویی عمدتا برای تنظیم میزان هورمون رشد به کار برده می شود. از این درمان برای کوچک کردن تومورها بهره می برند. این نوع از داروها غالبا برای تنظیم هورمون رشد یا GH نیز استفاده می شود.

داروهایی که برای کنترل بیماری بکار برده می شوند

  • آنولوگ های سوماتوستاتین
  • GH آنتاگونیست های گیرنده
  • آگونیست های دوپامین
  • تابش

پرتو درمانی نیز می تواند برای از بین بردن تومورهای سرطانی موثر باشد، از این رو پزشک متخصص ممکن است از پرتو درمانی برای کنترل بیماری استفاده کند.

این نوع درمان ممکن است با دارو همراه باشد و درمانی تدریجی است. اما تابش هم عوارض خاص خود را دارد. تابش ممکن است باعث اختلال در باروری افراد شده و در مواردی ممکن است باعث از دست دادن بینایی، ایجاد تومورهای ثانویه و آسیب مغزی شود.

سخن پایانی

بسیاری از بیماری ها وجود دارند که در صورت درمان آن ها می توان از بروز خطرات احتمالی که برای جان و سلامت انسان به وجود می آید، گرفته شود. خوشبختانه در حال حاضر با وجود پیشرفت تکنولوژی در حوزه پزشکی و دیگر قسمت ها بسیاری از بیماری ها قابل کنترل و درمان هستند.

در کشور عزیزمان ایران، بهترین دکترهای متخصص و بهترین جراحان، در حوزه های مختلف وجود دارند و همچنین روش های درمانی فراوانی نیز یافت می شود. دکتر متخصص مغز و اعصاب مشهور در تهران و سایر شهرستان ها روش های فراوانی برای آکرومگالی پیشنهاد کرده اند.

باید این پیشنهاد را به شما بدهیم که در صورتی که به پزشک متخصص خود دسترسی ندارید، می توانید از طریق سایت دکتر با من توسط بهترین متخصصان و پزشکان ویزیت شوید. این سایت در تلاش است که بهترین راه را برای ارتباط راحت تر پزشکان و بیماران فراهم کند.

شما در این سایت در هر ساعت شبانه روز می توانید با پزشک متخصص مغز و اعصاب مورد نظر خود در تماس باشید. این سایت حتی شما را با فروشگاه های لوازم پزشکی نیز آشنا می کند. شما می توانید مدارک پزشکی خود را به طور آنلاین برای دکتر مغز و اعصاب خود ارسال کنید. بنابراین در حالت کلی سایت دکتر با من امکانات و روش های ارتباطی موثری را برای افراد فراهم کرده است.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

پوست یک عضو حیاتی و مهم ترین سد دفاعی بدن است. پوست مانند لباسی است که سرتاسر بدن را پوشانده و هرگونه آسیب به آن موجب بروز مشکلات جدی خواهد شد. پوست کودکان نسبت به بزرگسالان حساس تر و در معرض خطر بیشتری قرار دارد، ما در ادامه این مقاله قصد داریم به بیماری آکرودرماتیت که یک نوع بیماری پوستی شایع در کودکان است، بپردازیم و در مورد علائم، تشخیص و درمان آن بیشتر بدانیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آکرودرماتیت چیست؟

آکرودرماتیت چیست

آکرودرماتیت چیست

این بیماری نوعی بیماری پوستی شایع است که معمولا در کودکان سه ماهه تا 15 ساله خود را نشان می دهد. این بیماری با تاول های قرمز و بنفش خارش دار در بدن به خصوص دست ها و پاها بروز پیدا می کند. همچنین ممکن است کودکان دچار علائم دیگری مثل نفخ شکم، تب، تورم و درد در غدد لنفاوی شوند.

این بیماری به خودی خود مسری نیست، ولی ممکن است با ویروس هپاتیتB  و ویروس هایی که باعث ایجاد آن می شوند، مرتبط باشند. این بدان معناست که کودکانی که با هم در ارتباط هستند هم ممکن است همزمان به این ویروس مبتلا شده و دچار آکرودرماتیت شوند.

تاریخچه بیماری

این اختلال اولین بار درسال 1902 توسط وند کشف شد و در سال 1936 توسط برانت تجزیه و تحلیل شد.

در سال 1953 نلدنر و همکارانش درمان موفقیت آمیزی از AE توسط دیودو هیدروکسی کین گزارش شد که هم باعث کاهش سرعت پیشرفت درمان و هم جلوگیری از مرگ کودکان می شد که در مراحل مختلف به صورت خوراکی مصرف می شد. در سال 1974 مویناهان به این نتیجه رسید که AE در بیمارانی که از کمبود روی رنج می برند، ظاهر می شود که می توان آن را با مکمل های خوراکی روی از بین برد.

این میزان روی در نوزادان از طریق شیر مادر تامین می شود و بیماری آکرودرماتیت معمولا در کودکانی که از شیر گرفته شده اند، بروز پیدا می کند. گاهی ممکن است در شیرخواری که از شیر مادر هم تغذیه می کند، خود را نشان بدهد که علت آن هم کاهش میزان روی در شیر مادر است.

علت این بیماری را بشناسید

با وجود اینکه شیوع این بیماری در دوران کودکی هنوز ناشناخته است، با این حال چندین اپیدمی آکرودرماتیت در طول این سال ها گزارش شده است.

محققان بر این باور هستند که این اپیدمی ها ناشی از عفونت های ویروسی است که می تواند باعث ایجاد این بیماری در کودکان شود. در ایالات متحده ویروسی که اغلب با این بیماری مرتبط است، ویروس EBV نام دارد.

EBV از خانواده ویروس هرپس و یکی از شایع ترین ویروس هایی است که افراد سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و از طریق مایعات بدن به ویژه بزاق پخش می شود.

اگر چه EBV یک علت شایع آکرودرماتیت در کودکان است، اما چندین نوع عفونت دیگر نیز می تواند منجر به ایجاد این بیماری شود، از جمله:

  • اچ آی وی
  • هپاتیت B، A، C
  • سیتومگالوویروس (ویروس رایجی که معمولاً علائمی ایجاد نمی کند)
  • انترو ویروس (ویروس رایجی که می تواند علائم سرماخوردگی و عفونت شدید تنفسی ایجاد کند)
  • روتاویروس (ویروس رایجی که باعث اسهال در نوزادان می شود)
  • سرخچه (عفونت ویروسی که باعث بثورات پوستی می شود)
  • ویروس کوکساکی (عفونت ویروسی خفیف که باعث زخم و بثورات دهانی در کودکان خردسال می شود) ویروس های پاراآنفلوانزا (گروهی از ویروس ها که باعث بیماری های تنفسی در نوزادان و کودکان خردسال می شوند)
  • ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) (ویروس رایجی که علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی را در کودکان بزرگتر و بزرگسالان ایجاد می کند، اما می تواند برای نوزادان و کودکان خردسال مضر باشد)

در موارد بسیار نادر، واکسن‌های برخی بیماری های ویروسی ممکن است باعث آکرودرماتیت شوند، از جمله:

علائم بیماری آکرودرماتیت

علائم بیماری آکرودرماتیت

علائم بیماری آکرودرماتیت

در طول سه الی چهار روز، لکه های قرمز روی پوست کودک ایجاد می شود و این لکه ها می تواند در همه جای بدن ظاهر شود، ولی بیشتر روی دست ها و پا و در قسمت بازو و ران دیده می شوند.

در اغلب موارد، لکه ها به سمت اندام های بالایی و صورت حرکت می کنند و با پیشرفت بیماری این لکه های قرمز رنگ ممکن است شروع به بنفش نشان دادن کنند. اغلب این اتفاق زمانی می افتد که مویرگ ها شروع به نشت خون به مناطق آسیب دیده می کنند.

این لکه ها به مرور تبدیل به تاول های خارش دار پر از مایع می شوند. هم چنین کودک ممکن است تورم و حساسیت را در شکم و غدد لنفاوی تجربه کند. علائم بیماری آکرودرماتیت معمولا حدود چهار تا هشت هفته پس از شروع فروکش می کند. با این حال ممکن است سه الی چهار ماه نیز طول بکشد.

اگر هپاتیت  Bعلت اصلی این بیماری پوستی باشد، ممکن است رنگ زردی در پوست و چشم کودک وجود داشته باشد. زردی معمولا 20 روز پس از شروع علائم ظاهر می شود.

تشخیص بیماری آکرودرماتیت

پزشک کودک شما می تواند این بیماری را با نگاه کردن به پوست کودکتان و پرسیدن علائم او تشخیص دهد. هم چنین ممکن است آزمایش هایی را برای کمک به تشخیص انجام دهند. برخی از این تست ها عبارتند از:

  • آزمایش خون یا ادرار برای ارزیابی سطح بیلی روبین که می تواند وجود هپاتیت را نشان دهد.
  • آزمایش خون برای بررسی آنزیم های کبدی غیر طبیعی که می تواند نشانه هپاتیت باشد.
  • آزمایش خون برای بررسی وجود آنتی بادی های EBV که می تواند به معنای وجود عفونت EBV باشد.
  • بیوپسی پوست (برداشتن نمونه کوچکی از پوست) برای بررسی سایر بیماری های پوستی که ممکن است به صورت راش ظاهر شوند، مانند کرم حلقوی یا اگزما.
  • آزمایش خون برای تعیین سطح روی و رد آکرودرماتیت ژنتیکی که شکل نادری از این بیماری است.

خطرات بیماری مورد نظر را بشناسید

این بیماری معمولا نیاز به درمان ندارد و این عارضه به طور معمول خود به خود و بدون ایجاد هیچ عارضه ای درمان می شود. با این حال پزشک به دنبال علت زمینه ای خواهد بود و هرگونه درمانی را برای ریشه کن کردن این بیماری انجام خواهد داد.

درمان آکرودرماتیت

از آن جایی که علائم این بیماری چند ماه پس از بروز علائم فروکش می کند، درمان خاصی برای آن وجود ندارد. با این حال در صورت وجود خارش می توان از کرم های هیدروکورتیزون برای رفع خارش استفاده کرد. در صورتی که کودک آلرژی داشته باشد، ممکن است پزشک آنتی هیستامین نیز تجویز شود.

اگر مشخص شود که هپاتیت B علت ایجاد این بیماری است، بهبودی کبد ممکن است بین شش ماه تا یک سال طول بکشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و یافتن بهترین متخصصان به سایت دکتر با من مراجعه نمایید.

هرگاه کودک هر یک از علائم آکرودرماتیت را نشان داد، فورا با پزشک متخصص اطفال خود در میان بگذارید که در اسرع وقت درمان انجام شود.

درمان خانگی برای این بیماری پوستی وجود دارد؟

درمان خانگی برای این بیماری توصیه نشده است، لذا در صورت بروز هر یک از علائم به متخصص پوست مراجعه فرمایید.

کلام آخر

کمتر کسی وجود دارد که به سلامت پوست خود بی توجه باشد، به خصوص سلامت پوست کودکان. بیماری  آکرودرماتیت بیشتر در کودکان رایج است. ما در این مقاله اطلاعات کاملی درباره این بیماری، علائم، تشخیص و روش های درمان آن بیان کرده ایم و امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

در راستای اطلاعات ارائه شده در این مقاله، اگر قصد مراجعه به دکتر پوست برای خود یا نزدیکانتان را دارید، اما نمی دانید به کدام متخصص مراجعه کنید یا حتی متخصص پوست با تجربه مدنظر خود را چگونه بیابید، پیشنهاد می کنیم که حتما به سایت دکتر با من سری بزنید.

چرا که در این سایت اسامی پزشکان و متخصصان مختلف در هر رشته ای همراه با اطلاعات سایت و مطب آنها جمع آوری شده است و به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید متخصص مورد نظر خود را بیابید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

در این مقاله به موضوع آسیت  یا بیماری کبدی آب آوردن شکم می پردازیم و مطالبی در مورد علل ایجاد، علائم و درمان آن ارائه می کنیم. به طور کلی می توان گفت که این مشکل نشان دهنده بیماری پیشرفته کبدی است و در اغلب موارد پیوند کبد را به عنوان آخرین راه درمان بیماری معرفی می کنند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با همین بیماری با این مقاله همراه شوید و آن را مطالعه کنید.

آسیت یا آب آوردن شکم چیست؟

این مورد نوعی از بیماری است که در آن تجمع مایعات در فضای درون شکم رخ می دهد. یعنی این بیماری با جمع شدن بیش از 25 میلی لیتر مایع در درون حفره شکم به وجود می آید. این عارضه اغلب زمانی رخ می دهد که عملکرد کبد درست نباشد؛ زیرا در این حالت مایعات می توانند فضای بین پوشش شکم و اعضا را پر کنند.

این عارضه در صورت شدید بودن ممکن است با درد همراه باشد. این مشکل می تواند مانع از حرکت راحت فرد شود و زمینه ساز ایجاد عفونت در شکم خواهد شد. همچنین امکان حرکت مایعات به درون قفسه سینه و احاطه کردن ریه ها وجود دارد که چنین وضعیتی منجر به تنگی نفس می شود.

تحقیقات نشان می دهد که میزان بقای دو ساله در افرادی که این مشکل را دارند، 50 درصد است؛ در صورت مواجهه با علائم بیماری مذکور در اسرع وقت باید به پزشک مراجعه شود.

تاریخچه این بیماری

تاریخچه بیماری آسیت یا آب آوردن شکم

تاریخچه بیماری آسیت یا آب آوردن شکم

در زمان های قدیم تشخیص داده شده بود که تجمع مایعات در شکم امکان پذیر است. به عبارت بهتر به این موضوع اشاره شده بود. احتمالا این موضوع 20 سال قبل از میلاد مسیح برای اولین بار توسط سلسوس ارائه شد.

انواع این بیماری را بشناسید

به طور معمول، تقسیم بندی این بیماری در دو نوع است: آسیت ترانزودا یا اگزودا.

این طبقه بندی بر اساس میزان پروتئینی انجام می شود که در مایع آسیت وجود دارد. روشی دیگر نیز وجود دارد که می توان به وسیله آن نوع بیماری مورد نظر را بر اساس میزان آلبومین مایع آن در مقایسه با آلبومین سرم تشخیص داد. این تناسب SAAG نامیده می شود. این نسبت به طور کلی در آسیت مرتبط با پرفشاری خون پورتال (نارسایی احتقانی قلب، سیروز، بیماری بود-کیاری) بیشتر از 1.1 است و در این بیماری با علل دیگر (بدخیمی، پانکراتیت) از 1.1 کمتر است.

علائم آن کدامند؟

اغلب مواردی مانند شکم بادکنک مانند، احساس سیری و افزایش سریع وزن را به دنبال دارد. علائم دیگر موارد زیر را در بر می گیرند:

  • سوزش سر دل
  • احساس پری و نداشتن اشتها
  • احساس سنگینی
  • احساس نفخ
  • استفراغ
  • حالت تهوع یا سوء هاضمه
  • تورم در اندام تحتانی
  • تنگی نفس
  • تب
  • بواسیر
  • فتق

در صورت داشتم ترکیبی از این علائم باید به پزشک مراجعه کرد. اگر شما مبتلا به این عارضه هستید، در اکثر موارد نشان دهنده نارسایی کبد است که معمولا با سیروز به وجود می آید.

عوامل ایجاد کننده این بیماری

عوامل ایجاد کننده آسیت یا بیماری کبدی

عوامل ایجاد کننده آسیت یا بیماری کبدی

سیروز کبدی را می توان شایع ترین علت ابتلا به این بیماری در نظر گرفت. یکی از مهم ترین دلایل سیروز کبدی، نوشیدن بیش از حد الکل است. ایجاد آسیت به این علت است که در وریدهایی که از طریق کبد عبور می کنند (فشار خون بالا پورتال)، فشار افزایش می یابد و عملکرد ناشی از زخم شدن کبد کاهش پیدا می کند و این دو با هم ترکیب می شوند.

اسکار یا زخم ناشی از سیروز کبدی سبب می شود که فشار در درون رگ های خونی کبد افزایش پیدا کند. بالا رفتن فشار داخل عروق، مایعات را به درون حفره شکم پس می زند که موجب تجمع مایع در شکم می شود. با گذشت زمان کلیه ها از حذف نمک اضافی از بدن جلوگیری می کنند که این واکنش می تواند تجمع مایعات را تشدید کند.

انواع مختلف سرطان نیز می تواند این وضعیت را به وجود آورد. اغلب آسیت ناشی از سرطان با سرطان پیشرفته یا عود کننده رخ می دهد. همچنین ممکن است سایر مشکلات مانند دیالیز به علت نارسایی کلیه، نارسایی قلبی، پروتئین پایین خون و عفونت نیز زمینه ساز آن باشند.

خطرات بیماری آب آوردن شکم یا آسیت

اکثر بیماران مبتلا، اتساع شکم و افزایش سریع وزن خود را متوجه می شوند. این عارضه می تواند مواردی مانند خوردن، آشامیدن، حرکت کردن و جابجایی را دشوار کند. همچنین ممکن است موجب تجمع مایع اطراف ریه ها شده و از این طریق منجر به دشواری در نفس کشیدن شود. عوارض مربوط به آن شامل موارد زیر است.

احساس ناراحتی و درد شکم

ممکن است این موارد هنگامی رخ دهد که تجمع مایعات بیش از حد در حفره شکم باشد. این شرایط می تواند موجب محدود شدن توانایی غذا خوردن، حرکت و انجام فعالیت های روزمره شود.

عفونت

این حالت پریتونیت خود به خودی باکتریایی نیز نامیده می شود و اغلب درد شکم، تب، حساسیت شکم به لمس و حالت تهوع را به وجود می آورد. در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع این مشکل، بیمار ممکن است با مواردی مانند نارسایی کلیه، احساس گیجی یا عفونت شدید خون مواجه شود. به طور کلی تشخیص با گرفتن نمونه ای از مایع از درون حفره شکم صورت می گیرد. این عفونت را می توان با آنتی بیوتیک های داخل وریدی درمان کرد و بیماران بعد از بهبودی نیازمند درمان طولانی مدت با آنتی بیوتیک هستند تا از عود SBP جلوگیری کنند.

فتق مربوط به آسیت

افزایش فشار داخل شکمی می تواند فتق ناف و اینگوینال (کشاله ران) را به وجود آورد که در ناحیه شکم و کشاله ران ناراحتی ایجاد کند. به طور کلی توصیه نمی شود که ترمیم از طریق جراحی انجام شود؛ مگر این که درد شدید باشد که نشان دهنده این است که روده یا بافتی دیگر گیر افتاده یا دچار پیچ خوردگی شده باشد. لازم است جراحانی به انجام این عمل ها بپردازند که تجربه معالجه بیماران مبتلا به سیروز را دارند.

تجمع مایعات در قفسه سینه

این عمل، هیدروتوراکس کبدی نامیده می شود. پر شدن مایع شکم در حفره شکم، قفسه سینه و اطراف ریه ها (اغلب در سمت راست) رخ می دهد. ممکن است این وضعیت در حین فعالیت یا در حالت استراحت موجب تنگی نفس شود.

سندرم هپاتورنال

نوعی از نارسایی پیشرونده کلیه محسوب می شود که علت آن، آسیت بوده و بسیار نادر است.

عوامل خطر را بشناسید

عوامل خطر که شایع هستند، عبارتند از:

  • عفونت های ویروسی مانند هپاتیت B یا هپاتیت C
  • سرطان در ارگان های ناحیه شکم
  • سو مصرف الکل
  • نارسایی احتقانی قلب
  • نارسایی کلیه

شرایط دیگری که می تواند افزایش دهنده خطر ابتلا به این مشکل باشد، شامل موارد زیر است:

  • سرطان تخمدان یا آندومتر رحم
  • بیماری سل
  • پانکراتیت (التهاب پانکراس)
  • کم کاری تیروئید

تشخیص آن چگونه انجام می شود؟

تشخیص آسیت شکمی

تشخیص آسیت شکمی

تشخیص ممکن است در معاینه بدنی توسط پزشک انجام شود و به میزان مایع موجود در شکم بستگی دارد. معمولا آزمایشاتی مانند سونوگرافی یا سی تی اسکن شکم می توانند تایید کننده وجود آسیت باشند.

در اکثر بیماران، توصیه پزشک انجام آزمایش پاراسنتز است. در این آزمایش بی حسی موضعی انجام می شود و با رد شدن یک سوزن کوچک از دیواره شکم و خارج کردن مایعات به آزمایشگاه فرستاده می شود تا بررسی های لازم انجام شوند. مایعات برداشته شده بررسی می شوند تا از لحاظ وجود علائم عفونت یا سرطان ارزیابی شود و علت تجمع مایعات تعیین شود.

هم چنین ممکن است احتیاج به آزمایش های دیگری باشد تا علت تشخیص داده شود؛ این آزمایش ها شامل آزمایش خون، ام آر ای، آنژیوگرافی و لاپاراسکوپی است.

اگر پس از مطالعه این موارد، نگران این موضوع هستید که برای تشخیص یا درمان به کدام متخصص مربوطه مراجعه کنید که باتجربه و حرفه ای هم باشد، حتما به سایت دکتر با من سری بزنید، چراکه در این سایت اسامی تمامی متخصصان همراه با اطلاعات مطب و سایتشان وجود دارد و انتخاب برای شما خیلی سریع تر رخ می دهد.

همچنین قابلیت ارائه خدمات پزشکی (از جمله مشاوره پزشکی و محصولات پزشکی) را به متقاضیان دارد. این مجموعه می تواند میان پزشکان و مراجعه کنندگان ارتباط برقرار کند و مواردی مانند مشخصات و نحوه دسترسی به هر پزشک را در اختیار متقاضیان قرار می دهد.

راه های درمان این بیماری را بدانید

به طور کلی، این مشکل نشان دهنده بیماری پیشرفته کبدی است. 5 سال بعد از به وجود آمدن آسیت، میزان زنده ماندن 30 تا 40 درصد می شود. در نتیجه مهم است که بیمار با بهترین دکتر متخصص کبد به مشاوره بپردازد و به یک مرکز پیوند کبد مراجعه کند. انجام برخی از اقدامات ساده می تواند موجب کاهش یافتن علائم این عارضه شود. ممکن است توصیه های زیر توسط پزشک و دکتر متخصص کبد مشهور در تهران و سایر شهرها ارائه شوند:

  • کاهش مصرف نمک
  • کاهش میزان مایعات مصرفی
  • متوقف کردن مصرف الکل

یک استراتژی مطلوب برای مدیریت بهتر بیماری در مبتلایان به این بیماری این است که وزن بدن با ترازو به صورت روزانه بررسی شود و هر زمان که افزایش وزن بیش از 5 کیلو بود (یا افزایش وزن بیش از یک کیلو در روز بود و این موضوع به مدت 3 روز متوالی تکرار شد)، به پزشک مراجعه شود.

رژیم غذایی

کاهش مصرف نمک، مهم ترین مرحله برای درمان است. بهتر است مصرف نمک به 4 تا 5 گرم در روز کاهش پیدا کند. ممکن است دشوار باشد که میزان نمک در غذاهای مختلف تعیین شود. به طور کلی توصیه این است که مراجعه بیمار مبتلا به یک متخصص تغذیه (رژیم درمانی) مورد توجه قرار گیرد تا مشاوره ای در مورد رژیم غذایی خود دریافت کند.

ممکن است بیماران مبتلا به آسیت، تمایل به استفاده از جایگزینی برای نمک داشته باشند، اما نمک انتخابی باید فاقد پتاسیم باشد. زیرا داروهای تجویزی برای درمان این بیماری موجب افزایش سطح پتاسیم خون می شوند.

در مورد میزان کم خطر بودن هر کدام از جایگزین های نمک باید به پزشک یا متخصص تغذیه مراجعه کرد و به مشاوره با وی پرداخت. همچنین می توان با برقراری تماس با مشاوران و متخصصان تغذیه و کبد می توان رژیم غذایی مناسب و توصیه های تغذیه ای و درمانی مناسب را دریافت کرد.

داروها

در اغلب موارد بیماران نیازمند قرص های دیورتیک (ادرارآور) هستند که بیماری خود را درمان کنند. این داروها می توانند موجب افزایش میزان نمک خروجی (و به دنبال آن آب خارج شده) از بدن شوند و از این طریق فشار درون وریدهای اطراف کبد را کاهش می دهند.

اسپیرونولاکتون (آلداکتون) و فوروزماید (لازیکس) را می توان از پرکاربردترین قرص ها دانست. تنظیم دوز مناسب توسط پزشک متخصص کبد انجام می شود. این قرص ها می توانند در الکترولیت های خون (سطح سدیم و پتاسیم) مشکل ایجاد کنند و به همین علت ممکن است نیاز باشد با انجام آزمایش خون دوره ای نظارت دقیقی وجود داشته باشد. توجه به این نکته اهمیت دارد که مصرف قرص ها نمی تواند جایگزین کاهش میزان نمک مصرفی شود؛ زیرا تاثیر قرص ها زمانی است که مصرف نمک، محدودیت به همراه دارد.

پاراسنتز

در صورت عدم درمان تجمع مایعات از طریق قرص های دیورتیک و رژیم غذایی با محدودیت نمک، ممکن است لازم باشد روش پاراسنتز مورد استفاده قرار گیرد تا علائم بیمار تسکین پیدا کند. در این روش بی حسی موضعی انجام می شود و پس از آن، یک سوزن نازک و بلند استفاده می شود تا مایعات اضافی شکم تخلیه شود. وارد شدن سوزن از طریق پوست و به درون حفره شکم انجام می شود. به دلیل وجود خطر عفونت به دنبال پاراسنتز ممکن است تجویز آنتی بیوتیک توسط پزشک صورت گیرد.

معمولا این روش درمانی در مواردی استفاده می شود که آسیت یا آب آوردن شکم شدید است یا تکرار می شود، زیرا دیورتیک ها در مرحله های آخر کارکرد خوبی ندارند.

روش های جراحی

ممکن است در موارد شدید بیماری، انجام اقدامات جراحی مورد نیاز باشد تا علائم کنترل شود. در یکی از این روش ها که در رادیولوژی با عنوان TIPS شناخته می شود، لوله ای دائمی به نام شانت در درون کبد میان رگ های خونی قرار داده می شود تا فشار زیاد داخل ورید پورت (ورید اصلی کبد) که این بیماری را ایجاد کرده است، کمتر شود.

این روش مختص بیمارانی خواهد بود که پاسخ درمانی آنها به درمان دارویی حداقل است. در اکثر موارد نشان داده شده است که اجرای این روش سبب کاهش آسیت می شود و موجب محدود شدن یا از بین رفتن لزوم استفاده از دیورتیک ها خواهد شد. این در حالی است که تعبیه شنت کبدی می تواند عوارض قابل توجهی مثل انسفالوپاتی کبدی (گیجی) و حتی مرگ را به دنبال داشته باشد.

پیوند کبد

بیماران مبتلا با خطری جدی برای سلامتی مواجه هستند و اغلب از لحاظ پیوند کبد بررسی می شوند. ممکن است بیشتر از نیمی از بیماران بدون انجام پیوند کبد نتوانند بیش از 2 تا 3 سال زنده بمانند. در صورت پاسخ ندادن این بیماری به درمان، ممکن است پیوند کبد توسط پزشک فوق تخصص کبد توصیه شود که در مرحله نهایی برای بیماری کبدی مورد استفاده قرار می گیرد.

جلوگیری از ابتلا به آسیت یا آب آوردن شکم

جلوگیری از ابتلا به آسیت یا آب آوردن شکم

جلوگیری از ابتلا به آسیت یا آب آوردن شکم

جلوگیری از به وجود آمدن این بیماری امکان پذیر نیست. با این حال محافظت از کبد می تواند منجر به کاهش یافتن خطر ابتلا به این بیماری شود. جلوگیری از ابتلا به سیروز کبدی و سرطان با ایجاد تغییراتی خاص در سبک زندگی امکان پذیر است که در نتیجه آن پیشگیری از بروز آسیت یا آب آوردن شکم نیز صورت می گیرد. این اقدامات موارد زیر را در بر می گیرد:

  • قطع مصرف الکل یا محدود کردن مصرف آن
  • ورزش منظم
  • نگه داشتن وزن در محدوده ای طبیعی
  • محدود کردن میزان مصرف نمک در رژیم غذایی
  • عدم استعمال دخانیات
  • خودداری از استفاده از مواد روانگردان
  • داشتن رابطه جنسی ایمن به منظور کاهش احتمال ابتلا به هپاتیت (به علت امکان انتقال هپاتیت از طریق آمیزش)
  • واکسیناسیون در برابر ویروس هپاتیت B
  • خودداری از به اشتراک گذاشتن سوزن (هپاتیت ممکن است از طریق سوزن های مشترک منتقل شود).
  • آگاهی از عوارض بالقوه داروهای مصرفی. همچنین در صورت وجود خطر آسیب کبدی باید به پزشک فوق تخصص کبد مراجعه کرد و به صحبت با وی راجع به لزوم آزمایش عملکرد کبد پرداخت.
  • محدودیت در مصرف داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (ایبوپروفن و غیره) در بیمارانی که مبتلا به سیروز هستند؛ زیرا ممکن است موجب کاهش جریان خون در کلیه ها شود و در نتیجه دفع نمک و آب را کاهش دهد.

همانطور که پیشتر ذکر شد، دکتر با من مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان را گردآوری کرده است. به این ترتیب افراد از موقعیت مکانی، نوع تخصص، نحوه دسترسی، شماره تلفن تماس و سایر موارد مرتبط با هر پزشک آگاه خواهند شد و با در نظر گرفتن آنها می توانند انتخاب مناسب تری داشته باشند.

کلام آخر

موضوع این مقاله آسیت یا آب آوردن شکم بود که به آن پرداختیم و همچنین تمامی مواردی که لازم است در رابطه با این بیماری بدانید را شرح دادیم. همچنین سایتی معتبر به نام دکتر با من را معرفی کردیم، چرا که برای افرادی که در جستجوی سایت دکتر متخصص کبد و گوارش هستند، مناسب خواهد بود. پس برای رجوع به این سایت تعلل نکنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

آیا در بلعیدن غذا مشکل دارید و احساس می کنید غذا در گلویتان گیر کرده است؟ یکی از رایج ترین علائم افرادی که به بیماری آشالازی یا اختلال مری مبتلا می شوند، دقیقا مشکل در بلعیدن است، با این که تغذیه یکی از مهم ترین نیازهای انسان به شمار می رود. حال چه می شود اگر یکی از مهم ترین نیاز های انسان با ابتلا به این بیماری دچار اختلال شود؟

این بیماری در صورت عدم درمان می تواند برای فرد مبتلا خطرناک باشد. برای دفع خطرات احتمالی باید اول با این بیماری آشنایی داشته باشید و در مورد علائم و روش های درمان آن مطلع شوید.

سایت دکتر با من تمام تلاشش را کرده است که بتواند مهم ترین و جامع ترین اطلاعات را برای شما جمع آوری کند و ارائه دهد. در ادامه ما انواع این بیماری، علائم و روش درمان آن را برای شما شرح داده ایم.

بیماری آشالازی یا اختلال مری چیست؟

Achalasia نوعی اختلال است که باعث عدم عبور غذا از مری و ورود آن به معده می شود. به طور معمول هنگام قورت دادن غذا اسفنکتر (حلقه ای عضلانی که در محل اتصال مری و معده قرار دارد) شل می شود تا مواد غذایی و مایعات بتوانند وارد معده شوند. حال اگر فردی دچار بیماری آشالازی یا اختلال مری شود، اسفنکتر شل نخواهد شد و در نتیجه غذا در آن ناحیه باقی خواهد ماند.

این بیماری اغلب در سنین 25 تا 60 سالگی تشخیص داده می شود. جالب است بدانید این بیماری بیشتر بین مردان رایج بوده و ممکن است در هر سنی بروز کند، اما در بین افرادی با سنین 30 تا 60 سال شیوع بیشتری دارد.

تاریخچه این بیماری

توماس ویلیس

توماس ویلیس

این بیماری برای اولین بار در سال 1674 توسط توماس ویلیس تعریف و نام گذاری شد و در نهایت در سال 1929 «آشالازی» نامیده شد.

نحوه تشخیص بیماری

به طور معمول برای تشخیص این بیماری 3 آزمایش انجام می شود.

  • بلع باریم: در این آزمایش شما باریم را می بلعید و با استفاده از اشعه ایکس حرکت آن بررسی شده و میزان تنگی مری سنجیده می شود.
  • مانومتری: در این آزمایش زمان و میزان شدت انقباض ماهیچه مری و میزان شل بودن اسفنکتر تحتانی مری اندازه گیری می شود.
  • آندروسکوپی فوقانی: طی این آزمایش یک دوربین را با استفاده از یک لوله باریک از مری عبور می دهند. این دوربین روی صفحه نمایش تصاویری را از مری نشان خواهد داد که بررسی های لازم انجام شود.

انواع این بیماری را بشناسید

در دنیا سه نوع آشالازی وجود دارد که هر نوع آن ویژگی خاص خود را دارد و می توان هر سه آنها را با استفاده از مانومتری مری تشخیص داد. اگر می خواهید از انواع این بیماری اطلاعاتی کسب کنید، ما مطالبی را در ادامه برای شما جمع آوری کرده ایم.

نوع اول

نوع اول این بیماری راحت ترین درمان را دارد و اغلب با حداقل فشار مری مشخص می شود. به این نوع از بیماری آشالازی کلاسیک نیز گفته می شود.

نوع دوم

این نوع آشالازی کمی شدید تر از نوع اول است و با فشردگی شدیدتر در مری ظاهر می شود. قابل توجه است که این نوع از بیماری دارای درمان بهتری نسبت به نوع 1 و 3 است.

نوع سوم

نوع سوم این بیماری، آشالازی را با اسپاسم معرفی می کند. این نوع باعث فشرده شدن ناگهانی و غیر طبیعی مری می شود و می تواند شدیدترین علائم را به وجود آورد، مانند دردهایی شبیه به حمله قلبی در قفسه سینه.

گاهی اسپاسم هایی که شدید هستند، باعث بیدار شدن فرد مبتلا از خواب نیز می شوند. این نوع بیماری سخت ترین درمان را نسبت به انواع دیگر دارد.

علائم بیماری آشالازی یا اختلال مری چیست؟

علائم آشالازی یا اختلال مری

علائم آشالازی یا اختلال مری

در این قسمت ما برای شما علائم این بیماری را شرح داده ایم که امیدواریم برای شما کمک کننده باشد. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر، بهتر است به متخصص گوارش در تهران یا سایر شهرها مراجعه کنید.

  • کاهش وزن و سوء تغذیه در افراد
  • درد شدید بعد از غذا خوردن
  • مشکل در بلع
  • حس خفگی
  • احساس درد در ناحیه سینه
  • احساس سوزش سر معده
  • بازگشت اسید معده
  • سرفه در شب
  • سکسکه
  • ایجاد مشکل در آروغ زدن
  • دفع غذای هضم نشده
  • بوی بد دهان

خطرات این بیماری چیست؟

اغلب خطرات این بیماری که فرد را تهدید می کند، ناشی از برگشت غذا به مری و کشیده شدن آن به نای است که گاهی این خطرات می تواند جبران ناپذیر باشد. پیشنهاد ما به شما این است که به دکتر متخصص گوارش مراجعه کنید و هر چه زودتر خطرات احتمالی این بیماری را دفع کنید. این خطرات به شرح زیر هستند:

  • ابتلا به سرطان مری
  • ایجاد عفونت ریه
  • سوء تغذیه با شدت خفیف تا متوسط
  • پنومونیت و احساس خفگی
  • زخم های مخاطی ناشی از غذای باقی مانده

درمان بیماری آشالازی یا اختلال مری

درمان بیماری آشالازی یا اختلال مری را می توان به روش های مختلفی انجام داد. مهم ترین نکته در زمینه درمان این بیماری این است که متاسفانه نمی توان هیچ کدام از سه نوع آن را به طور کامل درمان کرد؛ تنها ما قادر به کاهش علائم آن خواهیم بود.

دارو درمانی

در این روش، درمان با استفاده از دو دسته دارویی نیترات ها و بلوک کننده های کانال کلسیم انجام می شود که موجب شل شدگی روی عضلات اسفنکتر مری می شوند. این داروها به صورت قرص های زیر زبانی هستند و باید 10 الی 30 دقیقه قبل از غذا مصرف شوند.

تزریق سم بوتولونیم

جدیدترین روش درمان این بیماری تزریق سم بوتولونیم است. در این روش درمانی، سم بوتولونیم سلول های عصبی که به اسفنکتر دستور انقباض می دهند را به طور موقت فلج می کند. یک بار تزریق این سم می تواند 65 الی 90 درصد افراد مبتلا را به مدت کوتاهی مثلا سه ماه تا یک سال بهبود بخشد. این روش برای درمان افراد مبتلا در سنین 50 سال مناسب است. از این سم برای تشخیص این بیماری نیز استفاده می کنند.

بالون زدن

با این روش عضلات منقبض اسفنکتر کشیده می شوند. در دو سوم بیماران بالون زدن باعث کاهش علائم این بیماری می شود. افرادی که یکبار بالون زده اند، 60 درصد آنها تا یکسال بعد و 25 درصد آنها تا 5 سال بعد از آن بی علامت بوده اند.

جراحی آشالازی یا میوتومی

گاهی تشخیص دکتر متخصص گوارش، انجام این جراحی است. این جراحی به منظور بریدن یک فیبر عضلانی در ناحیه اسفنکتر انجام می شود. در گذشته برای انجام این جراحی شکم و قفسه سینه افراد را باز می کردند، اما امروزه با پیشرفته علم و تکنولوژی با استفاده از یک برش کوچک و لاپاروسکوپ انجام می شود.

قابل توجه است که این جراحی علائم را در 70 تا 90 درصد بیماران کاهش می دهد و این کاهش علائم در 85 درصد افراد مبتلا به مدت 10 سال و در 65 درصد افراد به مدت 20 سال است.

این روش نسبت به روش های درمانی دیگر ماندگارتر، اما گران تر است. این جراحی عوارضی دارد که شما باید از آن با خبر باشید، مثلا باعث اختلال 10 درصدی در بلعیدن و 2 درصد احتمال مرگ افراد ناشی از میوتومی باز و 10 درصد ابتلا به ریفلاکس علامت دار به مدت یک سال می شود.

بوتاکس

بوتاکس آخرین روش درمانی برای افرادی است که جراحی و بالون برای آنها مناسب نیست. بوتاکس، پروتئین  تولید شده توسط باکتری است. در این روش درمان این پروتئین تولید شده به ماهیچه های بسیار کوچک بدن شما تزریق می شود. درصد کمی از افراد مبتلا به این بیماری با استفاده از این روش به نتیجه دلخواه خود می رسند.

آیا بیماری اختلال مری درمان خانگی نیز دارد؟

درمان خانگی بیماری آشالازی یا اختلال مری

درمان خانگی بیماری آشالازی یا اختلال مری

درمان خانگی و مصرف داروهای گیاهی می تواند علائم این بیماری را تا حدودی کاهش دهد. در ادامه برای شما چند توصیه غذایی برای کاهش علائم بیماری آشالازی داریم.

  • به دنبال مصرف غذاهای پوره مانند و نرم باشید، مثلا انواع سوپ، فرنی، خورش و … چون مصرف این غذاها به بلعیدن راحت شما کمک می کند.
  • یکی از عواملی که می تواند برای افراد مبتلا به این بیماری کمک کننده باشد، خوردن محصولات لبنی نظیر ماست و شیر و … است، زیرا موجب تسکین ناراحتی های گوارشی می شوند.
  • مصرف روزانه حداقل 8 لیوان آب می تواند بسیار مفید باشد.
  • استفاده کردن از نعناع در کنار چای یا ماست باعث کاهش ترشح اسید معده می شود.
  • مصرف مواد غذایی سرشار از پروتئین مثل مرغ، سویا، ماهی و… بسیار کمک کننده است.
  • مصرف غذاهایی با فیبر بالا برای این بیماران مفید است.
  • استفاده از زنجبیل برای افراد مبتلا به این بیماری یکی از ملزومات به شمار می رود، چرا که زنجبیل عاملی کمک کننده در هضم غذا است و مانع تپش قلب افراد می شود.

نبایدهای غذایی

ممنوعیت غذایی در بیماری آشالازی یا اختلال مری

ممنوعیت غذایی در بیماری آشالازی یا اختلال مری

بیماری آشالازی هم مانند بیماری های دیگر بایدها و نبایدهایی دارد که باید آنها را رعایت کرد. در این بیماری مواردی وجود دارد که شما باید از آنها دوری کنید:

  • مصرف غداهای سرخ شده و تند ممنون است، زیرا باعث تشدید و بدتر شدن علائم می شوند.
  • از غذاهایی که شامل کربوهیدرات هستند، نظیر گندم، برنج و سیب زمینی پرهیز کنید؛ زیرا این مواد غذایی دیر هضم هستند.
  • مصرف قهوه یا روزانه 2 فنجان چای ممنوع است.
  • از مصرف کافئین خود بکاهید.
  • از مصرف مرکباتی مثل پرتقال، لیمو و … خودداری کنید، زیرا موجب بازگشت اسید می شوند.

کلام آخر

بیماری آشالازی یا اختلال مری در صورت عدم مراجعه به متخصص گوارش می تواند برای فرد مبتلا بسیار خطرناک باشد، گاهی این عدم مراجعه می تواند منجر به سرطان مری شود. اگر به دنبال پیدا کردن بهترین دکتر متخصص گوارش برای درمان این بیماری هستید و می خواهید هر چه سریع تر روند درمان خود را شروع کنید، سایت دکتر با من برای شما بهترین گزینه است.

شما با مراجعه به این سایت می توانید به بهترین دکتر گوارش در تهران در بیماری مد نظرتان و سایت او در کمترین زمان دسترسی داشته باشید و از او مشاوره بگیرید.

قابل توجه است این سایت در هر ساعت از شبانه روز و حتی در موارد اورژانسی در کنار شما است، پس اصلا نگران نباشید و در اولین فرصت برای مشاوره با پزشک متخصص گوارش اقدام کنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

امروزه بیماری های مربوط به سر و سیستم ایمنی در دنیا رواج پیدا کرده است. این بیماری ها باعث دغدغه بسیاری از جوامع بزرگ دنیا شده است و آن ها همواره به دنبال پیدا کردن درمان این نوع از بیماری ها هستند. آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی یک بیماری خود ایمنی است که مربوط به سیستم عصبی می شود.

در ادامه این مقاله به توضیحات تکمیلی در رابطه با این بیماری و راه های درمان و… می پردازیم.

بیماری آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی چیست؟

همان طور که در قسمت بالا اشاره شد، این بیماری یک بیماری خود ایمنی روماتیسمی است. در این بیماری عروقی که وظیفه خون رسانی به سر و مغز را بر عهده دارند، بر اثر عواملی دچار التهاب شده یا آسیب می بینند.

با این که عمدتا شریان های سر مدنظر ما هستند، اما این بیماری می تواند بر شریان های خارج از سر مثل آئورت هم تاثیر گذار باشد و به آنها نیز آسیب جدی بزند. بنابراین افراد باید این بیماری را جدی بگیرند. این بیماری می تواند بیمار را به طور جدی تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری از جمله بیماری هایی است که در افراد مسن شایع تر است.

تاریخچه بیماری آرتریت گیجگاهی

هورتون - تاریخچه بیماری آرتریت گیجگاهی

هورتون – تاریخچه بیماری آرتریت گیجگاهی

بیماران مبتلا به آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی بیش از صد سال پیش کشف شدند، اما در ابتدا به آن ها توجهی نشد. پس از انتشار مقاله هورتون و همکارانش در سال 1930 و پس از آن، تلاش های چند شخص دیگر در سال1940 این بیماری به عنوان یک بیماری خاص به رسمیت شناخته شد.

پس از آن پزشکان تلاش بسیاری برای درمان این بیماری به وسیله داروها کردند. گلوکوکورتیکوئید پس از شناخته شده این بیماری کشف شد و پس از آن محققان اثر کورتیزون بر روماتیسم مفصلی را ایجاد کردند.

علائم آرتریت تمپورال را بشناسید

علائم آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی

علائم آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی

  • خستگی
  • ضعف
  • از دست دادن اشتها
  • تب
  • کاهش وزن
  • درد زبان
  • گلودرد
  • درد شانه یا لگن
  • حساسیت در ناحیه سر و شقیقه پس از برس زدن موها
  • اختلال در بینایی
  • دوبینی
  • تورم در پاها
  • تپش یا لرزش قلب
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • شب ادراری
  • بی حسی، سردی و گزگز دست ها یا پاها

علائم ذکر شده در شرایط مختلف می تواند دارای شدت های متفاوتی باشد. اگر این علائم را داشتید، باید حتما به پزشک مراجعه کنید و آن را جدی بگیرید.

عوامل بوجود آورنده آرتریت تمپورال

آرتریت تمپورال یک بیماری خودایمنی است که سلول های ایمنی بدن به بافت سرخرگ حمله می کنند و آنرا از بین می برند. بنابراین می توان گفت که علت خاصی ندارد و می تواند کاملا آنی بوجود آید.

برخی از محققان تشخیص داده اند که عفونت باکتریایی یا ویروسی می تواند در بروز این بیماری دخیل باشد، اما تا این زمان مدرکی برای اثبات یا رد کلی این فرضیه ارائه نشده است.

برخی از ویروس ها یا باکتری های مشکوکی که می توانند در بروز این بیماری دخیل باشند، به شرح زیر هستند:

  • ویروس هرپس سیمپلکس
  • ویروس اپشتین بار
  • کلامیدیا پنومونیه
  • مایکوپلاسما
  • B19 پاروویروس

تشخیص آرتریت تمپورال

در صورتی که فردی بالای 50 سال سن داشته باشد و اینکه تاکنون به سردردهای موضعی مبتلا نبوده و بعد از این سن مبتلا شده دکتر متخصص اعصاب به احتمال زیاد به آرتریت تمپورال مشکوک خواهد بود. ابتدا به بررسی سر فرد مشکوک به بیماری آرتریت گیجگاهی می پردازد و از طریق معاینه فیزیکی و بررسی شریان های شقیقه و سر می تواند بیماری را تشخیص دهد. سپس دکتر اعصاب از طریق آزمایش خون و بیوپسی بافتی، علائم را بررسی و تشخیص می دهد.

برای بیوپسی متخصص مغز و اعصاب نمونه هایی از شریان تمپورال را از بالا یا جلوی گوش برمی دارد و پس از بررسی زیر میکروسکوپ می تواند از میزان التهاب و تغییرات شریان اطلاع پیدا کند.

درمان بیماری آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی

درمان بیماری آرتریت گیجگاهی

درمان بیماری آرتریت گیجگاهی

بیماری مذکور باعث کاهش بینایی می شود، با توجه به این موضوع پس از نمونه برداری بافت، تجویز مصرف دارو توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب انجام می گیرد. احتمالا پس از مصرف دارو دید شما بهتر خواهد شد و احساس بهتری را خواهید داشت.

یکی از مواردی که برای درمان این بیماری استفاده می شود، کورتیکواستروئیدها هستند. به طور معمول، لازم است که این دارو را یک الی دو سال مصرف کنید. پزشکان معمولا ابتدا با مقادیر دوز بیشتری سعی می کنند که بیماری را تحت کنترل درآورند، سپس این مقادیر را پایین می آورند که بتوان به کمترین دوز لازم برای کنترل التهاب برسند. اگرچه در مواردی برخی از افراد به مصرف دائمی با دوز پایین این دارو مجبور می شوند.

گاهی اوقات پزشک متخصص مغز و اعصاب ممکن است داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی تجویز کند. مصرف کورتیکواستروئیدها ممکن است به پوکی استخوان و ضعف عضلات منجر شود، بنابراین پزشک روماتولوژی با تجویز مکمل و ویتامین ها از تحلیل بافت استخوانی جلوگیری می کند.

موارد کمک کننده غیردارویی

همانطور که دریافتیم، مصرف دارو به درمان و بهبود این بیماری کمک می کند. اما باید این نکته را در نظر داشت که سبک زندگی سالم در بهبود این بیماری نیز تاثیر به سزایی دارد.

از جمله مواردی که باید در نظر گرفت:

1.ورزش کنید و پیاده روی داشته باشید.

2.اگر سیگاری هستید، سیگار را ترک کنید.

3.انجام آزمایش قند خون به طور مرتب

4.انجام آزمایش غربالگری استخوان

5.مصرف مکمل ها و ویتامین ها به خصوص ویتامین دی و کلسیم

انواع آرتریت چیست؟

آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی

آرتریت تمپورال یا آرتریت گیجگاهی

پس از شناخت کامل این بیماری و راه های درمانی آن، در این بخش به معرفی انواع مختلف این بیماری که تاکنون توسط متخصصان کشف شده اند، خواهیم پرداخت.

آرتریت تاکیاسو

این نوع از آرتریت باعث التهاب دیواره آئورت می شود، از آنجایی که آئورت یکی از شریان های اصلی برای خون رسانی است، بنابراین اکسیژن رسانی به سایر اندام ها را محدود می کند و در نتیجه خطر جدی را به دنبال خواهد داشت. از بین رفتن آئورت باعث می شود که فرد نبض نداشته باشد یا نبض ضعیف بزند.

علائم:

1.مشکل در بینایی

2.مشکل در مفاصل و عضلات

3.تب

4.تعریق شبانه

  1. کاهش وزن

آرتریت سلول های غول پیکر یا تمپورال

در این نوع از آرتریت شریان هایی که وظیفه خون رسانی به سر و مغز را دارند، دچار التهاب می شوند. این نوع از آرتریت بیشتر در افراد بالای 50 سال دیده می شود. علائم این بیماری با آنفولانزا مشابه است.

علائم:

1.تب

2.سردرد شدید

  1. احساس ناخوشی در کل بدن

4.درد

5.از دست دادن اشتها

پلی آرتریت نودوزا

این نوع از آرتریت مربوط به شریان های کوچکی است که خون را به اندام های مختلف بدن می برند. بسته به اینکه کدام شریان ها درگیر باشند، علائم متفاوت خواهد بود.

علائم:

1.از دست دادن اشتها

2.تب

3.دردهای عضلانی و مفصلی

4.ضعف

5.خستگی

6.بثورات پوستی که گاها به صورت کبودی ظاهر می شوند.

همچنین ممکن است در پاها احساس درد و خستگی شدید، گزگز و ضعف نیز مشاهده شود.

خطرات بیماری آرتریت گیجگاهی

همان طور که بیان شد، آرتریت تمپورال یک بیماری است که در صورتی که آن را جدی نگیریم، می تواند خطراتی از جمله از دست دادن بینایی، کم کار شدن استخوان ها و حتی در موارد شدید منجر به مرگ شود. بنابراین لازم است به دکتر فوق تخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و درمان خود را در صورت ابتلا هر چه سریعتر شروع کنیم تا گرفتار خطرات و تبعات این بیماری نشویم.

سخن پایانی

امروزه راه های درمانی متعددی در حوزه سلامت ارائه شده اند که به درمان هر چه سریعتر این نوع از بیماری ها کمک می کنند. برای درمان بیماری آرتریت تمپورال می توانیم به دکتر متخصص مغز و اعصاب مشهور در تهران یا سایر شهر ها مراجعه کنیم.

همچنین می توانیم در سایت دکتر با من برای ارتباط با بهترین دکتر متخصص روماتولوژی استفاده کنیم تا درمان خود را به بهترین نحو ممکن انجام بدهیم.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

همه ما در مورد آپاندیس، درد طاقت فرسا و خطرات آن شنیده ایم. در آناتومی بدن انسان آپاندیس در واقع یک لوله توخالی وستیژیال است که از یک طرف بسته و از طرف دیگر به سکوم وصل شده است. سکوم عضوی کیسه مانند بوده که در ابتدا روده بزرگ قرار دارد که روده کوچک محتویاتش را در آن خالی می کند. اما اینکه دقیقا آپاندیس چه کاری انجام می دهد، هنوز مشخص نیست. آپاندیسیت به التهاب آپاندیس گفته می شود که در صورت دچار شدن به آن باید سریعا به پزشک متخصص گوارش مراجعه کرد.

همواره بشر بر این باور بوده که هیچ چیز بدون هدف و معنی در طبیعت وجود ندارد. اگر امروزه همچنان نمی دانیم که آپاندیس دقیقا چه کاری انجام می دهد، به دلیل دانش محدود ما است.

اما با وجود تمام مواردی که گفته شد، آنقدرها هم در رابطه با آپاندیس بی اطلاع نیستیم. اگر می خواهید بدانید آپاندیس دقیقا چیست، وظیفه این عضو از بدن چه بوده و چه چیز موجب التهاب آن می شود، پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

تاریخچه و مفهوم کلی آپاندیسیت

تاریخچه آپاندیسیت

تاریخچه آپاندیسیت

سال ها است که بشر در پی هدف و کاربرد دقیق آپاندیس سردرگم مانده است. در قرن 16 میلادی آناتومیست ها توانستند ساختار آن را در بدن شناسایی کنند؛ اما نتوانستند دقیقا مشخص کنند که وظیفه این ارگان چیست. تنها چیزی که در پی مطالعات متوجه شدند، این بود که در پی التهاب آپاندیس، خطرات زیادی گریبان گیر مریض خواهد شد.

در سال 1735 دکتر کلودیوس آمیاند اولین آپندکتومی موفق را در بیمارستان سنت جورج لندن روی یک کودک 11 ساله انجام داد. آپاندیس بیمار به دلیل سنجاقی که قورت داده بود، سوراخ شد. البته لازم به ذکر است که تا سال 1846 بیهوشی عمومی انجام نمی شد و عمل جراحی همراه با تعداد زیادی از پرستاران انجام می گرفت تا بتوانند بیمار را بخاطر شدت درد در جای خود ثابت نگه دارند.

درمان و جراحی آپاندیس در دهه 1880 به طور جدی آغاز شد. با پیشرفت علم و به کارگیری روش های نوین، تا پایان قرن بیستم، جراحی لاپراسکوپی جایگزین جراحی باز شد. در حال حاضر آپاندکتومی لاپاراسکوپی یکی از ایمن ترین و کم عارضه ترین روش های جراحی برای درمان است.

علیرغم مجهول ماندن وظیفه اصلی آپاندیس در بدن، در سال 2008 بالاخره محققان توانستند چند دلیل قانع کننده برای وجود آپاندیس ارائه دهند. یکی از این نقش ها، انباری برای باکتری های ارزشمند، زمانی که دستگاه گوارش فلور مفید روده را از دست می دهد، عنوان شده است.

همچنین آپاندیس در سیستم گوارش و سیستم ایمنی، مکانی را برای تولید سلول های غدد درون ریز در جنین که مولکول های مهمی در تنظیم هموستاز را تولید می کنند، ایجاد کرده است.

دیگر نقش احتمالی آپاندیس در عملکرد سیستم ایمنی در طول سه دهه اول زندگی است که با قرار دادن لکوسیت ها (گلبول های سفید خون) در معرض آنتی ژن های موجود در دستگاه گوارش و در نتیجه تحریک تولید آنتی بادی، ممکن است به تعدیل واکنش های ایمنی در روده کمک کند.

نکته جالب در مورد آپاندیس این است که در تمامی افراد در یک جای ثابت قرار ندارد! دلایل مختلفی مانند بارداری یا عمل جراحی شکم می توانند جای آن را تغییر دهند. بنابراین ممکن است آپاندیس برخی افراد در قسمت های مختلف شکم از جمله پشت روده بزرگ، پشت کبد و حتی در لگن قرار بگیرد.

طول آپاندیس معمولاً 8 تا 10 سانتیمتر و عرض آن کمتر از 1.3 سانتیمتر است. حفره آپاندیس در جایی که به سکوم می پیوندد، بسیار باریک تر از انتهای بسته آن است. آپاندیس دارای دیواره های عضلانی است که معمولاً می‌توانند ترشحات مخاطی دیواره‌های آپاندیس یا هر یک از محتویات روده‌ای را که به داخل ساختمان نفوذ کرده‌اند، به داخل سکوم دفع کنند. اگر چیزی دهانه آپاندیس را مسدود کرده یا از بیرون راندن محتویات آن به داخل سکوم جلوگیری کند، ممکن است آپاندیسیت رخ دهد.

آپاندیسیت چیست؟

این بیماری هنگامی اتفاق می افتد که آپاندیس به دلایل مختلفی مسدود شود. بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفت، حدود 9 درصد مردم جهان آپاندیسیت را در طول زندگی خود تجربه می کنند. در پی انسداد آپاندیس، باکتری ها داخل آن تکثیر شده و در نتیجه آپاندیس ملتهب می شود و ایجاد درد می کند.

شایع ترین ماده ای که می تواند سبب مسدودسازی دهانه آپاندیس شود، مدفوع است. تورم دیواره های آپاندیس نیز می تواند دهانه را مسدود کند. هنگامی که از تخلیه آپاندیس جلوگیری می شود، مایعات و ترشحات مخاطی در آن جمع شده و منجر به آماس، تورم و اتساع آن می شود. با افزایش اتساع، رگ های خونی آپاندیس بسته می شوند که باعث نکروز (مرگ) بافت آپاندیس می شود.

در همین حال، باکتری هایی که به طور معمول در این قسمت از روده یافت می شوند، شروع به تکثیر کرده و التهاب را بدتر می کنند. آپاندیس که در اثر از بین رفتن بافت ها ضعیف شده و در عین حال تحت فشار فزاینده ای از داخل در اثر اتساع قرار می گیرد، ممکن است بترکد و محتویات آن به داخل حفره شکمی بریزد و غشاهای پوشاننده حفره، اندام های شکمی و خون را آلوده کند.

امنتوم، ورقه‌ای از بافت چربی، اغلب خود را به دور آپاندیس ملتهب می‌پیچد و ترشحی که معمولاً در نواحی التهاب ایجاد می‌شود، مانند چسب عمل کرده و آپاندیس را از حفره صفاقی اطراف جدا می‌کند. فردی که این حمله را تجربه می کند، ممکن است در تمام شکم، فقط در قسمت فوقانی شکم یا در اطراف ناف احساس درد کند. این درد معمولاً خیلی شدید نیست.

آپاندیسیت در مردان حدود دو برابر زنان بیشتر رخ می دهد. همچنین التهاب آپاندیس می تواند در کودکان و زنان باردار نیز اتفاق افتد.

آپاندیسیت حاد

این نوع بیشتر در کودکان و نوجوانان و به طور کلی در سنین 10 تا 30 سال در افراد بسیار شایع است و در مردان بیشتر اتفاق می افتد. در نوع حاد درد کمتر نمی شود، بلکه در 24 ساعت به بیشترین حد خود می رسد. در این نوع آپاندیسیت سریعا باید به پزشک مراجعه کرد؛ چون در صورت عدم مراجعه ممکن است آپاندیس بترکد و نتایج مرگباری به همراه داشته باشد.

آپاندیسیت مزمن

علائم این نوع کمتر از نوع حاد است؛ همچنین افراد، کمتر از نوع حاد به آن مبتلا می شوند. علائم آن نیز به نسبت خفیف تر است و تا زمانی که به نوع حاد تبدیل نشود، نمی توان به راحتی آن را تشخیص داد.

آپاندیسیت در بارداری

از آنجایی که مادران هنگام بارداری دردهای شکمی زیادی را تحمل می کنند، تشخیص در این دوران کمی دشوار است. بنابراین در این شرایط اگر علائم دیگر مانند بی اشتهایی، اسهال، تهوع، استفراغ، خونریزی واژینال و درد در قسمت راست و در پایین شکم حس کردید، حتما به دکتر متخصص گوارش مشهور در تهران و شهرهای دیگر مراجعه کنید.

آپاندیسیت در کودکان

در کودکان یا نوزادان ممکن است ناحیه درد به جای مشخصی محدود نشود و کودک درد را در تمامی شکم خود حس کند. حتی در مواردی هم دیده شده است که کودک هیچ درد را حس نکند. ممکن است در این سنین اسهال یکی از نشانه ها باشد.

شاید کودکان درد را مانند بزرگسالان در قسمت هایی از شکم حس نکنند؛ اما همچنان یکی از شایع ترین نشانه ها، درد شکمی است. در این شرایط به پزشک گوارش اطفال مراجعه کنید.

علائم آپاندیسیت را بشناسید

علائم آپاندیسیت

علائم آپاندیسیت

علائم در افراد می تواند متفاوت باشد. تشخیص در کودکان، سالمندان و زنان باردار نسبت به دیگر افراد دشوارتر است. شایع ترین علامت این بیماری، درد شکمی است؛ درد معمولا از اطراف ناف و وسط و بالای شکم شروع می شود. ممکن است در ابتدا درد جزئی باشد و به مرور زمان بیشتر و شدیدتر شود. همچنین این درد می تواند با از دست دادن اشتها، حالت تهوع، استفراغ و تب خفیف همراه شود.

درد شکمی به مرور به سمت پایین و سمت راست شکم انتقال پیدا می کند. اغلب 12 تا 24 ساعت پس از شروع اولین علائم، درد در نقطه ای به نام مک برنی در بالای آپاندیس متمرکز می شود. علائم دیگر عبارت هستند از:

  • درد یا حساسیت شکمی که هنگام سرفه، عطسه، تنفس یا حرکت بیشتر می شود.
  • شکم متورم
  • یبوست
  • اسهال
  • عدم توانایی در عبور گاز
  • از دست دادن اشتها
  • تب با درجه پایین
  • تهوع و استفراغ

خطرات آپاندیسیت

خطرات آپاندیسیت

خطرات آپاندیسیت

اجتناب کردن از درمان می تواند برای سلامتی افراد بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد. زمانی که آپاندیسیت درمان نشود، چرک ها و باکتری ها در آپاندیس تجمع می کنند و باعث تورم آن می شوند. در نتیجه این امر دیواره های آپاندیس آسیب می بیند و تمامی باکتری ها و عفونت ها به داخل شکم راه پیدا می کنند. با اینکه هیچ ترکیدن و انفجاری در این میان رخ نمی دهد، اما از این رویداد به عنوان ترکیدن آپاندیس یاد می شود. زمانی که باکتری ها و عفونت در شکم پخش می شود، بیماران اغلب نشانه های دیگر از جمله تب را بروز می دهند.

پاره شدن آپاندیس بین 48 تا 72 ساعت پس از دیده شدن علائم، گزارش شده است. پاره شدن آپاندیس یک مورد اورژانسی است و باید فورا به آن رسیدگی شود؛ زیرا در اثر رسیدگی نکردن به آن، می تواند باعث پخش باکتری و عفونت در کل بدن، آپسه، سپسیس (عفونت در جریان خون) و حتی مرگ شود.

اگر تشخیص پزشک در سایت دکتر متخصص گوارش یا حضوری بر این باشد که آپاندیس شما دچار پارگی شده است، باید سریعا برای جراحی آماده شوید تا آپاندیس پاره شده از بدن شما برداشته و محتویات آلوده شکم خالی شود. همچنین پس از آن معمولا پزشک دوره ای طولانی از آنتی بیوتیک ها را برای شما تجویز می کند تا مطمئن شود که تمامی باکتری ها از بین رفته اند.

پارگی آپاندیس می تواند منجر به عفونت های دردناک شود، از جمله:

  • پریتونیت
  • آبسه
  • سپسیس

که در ادامه هر کدام را به تفکیک توضیح خواهیم داد.

پریتونیت

هنگامی که آپاندیس پاره می شود، باکتری ها به داخل شکم رها شده و پوشش حفره شکمی یا صفاق ممکن است عفونی و ملتهب شود. به این جریان پریتونیت گفته می شود که می تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

علائم پریتونیت می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • ضربان قلب سریع
  • تب شدید
  • تنگی نفس یا تنفس سریع
  • درد شدید و مداوم شکم

برای درمان نیز پزشک آنتی بیوتیک تجویز کرده و از روش جراحی برای درمان آپاندیسیت استفاده می کند.

آبسه

آبسه به کیسه ای پر از چرک گفته می شود که دردناک است و اطراف آپاندیس پاره شده ایجاد می شود. برای از بین بردن این کیسه، آبسه را باید تخلیه و آنتی بیوتیک مصرف شود. ممکن است در هنگام جراحی، آبسه تخلیه شود. در غیر این صورت قبل از عمل جراحی آبسه را با یک سوزن تخلیه می کنند. برای انجام این عمل جراحی پزشکان از بیهوشی استفاده کرده و برای هدایت کردن عمل، جراح از سی تی اسکن یا سونوگرافی استفاده می کند.

سپسیس

در مواردی بسیار نادر ممکن است باکتری ها به دلیل پاره شدن آبسه وارد جریان خون شده و به تمام بدن شما منتقل شوند. این اتفاق بسیار خطرناک است و به عنوان سپسیس از آن یاد می شود. علائم سپسیس عبارت هستند از:

  • دمای بالا یا پایین بدن
  • گیجی
  • خواب آلودگی شدید
  • تنگی نفس

سپسیس یک مورد اورژانسی است که باعث مرگ یک نفر از هر سه نفر می شود. اگر احتمال می دهید که سپسیس دارید، باید سریعا به بخش اورژانس مراجعه کنید.

تشخیص آپاندیسیت

تشخیص آپاندیسیت

تشخیص آپاندیسیت

برای اینکه بتوان آپاندیسیت را تشخیص داد، هیچ تست واحدی وجود ندارد. برای تشخیص معمولا یه روش های گوناگون وضع بیمار را مورد بررسی قرار می دهند. اگر نتوانند دلایل دیگری برای وضعیت شخص پیدا کنند، آپاندیسیت را به عنوان دلیل اصلی انتخاب می کنند.

برای شروع ابتدا بهترین دکتر متخصص گوارش با معاینه فیزیکی برای بررسی قسمت پایین سمت راست شکم، بیمار را برای تورم یا سفتی چک می کند. پس از آن ممکن است پزشک چند آزمایش دیگر برای مطمئن شدن تجویز کند.

آزمایش خون

برای بررسی وضعیت بیمار، ممکن است پزشک آزمایش خون کامل تجویز کند؛ زیرا معمولا با عفونت باکتریایی همراه است. عفونت در دستگاه ادراری یا سایر اندام های شکمی نیز ممکن است علائمی مشابه ایجاد کنند.

آزمایش ادرار

برای اینکه سنگ کلیه یا عفونت دستگاه ادراری از احتمالات حذف شود، از آزمایش ادرار استفاده می کنند.

تست حاملگی

حاملگی خارج از رحم ممکن است با آپاندیسیت اشتباه گرفته شود. زمانی این اتفاق می افتد که یک تخمک بارور شده به جای رحم، در لوله فالوپ، لانه گزینی کند. این امر خود می تواند یک مورد اورژانسی باشد. اگر مشکوک به بارداری خارج از رحم باشید، از شما تست خون یا ادرار گرفته می شود. همچنین ممکن است برای تشخیص از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده کنند.

معاینه لگن

در کیس زنان علائم شما ممکن است ناشی از بیماری التهابی لگن، کیست تخمدان یا بیماری دیگری باشد که بر اندام های تناسلی شما تأثیر گذاشته است. برای همین پزشک ممکن است معاینه لگنی انجام دهد.

تصویربرداری از شکم

برای بررسی دقیق تر، پزشک ممکن است آزمایش های تصویربرداری از شکم را تجویز کند. این می تواند به بررسی علائم التهاب، آبسه یا سایر مشکلات آپاندیس کمک کند. همچنین این تصویربرداری به پزشک کمک خواهد کرد تا سایر علل وضعیت بیمار مانند آبسه شکمی، نهفتگی مدفوع و بیماری التهابی روده را شناسایی کند.

تصویربرداری از قفسه سینه

ذات الریه نیز می تواند علائمی شبیه آپاندیسیت ایجاد کند؛ البته اگر در قسمت پایین سمت راست ریه باشد. اگر پزشک احتمال ذات الریه دهد، ممکن است عکس قفسه سینه تجویز کند. همچنین برای مشاهده دقیق تر ممکن است سونوگرافی یا سی تی اسکن نیز تجویز شود.

روش درمان آپاندیسیت

هیچ روش درمانی خانگی برای درمان آپاندیسیت وجود ندارد. اگر علائم نگران کننده ای مشاهده کردید، باید سریعا به اورژانس بروید و تحت نظر دکتر متخصص گوارش مشهور در تهران یا شهر خودتان قرار بگیرید. آپاندیسیت معمولا با جراحی و برداشتن آپاندیس و تجویز آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر با توجه به سی تی اسکن شخص مشخص شود که آبسه ای در بدن شما به وجود آمده است، دکتر متخصص گوارش ابتدا آنتی بیوتیک تجویز کرده و سپس آپاندیس را از بدن خارج می کند. به عمل برداشتن آپاندیس، آپاندکتومی گفته می شود.

در موارد نادر و در صورت خفیف بودن علائم، ممکن است تنها مصرف آنتی بیوتیک برای درمان کافی باشد؛ اما در اکثر موارد باید با جراحی، آپاندیس را از بدن خارج کرد.

سخن آخر

اگر با آپاندیسیت به عنوان یک موقعیت اضطراری و اورژانسی رفتار نشود، می تواند بسیار خطرناک باشد. پارگی آپاندیس باعث عفونت گسترده ای می شود که می تواند کشنده باشد. اگر درد شدید شکمی دارید، حتما به پزشک مراجعه کنید.

البته هر شکم دردی گواه بر آپاندیسیت نیست و موارد دیگر از جمله ذات الریه و عفونت های شکمی می توانند علائم مشابه داشته باشند.

گاهی ممکن است تنها با آنتی بیوتیک درمان شوید؛ ولی در اکثر موارد باید از جراحی برای خارج کردن آپاندیس استفاده کرد. از آنجایی بیماری های زیادی علائم مشابهی دارند، شما عزیزان می توانید برای اطمینان از وضعیت خود به صورت آنلاین و با مراجعه به سایت دکتر متخصص گوارش، ویزیت شوید. کافی است در سایت دکتر با من با بهترین دکتر متخصص داخلی ارتباط برقرار کرده و علائم خود را ابتدا در آن جا چک کنید و سپس برای اطمینان بیشتر و معاینه بالینی به دکتر متخصص گوارش مراجعه کنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

خال قرمز یا آنژیوم گیلاس را می توان لکه هایی رایج روی پوست در نظر گرفت که ضرری به همراه ندارند. این لکه ها اغلب برجستگی های گنبدی شکلی هستند که رنگ قرمز روشن دارند. قطر آنها تا 2/0 اینچ (5 میلی متر) است. ظهور این عارضه ها اغلب روی تن و اندام فوقانی به چشم می خورد و به ندرت روی پا، دست و صورت به وجود می آید.

خال های گیلاسی به عنوان یک رشد پوستی خال مانند، تشکیل شده از رگ های خونی کوچک یا مویرگ هستند. شایع ترین نوع آنها آنژیوم نام دارد.

تاریخچه این بیماری چیست؟

تاریخچه طبیعی این عارضه پوستی تا حدی به دلایلی نامشخص مانده است که این دلایل عبارتند از: دشواری تشخیص و پیگیری این ضایعه، ویژگی تشخیص و جراحی نامشخص.

با بیماری خال قرمز یا آنژیوم بیشتر آشنا شوید

آنژیوم های گیلاس علامتی ندارند؛ به این معنا که آنها روی پوست قابل مشاهده هستند و هیچ علامت دیگری مانند سوزش، خارش یا درد به وجود نمی آورند. اما اگر شخصی اقدام به تحریک و دستکاری آنها کند یا با آسیب دیگری مواجه شود، احتمال خونریزی لکه ها وجود دارد.

رشد متداول پوستی که امکان دارد در اکثر مناطق بدن به وجود آید، زمینه ساز بروز این خال های قرمز هستند. آنژیوم پیری یا لکه های کمپبل مورگان نام های دیگری است که به آنها می دهند.

این عارضه ها اغلب در افرادی مشاهده می شود که 30 سال به بالا هستند. همچنین مجموعه رگ های خونی کوچک داخل این عارضه پوستی سبب می شود که آنها ظاهری مایل به قرمز پیدا کنند.

محققان تعیین نکرده اند که چه عاملی این عارضه را به وجود می آورد؛ اما ممکن است عوامل زیر نقش مهمی در ایجاد آنها داشته باشند:

  • سالخوردگی و بالا رفتن سن
  • قرارگیری در معرض اشعه ماورا بنفش
  • زمینه ژنتیکی
  • بارداری
  • برخی از داروها مانند سیکلوسپورین یا هورمون ها
  • تغییرات هورمونی مانند افزایش پرولاکتین
  • ویروس هرپس انسانی (در مورد آنژیوماتوز اراپتیو)
  • بدخیمی (در مورد آنژیوماتوز اراپتیو یا بروز تعداد بالایی از خال های گیلاسی به صورت ناگهانی)

نگرانی برای خال های گیلاسی

خال های گیلاسی را خال های سالخوردگی یا لکه های کمپبل مورگان نیز می نامند. این تومورهای خوش خیم با افزایش سن در ارتباط هستند و تعداد آنها با افزایش سن فرد بیشتر می شود. مطالعات نشان می دهند که این عارضه ها در بیش از 50 درصد از افراد رخ می دهند و می توان گفت که همه افراد در زندگی خود، یک یا دو بار با چنین مشکلی مواجه می شوند.

معمولا ظاهر خال های گیلاسی نگران کننده نیست، زیرا تقریبا هیچگاه ضرری ندارند.

با این حال در صورت مشاهده چندین ضایعه به صورت ناگهانی باید به پزشک و بهترین دکتر متخصص پوست مراجعه شود؛ زیرا آنها ممکن است نوعی دیگر از آنژیوم باشند. با این که این موضوع نادر است، اما به عنوان مثال انواع عنکبوتی یا اسپایدر به عنوان نوعی دیگر از این عارضه ها می توانند نشان دهنده وجود یک آسیب کبدی و توسعه آن باشند.

توصیه پزشکان و دکتر متخصص پوست مشهور در تهران این است که در صورتی که خال خونریزی کرده، تغییر شکل داده یا احساس ناخوشایندی برای فرد ایجاد کرده باشد، باید مراقبت های پزشکی را جستجو کند. افرادی که برای مقاصد زیبایی تمایل به از بین بردن این گونه از خال ها دارند، باید با نظارت پزشک اقدام به چنین کاری کنند.

علائم خال های گیلاسی

علائم خال قرمز گیلاسی یا آنژیوم

علائم خال قرمز گیلاسی یا آنژیوم

نام گذاری خال های گیلاسی با توجه به شکل ظاهری آنها است. گشاد شدن مویرگ ها سبب می شود که آنها رنگ قرمز روشن پیدا کنند؛ اما خال های گیلاسی می توانند دارای طیف وسیعی از رنگ ها باشند و شاید رنگ آبی یا بنفش داشته باشند. معمولا در صورت وارد شدن فشار به آنها سفید و لکه دار شدن آنها رخ نمی دهد.

ممکن است اندازه این آنژیوم ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد؛ اما اغلب قطری معادل چند میلی متر دارند. معمولا این عارضه ها با بزرگ تر شدن به شکلی گرد و گنبدی شکل با سر صاف درمی آیند. این رشد ممکن است در هر نقطه از بدن به چشم بخورد، اما رشد آنها بیشتر در شکم، سینه و پشت خواهد بود. اغلب ظهور این عارضه ها به طور متعدد به صورت گروهی رخ می دهد.

اگر شما هم این علائم را روی بدن خود مشاهده کرده اید و قصد دارید به متخصص پوست با تجربه مراجعه کنید، مجموعه دکتر با من می تواند هر گونه خدمات پزشکی را که مورد نیاز مراجعه کنندگان است به آنها ارائه دهد. مواردی مانند مشاوره پزشکی و عرضه و توزیع محصولات پزشکی در دسته این خدمات قرار می گیرد.

این مجموعه به برقراری هر چه بهتر ارتباط میان پزشکان و مراجعه کنندگان مربوط به آنها کمک می کند و علاوه بر ارائه خدمات پزشکی، مواردی مانند مشخصات و نحوه دسترسی به هر متخصص و پزشک را در اختیار مراجعه کنندگان قرار می دهد.

چگونگی رشد پوستی مشابه خال گیلاسی

آنژیوم های گیلاس به راحتی با نوع عنکبوتی این عارضه اشتباه گرفته می شوند که یک خال قرمز مرکزی دارد. رشته های متمایز و مایل به قرمز را می توان به عنوان تفاوت بین این دو مورد در نظر گرفت که پخش شدن آنها از مرکز برجسته و قرمز نوع عنکبوتی به اطراف رخ می دهد. انواع عنکبوتی این عارضه دارای نمایی مشابه با تارهای عنکبوت هستند. معمولا فشرده شدن سبب می شود که نوع عنکبوتی از چنین عارضه ای کم رنگ تر شوند یا رنگ خود را از دست بدهند.

دلایل خال های گیلاسی

می توان علل آنژیوم گیلاسی را تا میزان زیادی ناشناخته در نظر گرفت؛ اگر چه برخی از کارشناسان عقیده دارند که دلیل این عارضه ژنتیکی است.

سن روی این موضوع نقش مهمی دارد و می توان افزایش تعداد و اندازه انواع گیلاسی این عارضه را بعد از 40 سالگی ملاحظه کرد. ممکن است در دوران بارداری، افزایش تعداد خال های گیلاسی به صورت ناگهانی رخ دهد. احتمال دارد برخی از آنها پس از پایان بارداری افراد از بین بروند؛ هر چند که این موضوع به ندرت رخ می دهد و اغلب خال های گیلاسی پایدار خواهند بود.

در این راستا برای دسترسی آسان و سریع بیماران به متخصص موردنظرشان، دکتر با من مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان را در سراسر کشور در کنار هم جمع آوری کرده است. به این ترتیب افرادی که متقاضی دریافت چنین اطلاعاتی هستند و به وب سایت دکتر با من مراجعه می کنند، امکان آگاهی از موقعیت مکانی، نوع تخصص، مشخصات، نحوه دسترسی، شماره تلفن تماس و موارد دیگر مرتبط با هر پزشک را پیدا خواهند کرد.

به عنوان مثال افرادی که به علت مشکل آنژیوم در جستجوی سایت دکتر پوست در این زمینه هستند، می توانند از موارد و اطلاعات ارائه شده در مجموعه دکتر با من استفاده کنند.

آنژیوم گیلاس و خطرات قرارگیری در معرض برم

برخی از تحقیقات نشان می دهند که علت خال های گیلاسی می تواند قرارگیری در معرض برمیدها باشد. برم عنصری شیمیایی بوده و در بسیاری از وسیله های روزمره به کار رفته است که عبارتند از: مواد پخت، پلاستیک و داروهای تجویز شده. لازم است تحقیقات بیشتری در این زمینه اجرا شود.

در صورتی که فردی با برمیدها در تماس طولانی مدت و مستقیم قرار داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند و راجع به اثرات مضر احتمالی به صحبت و مشورت بپردازد. با این حال محققان تایید نکرده اند که نوع گیلاس این عارضه با برم ارتباط دارد.

رهایی از خال های گیلاسی

رهایی از خال های گیلاسی

رهایی از خال های گیلاسی

نوع گیلاس این عارضه به عنوان لکه هایی رایج و بی ضرر روی پوست شناخته شده است. حذف این لکه ها ضرورتی ندارد. با این حال برخی از افراد به دلایل زیبایی و بر اساس تمایل شخصی دوست دارند که چنین لکه هایی را حذف کنند.

درمان های خانگی خال های گیلاسی

در حال حاضر هیچ مدرک علمی وجود ندارد که ثابت کند درمان های خانگی در برطرف شدن خال های گیلاسی تاثیر گذار هستند. افراد نباید اقدامی در جهت از بین بردن آنها از روی پوست کنند، زیرا کاری خطرناک است. در چنین مواقعی حتما باید با پزشک و بهترین دکتر متخصص پوست و مو تماس گرفته شود. پزشکان و متخصصان می توانند در کوتاه ترین زمان ممکن و پایین ترین هزینه به مراجعه کنندگان کمک کرده و آنان را راهنمایی کنند.

درست است که آنژیوم های گیلاس زیان آور نیستند، اما بهترین کار این است که به پزشک و متخصص پوست مراجعه شود تا به صورت حرفه ای تشخیص داده شود. علت این است که نوع گیلاس این عارضه به ملانوم آملانوتیک شباهت دارد که نوعی از سرطان پوست به شمار می آید.

درمان های پزشکی خال های گیلاسی

درمان های پزشکی خال قرمز گیلاسی یا آنژیوم

درمان های پزشکی خال قرمز گیلاسی یا آنژیوم

با وجود مضر نبودن این خال ها، احتمال دارد افرادی به دلایلی، تمایل به حذف خال های گیلاسی داشته باشند. گزینه های مختلفی وجود دارد که می توانند این کار را انجام بدهند.

  • ممکن است پزشکی از طریق یک الکتروکوتر، اقدام به برداشتن یک ضایعه کوچک گیلاس کند؛ طی این فرآیند، یک سوزن الکتریکی بسیار ظریف با خال تماس پیدا می کند و رگ های خونی به کمک امواج رادیویی از بین می رود.
  • در صورت بزرگ بودن خال های گیلاسی، ممکن است پزشک بعد از تراشیدن لکه ها به استفاده از کواگولیشن یا بستن عروق با الکتروکوتری بپردازد.
  • روشی دیگر نیز وجود دارد که توسط پزشکان توصیه می شود؛ این روش شامل جراحی با لیزر CO2 است. این لیزر در انسداد عروق خال نیز همزمان با برداشت آن اثرگذار است.
  • روش دیگر جراحی کرایوسراژی نام دارد که پزشک با قرار دادن نیتروژن مایع روی آن لکه اقدام به از بین بردن آن می کند. ممکن است این کار نیازمند تکرار باشد.

به صورت کلی می توان گفت که انتخاب شیوه درمان به محل و اندازه خال گیلاسی و صلاحدید پزشک بستگی دارد.

ممکن است از بین بردن خال های گیلاسی به وسیله درمان های پزشکی سبب پیدایش زخم شود. تکنیک ها و کرم های بسیار زیادی وجود دارند که می توانند لکه های باقی مانده را حذف کنند که پزشکان در این باره اطلاعات کافی و به روز را دارند.

رعایت توصیه های پزشکان و متخصصان در حیطه برداشتن خال های گیلاسی الزامی و مهم است تا خطر ایجاد زخم کاهش پیدا کند. در اغلب موارد، بهبودی زخم جراحی یا لیزر در کمتر از یک هفته حاصل می شود.

افرادی که دچار عارضه آنژیوم شده اند و در جستجوی بهترین دکتر متخصص پوست و مو هستند، می توانند به وب سایت دکتر با من مراجعه کنند و از خدمات این مجموعه بهره مند شوند.

مراقبت از پوست در مقابل خال های گیلاسی

مراقبت از پوست در برابر این عارضه بسیار حائز اهمیت است. کاهش بروز خال های گیلاسی با خودداری از برخی از درمان ها و مواد شیمیایی امکان پذیر خواهد بود. برای مثال افراد باید سعی کنند که نیتروژن خردل را به صورت موضعی مصرف نکنند و همچنین از برمید روی پوست استفاده نکنند.

مراقبت از پوست در مقابل آفتاب نیز امری مهم است و باید مورد توجه قرار گیرد. با این که خال های گیلاسی مضر نیستند، اما شاید به نوعی سرطان پوست شباهت داشته باشند.

نکات مراقبت از پوست در معرض آفتاب

افراد حین قرارگیری در معرض آفتاب باید به موارد زیر توجه کنند:

  • لباس سبک
  • یک کلاه لبه پهن
  • عینک آفتابی با قابلیت محافظت در برابر اشعه ماورابنفش
  • پیراهن و شلوار آستین بلند
  • ضد آفتاب روی پوست های خالی
  • کفش پوشش دهنده پا
  • استفاده از کرم ضدآفتاب با طیف گسترده و ضدآفتاب با SPF30 یا بالاتر؛ افراد هر زمان در هنگام خروج از خانه باید کرم ضد آفتاب را استفاده کنند. حتی در صورت ابری بودن هوا و عدم مشاهده آفتاب و خورشید نیز مصرف ضد آفتاب باید مورد توجه قرار گیرد.
  • استفاده از ضد آفتاب هر دو ساعت یک بار و مراقبت بیشتر در محیط هایی (آب، شن و ماسه، برف) که انعکاس آفتاب را انجام می دهند.
  • خودداری از استفاده از صابون تخته ای و آب گرم در حین استحمام
  • استفاده از پارچه ای نرم برای شستن پوست و باقی ماندن کمی رطوبت روی آن در هنگام خشک کردن پوست
  • مصرف یک مرطوب کننده بدون عطر بعد از استحمام
  • استفاده از مرطوب کننده در صورت احساس خشکی پوست؛ زیرا رطوبت هوا می تواند از طریق گرمایش و تهویه هوا از بین برود.
  • استفاده از دستکش حین انجام کارهای خانه و باغبانی؛ زیرا ممکن است پوست به وسیله مواردی مانند مواد شیمیایی و نور خورشید تحریک شود.
  • استفاده نکردن از محصولات معطر؛ زیرا چنین موادی، پوست را تحریک می کنند.
  • معاینه توسط متخصص پوست و دکتر متخصص پوست؛ زیرا افزایش سن موجب می شود که خطر ابتلا به سرطان پوست بیشتر شود.
  • مراقبت از پوست تا از بروز هر گونه بیماری پوستی (که بالقوه خطرناک است) جلوگیری شود.

کلام آخر

آنژیوم گیلاسی را باید نوعی عارضه پوستی در نظر گرفت که اغلب در سنین بالا در افراد مشاهده می شود. به عبارت دیگر این عارضه را می توان نوعی از خال های گوشتی در نظر گرفت که ظاهر شدن آنها روی پوست به رنگ قرمز روشن خواهد بود. در صورتی که درمان های مناسبی برای این بیماری لحاظ نشود، امکان دارد که روی سطح پوست افزایش پیدا کنند و بیشتر شوند.

باید به این نکته نیز اشاره کرد که نوع گیلاسی این عارضه ممکن است در برخی از موارد منجر به بروز سرطان پوست شود.

همچنین این امکان وجود دارد که در این عارضه خونریزی مشاهده شود؛ این اتفاق احتمالا زمانی خواهد افتاد که به آنها ضربه وارد شود. در چنین مواردی ممکن است استفاده از شیوه های متفاوتی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد تا این خال های گوشتی درمان و برطرف شوند.

به همین علت است که در صورت مشاهده این خال های غیرطبیعی روی سطح پوست باید در اولین فرصت به پزشکی مناسب مراجعه شود. در صورت تشخیص زودهنگام و اقدام به موقع به پزشک و متخصص مربوطه خواهد توانست درمان را در مرحله های اولیه انجام دهد. به این ترتیب روند بهبودی نیز سرعت می گیرد.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

علل بیماری اسهال خونی آمیبی یا آمیبیاز، انگلی میکروسکوپی به نام آنتاموبا هیستولیتیکا است که انتقال آن از طریق سوسک حمام، پشه یا تماس با دستمال یا غذای آلوده به مدفوع رخ می دهد. ابتلا به چنین عفونتی در اثر ورود کیست همین انگل تک سلولی به داخل دستگاه گوارش انجام می شود که آب یا غذای آلوده می تواند راه انتقال آن باشد.

این انگل دارای کیستی مقاوم بوده و زنده ماندن آن برای هفته ها در خاک مرطوب امکان پذیر است. بعد از ورود کیست به دستگاه گوارش به شکل فعال خود تبدیل می شود و بیماری به وجود می آورد. این مقاله به همین موضوع پرداخته است. با این مقاله همراه شوید و آن را تا انتها مطالعه کنید.

تاریخچه بیماری اسهال خونی آمیبی

تاریخچه بیماری اسهال خونی آمیبی

تاریخچه بیماری اسهال خونی آمیبی

ثبت اولین مورد مربوط به سال 1875 است. شرح این بیماری به صورت مفصل مربوط به سال 1891 است که منجر به ایجاد اصطلاحاتی مانند اسهال خونی آمیبی و آبسه کبد آمیبی شد. شواهد بیشتر مربوط به فیلیپین در سال 1913 است که داوطلبان به این بیماری مبتلا شدند.

آمیبیاز یا اسهال خونی آمیبی چیست؟

این بیماری (اسهال خونی آمیبی) عفونتی انگلی در روده بزرگ و گاهی اوقات کبد است. اما در کشورهای در حال توسعه بیشتر به چشم می خورد.

علائم بیماری اسهال خونی آمیبی

علائم بیماری اسهال خونی آمیبی

علائم بیماری اسهال خونی آمیبی

علائم شایع این بیماری عبارت است از:

  • خستگی
  • تب
  • لرز شدید
  • گاز و نفخ شکم
  • کاهش وزن
  • مخاط و خون در اجابت مزاج (گاهی اوقات)
  • دل پیچه و حساسیت شکم به لمس
  • درد در ناحیه کبد و سمت راست شکم
  • دردهای عضلانی (در صورت گرفتار شدن کبد)
  • زرد شدن چشم ها و پوست
  • گاهی اوقات هیچ علامتی مشاهده نمی شود.
  • زرد شدن چشم ها و پوست (گاهی اوقات)
  • اسهال همراه با اجابت مزاج بدبو (به صورت متناوب). در مرحله های اولیه اغلب یبوست قبل از اسهال رخ می دهد.

علل بیماری آمیبیاز

علل بیماری آمیبیاز یا اسهال خونی

علل بیماری آمیبیاز یا اسهال خونی

یک انگل میکروسکوپی به نام آنتاموبا هیستولیتیکا که انتقال آن به مدفوع به وسیله سوسک، پشه و تماس با دستمال یا غذای آلوده رخ می دهد.

شایع ترین منابع عفونت شامل موارد زیر است:

  • آلودگی در افرادی که با غذا و تهیه آن سر و کار دارند.
  • معیوب بودن لوله کشی هتل یا کارخانه
  • سبزیجات یا میوه های خامی که پرورش آن با کود انسانی انجام شده یا شستشوی آن در آب آلوده صورت گرفته است.

در این راستا، دکتر با من این قابلیت را دارد که خدمات پزشکی مورد نیاز متقاضیان (مانند مشاوره پزشکی) را در اختیار آنها قرار دهد. به عبارت بهتر این مجموعه می تواند ارتباط بین پزشکان و مراجعه کنندگان را ساده تر کند. این مجموعه با معرفی پزشکان، مواردی مانند مشخصات و نحوه دسترسی به هر پزشک را تعیین می کند.

عوامل افزایش دهنده خطر بیماری اسهال خونی آمیبی

عواملی که خطرات این بیماری را افزایش می دهند:

  • محیط زندگی شلوغ و غیر بهداشتی
  • زندگی در موسسه های نگهداری مانند خانه سالمندان و غیره
  • مسافرت به نواحی مختلف با زیرساخت های بهداشتی نامطلوب

تشخیص بیماری آمیبیاز یا اسهال خونی آمیبی

تشخیص بیماری آمیبیاز یا اسهال خونی آمیبی

تشخیص بیماری آمیبیاز یا اسهال خونی آمیبی

معمولا دیدن انگل یا تخم آن در آزمایش مدفوع در تشخیص کمک کننده است. ضروری است که بهداشت فردی رعایت شود و دفع صحیح فاضلاب انجام گیرد تا از انتشار بیماری جلوگیری شود.

پیشگیری از بیماری اسهال خونی آمیبی یا آمیبیاز

  • شستشوی دست ها به طور مرتب؛ این موضوع قبل از غذا خوردن اهمیت بیشتری دارد. همچنین در صورت حضور در مکانی که احتمال آلودگی آب و غذا در آن وجود دارد، باید اقداماتی را انجام داد که عبارت است از:
  • جوشاندن آب آشامیدنی برای 5 دقیقه
  • خودداری از استفاده از آب شیر برای مسواک زدن و شستشوی دندان ها
  • پرهیز از قورت دادن آب حمام
  • اجتناب از خوردن میوه با پوست یا سبزیجات، صدف خام یا ماهی یا برخی از محصولات لبنی (شیر، کره، بستنی و غیره)

برای پیگیری علائم این بیماری، دکتر با من با جمع آوری مجموعه ای از بهترین پزشکان و متخصصان گوارش و کبد در کنار هم به آشنایی افراد متقاضی با موقعیت مکانی، شماره تلفن تماس، تخصص، نحوه دسترسی و موارد دیگر مربوط به هر پزشک می پردازد. به این ترتیب مراجعه کنندگان انتخاب بهتری خواهند داشت.

خطرات بیماری و عواقب مورد انتظار در بیماری

در اکثر موارد این عارضه در بدن در طول 3 هفته درمان می شود. در مواردی که بیمار حامل این انگل بوده، ممکن است فاقد هرگونه علامتی باشد. امکان دارد در موارد شدید، بروز اسهال خونی مشاهده شود که نیازمند درمان در بیمارستان است.

عوارض احتمالی

  • آبسه ریه
  • هپاتیت یا آبسه کبد
  • آبسه مغز
  • عفونت پرده دور قلب
  • پریتونیت ( التهاب پرده صفاق که پوشش دهنده سطح حفره شکم است).

درمان آمیبیاز چگونه امکان پذیر است؟

ممکن است اقدامات تشخیصی شامل مواردی مانند سی تی اسکن (در مواردی که به گرفتاری کبد مشکوک باشید و در صورت نیاز)، آزمایش مدفوع و خون و نمونه برداری.

توجه به بهداشت شخصی بسیار مهم است. حمام رفتن به صورت مرتب باید مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید به شستشوی دست ها با آب گرم و صابون بعد از اجابت مزاج و همچنین پیش از دست زدن به غذا یا مواد غذایی توجه ویژه ای شود. در موارد وجود آبسه کبد، ممکن است جراحی ضرورت داشته باشد.

داروها

ممکن است تجویز مواردی مانند پارومایسین، دیلوکسانید، مترونیدازول یا یدوکینول (یا هر دو مورد) توسط بهترین دکتر متخصص گوارش و کبد انجام شود.

ممکن است ضرورت داشته باشد که مایعات از دست رفته جایگزین شوند تا اختلال آب و الکترولیت به وجود آمده در نتیجه اسهال درمان شود.

فعالیت

استراحت در رختخواب هنگام حمله حاد اسهال توصیه می شود. آغاز فعالیت های عادی باید هنگامی باشد که تب برطرف شود و بهبودی اسهال کم کم حاصل شود.

رژیم غذایی

رژیم غذایی، غذاهای نرم و از سر گرفتن رژیم غذایی عادی به صورت تدریجی را در بر می گیرد. مراجعه به پزشک و دکتر متخصص گوارش مشهور در تهران و شهرهای دیگر در شرایط زیر الزامی است:

  • داشتن یکی از علائم اسهال آمیبی در اعضای خانواده
  • در صورت رخ دادن یکی از این موارد هنگام درمان: طول کشیدن دل پیچه بیش از 24 ساعت، ظهور بثورات پوستی، بیشتر شدن اسهال یا خون در اجابت مزاج، آغاز شدن استفراغ، آغاز درد در ناحیه کبد یا به وجود آمدن زردی (زردی پوست یا چشم ها)، بروز تحریک پذیری یا سردرد شدید.

درمان های گیاهی بیماری شامل چه مواردی است؟

درمان های گیاهی این بیماری شامل موارد زیر است.

برگ خشک شده گیاه سریش

ترکیب برگ خشک سریش و پودر زردچوبه به نسبت مساوی و مخلوط کردن آن با چند قطره روغن خردل می تواند برای درمان گیاهی اسهال خونی کمک کننده باشد. پس از مالیدن این خمیر به بدن باید یک ساعت منتظر ماند. بعد از آن نیز دوش گرفتن با آب ولرم توصیه می شود. برگ سریش از خواص آنتی بیوتیکی برخوردار است و به همین دلیل درمانی گیاهی برای اسهال خونی به شمار می آید.

برگ درخت نعل اسب

در طب سنتی، گرفتن عصاره 450 گرم از برگ درخت نعل اسب برای درمان اسهال خونی به کار گرفته می شود. اضافه کردن روغن کنجد نیز برابر با میزان عصاره و حرارت دادن به آن تا بخار شدن آب باید انجام شود. بعد از خنک کردن مخلوط، باید در ظرفی تمیز ریخته شود.

نوشیدن این مخلوط باید به مدت دو تا سه هفته همواره مورد توجه قرار گیرد. آنزیم هایی که در برگ درخت نعل اسب وجود دارند، کمک می کنند که انگل های مسبب بیماری نابود شوند و اسهال خونی در طب سنتی درمان شود.

انجیر معابد یا انجیر بنگالی

در برخی از موارد، اسهال خونی آمیبی یا آمیبیاز ممکن است به سطح پوست حمله کند. پوست درخت انجیر بنگالی یا انجیر معابد را می توان درمانی طبیعی و موثر برای این بیماری در نظر گرفت. بعد از پوست گرفتن انجیر و شستشوی مناسب باید آن را در سایه خشک کرده و سپس پودر کرد. قرارگیری آن روی ضایعات پوستی نیز باید به شکل خمیر باشد تا اسهال خونی یا آمیبیاز درمان شود.

بکرایی

میوه درخت بکرایی دارای خواص ضد میکروبی است. اسیدهایی که در این میوه وجود دارند، کمک می کنند میکروب های بدن نابود شوند. میوه کال بکرایی عملکرد بهتری دارد، زیرا دارای اسید بیشتری است. کباب کردن یک عدد میوه نارس بکرایی روی آتش می تواند برای درمان اسهال خونی با طب سنتی سودمند باشد؛ به طوری که پس از آن جداسازی گوشت میوه و مخلوط کردن با مقداری شکر انجام می شود تا شیرین شود. حتی می توان استفاده از عسل به جای شکر مورد استفاده قرار گیرد. میل کردن این مخلوط به مدت چند هفته (به صورت روزانه) لازم است تا علائم برطرف شوند.

زردآلو

برگ زردآلو، ترکیبات ضد سم دارد که استفاده می شود تا با عفونت های انگلی مقابله شود. در ابتدا شستشوی برگ ها و گرفتن عصاره آنها توصیه می شود تا اسهال خونی یا آمیبیاز را در کودکان و بزرگسالان درمان کند. مالیدن عصاره روی مناطق آسیب دیده باید هر روز پیش از رفتن به رختخواب انجام شود.

گواوا

اثر میوه گواوا، اسیدی است که از ایجاد اسهال خونی آمیبی جلوگیری می کند. در نظر گرفتن پنج عدد برگ گواوا و شستشوی مناسب آنها می تواند اسهال خونی را در افراد کودک و بزرگسال درمان کند. بعد از خشک کردن آنها در سایه و سپس پودر کردن آن می توان با مقداری آب آن را به شکلی خمیری درآورد و استفاده از آن را دو تا سه بار در روز به صورت موضعی انجام داد.

دانه پاپایا

طبیعت آن ضد انگلی است و موجب محدود شدن گسترش ارگانیزم های زنده به وجود آورنده بیماری خواهد شد. مصرف پنج قاشق غذاخوری از دانه پاپایا (هر هفته) توصیه می شود تا اسهال خونی در کودکان و بزرگسالان درمان شود.

چای سیاه

کاربرد چای سیاه هم در درمان اسهال خونی در افراد بزرگسال و کودکان قابل ملاحظه است. چای سیاه شیرین نشده دارای خواص ضد انگلی و ضد سمی است. نوشیدن چای سیاه به صورت روزانه سبب رهایی از انگل های شکم خواهد شد.

کدام افراد بیشتر به آمیبیاز مبتلا می شوند؟

این بیماری (Amebiasis) ممکن است موجب درگیری هر فردی در هر سنی شود، اما شیوع آن اغلب در کودکان و نوجوانان بیشتر است. همچنین این بیماری در شرایط بهداشتی غیراستاندارد شیوع بیشتری دارد. انگل مولد این عارضه می تواند با حمله به آب و غذا مشکل ساز شود.

دکتر با من با معرفی مجموعه ای از بهترین متخصصان در زمینه های مختلف، این امکان را برای متقاضیان و افرادی که به دنبال سایت دکتر متخصص گوارش و کبد در این زمینه هستند، فراهم می کند تا این متخصصان را بررسی کنند و انتخاب بهتری داشته باشند.

کلام آخر

این انگل اغلب منجر به عفونت روده ای می شود، اما عفونت علامت دار تنها در 10 درصد از موارد مشاهده می شود و موارد دیگر فاقد علامت هستند. برخی از افراد بیشتر با آلودگی مواجه می شوند، مانند افرادی که در مناطقی با بهداشت پایین سکونت دارند یا افرادی که به این نواحی سفر می کنند.

همچنین افرادی که در مکان هایی به صورت گروهی سکونت دارند نیز در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند که پادگان ها، خانه سالمندان و غیره در این دسته قرار می گیرند.

این مقاله، همین موضوع را بررسی کرده و مطالبی را در مورد آمیبیاز ارائه داده است. اگر شما هم تمایل دارید در این زمینه بیشتر بدانید، می توانید به وب سایت دکتر با من مراجعه کنید و بعد از بررسی پزشکان، مناسب ترین گزینه را متناسب با نوع نیاز خود انتخاب کنید و با وی به مشورت بپردازید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

 آمنوره اولیه یا پریود نشدن می تواند یک وضعیت گذرا، متناوب یا دائمی باشد که در نتیجه اختلال در عملکرد هیپوتالاموس، هیپوفیز، تخمدان ها، رحم یا واژن ایجاد می شود. این بیماری در دو نوع آمنوره اولیه (پریود نشدن در سن 15 سالگی) و آمنوره ثانویه (پریود نشدن برای بیش از سه دوره یا شش ماه در زنانی که قبلاً قاعدگی داشته اند) طبقه بندی می شود.

در این مقاله سعی داریم ضمن بررسی کامل این بیماری، ارزیابی تشخیصی و گزینه های درمانی برای این بیماری را به طور جداگانه مورد بحث قرار دهیم. پس ما با تا آخر مقاله همراه باشید.

آمنوره اولیه (عدم شروع قاعدگی) و ثانویه

آمنوره عدم وجود قاعدگی در زنان در سنین باروری است. حالت های فیزیولوژیکی آمنوره، بیشتر در دوران بارداری و شیردهی دیده می شود. آمنوره یک علامت با علل بالقوه بسیاری است. آمنوره از نوع اولیه به عنوان فقدان ویژگی های جنسی ثانویه در سن 13 سالگی یا بروز ویژگی های جنسی ثانویه طبیعی بدون قاعدگی در سن 15 سالگی تعریف می شود.

این مشکل ممکن است به دلیل مشکلات رشدی، مانند عدم وجود مادرزادی رحم، ناتوانی تخمدان در دریافت یا حفظ سلول های تخمک، یا تاخیر در بلوغ ایجاد شود. آمنوره ثانویه، توقف سیکل های قاعدگی پس از این دوران، به عنوان عدم قاعدگی به مدت سه ماه در یک زن با دوره پریودی طبیعی قبلی، یا شش ماه برای زنان با سابقه الیگومنوره تعریف می شود.

این بیماری معمولا به دلیل اختلالات هورمونی از هیپوتالاموس و غده هیپوفیز، یائسگی زودرس، تشکیل اسکار داخل رحمی یا اختلالات خوردن ایجاد می شود. در این مقاله به بررسی آمنوره اولیه و مسائل و مشکلات ناشی از این بیماری می پردازیم.

تعریف آمنوره اولیه

این نوع آمنوره به صورت عدم شروع قاعدگی در سن 15 سالگی، علی رغم رشد طبیعی و ویژگی های جنسی ثانویه تعریف می شود. شناسایی این بیماری همیشه نیاز به ارزیابی های کامل و دقیق از فرد دارد. بدین صورت که در سن 13 سالگی، اگر قاعدگی اتفاق نیفتاده باشد و ویژگی های جنسی ثانویه مانند رشد سینه نیز وجود نداشته باشد، ارزیابی آمنوره از نوع اولیه باید آغاز شود.

آمنوره اولیه به عنوان عدم رسیدن به قاعدگی تعریف می شود. اگر تا 13 سالگی هیچ ویژگی جنسی ثانویه ای وجود نداشته باشد، اگر قاعدگی پنج سال پس از رشد اولیه پستان رخ نداده باشد و بیمار 15 ساله یا بیشتر باشد، باید علت مورد بررسی قرار بگیرد.

علت پریود نشدن یا آمنوره اولیه

این نوع آمنوره عدم وقوع قاعدگی در زمان طبیعی است. همانطور که اشاره شد، این عارضه می تواند به دلایل مختلفی از جمله اختلالات هیپوتالاموس، هیپوفیز و تخمدان ها بروز پیدا کند. تغذیه نامناسب، استرس یا برنامه های تمرینی ورزشی سخت می تواند بلوغ را از طریق اقدامات بازدارنده در محور HPG به تاخیر بیاندازد.

به عنوان مثال، سطوح LH و FSH در زنان مبتلا به بی اشتهایی عصبی افزوده می شود، اختلالی که در آن مصرف غذا به شدت کاهش می یابد. کاهش وزن ساده می تواند سطوح FSH را برای مدتی کاهش دهد، اما ترشح LH را مهار نمی کند.

تقریباً 10٪ از زنان به تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند. تخمدان پلی کیستیک از ضخیم شدن کلی و لوتئینیزه شدن همزمان چندین فولیکول تخمدان گرفته شده است که منجر به تشکیل کیست های متعدد در تخمدان ها می شود.

این کیست ها از سلول های پوستی ایجاد می شوند و سلول های گرانولوزا در این فولیکول ها کاهش می یابد. تحقیقات کنونی نشان می دهد که تولید بیش از حد AMH حساسیت فولیکول های تخمدان به FSH را کاهش می دهد، اما در همان زمان، جذب فولیکول های جدید را افزایش خواهد داد.

در نتیجه تولید پروژسترون و استروژن کاهش یافته و ترشح GTH افزایش می یابد. این افزایش حاصل از GTH ها باعث تحریک تولید بیش از حد استروئیدهای آندروژنی می شود که در غیاب سلول های گرانولوزا نمی توانند به استروژن معطر شوند.

این آندروژن ها مسئول مردانه شدن همراه با سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. ناهنجاری های رحمی و نا باروری و همچنین چاقی، هیرسوتیسم و ​​طاسی گاه به گاه ناشی از آندروژن ها ایجاد می شود.

علاوه بر این، برخی از دختران با ویژگی های جنسی ثانویه ممکن است قبل از 15 سالگی با آمنوره و درد چرخه ای لگن مواجه شوند. این دختران باید از نظر انسداد احتمالی مجرای خروجی بررسی شوند.

به طور کلی، پریود نشدن معمولاً نتیجه یک ناهنجاری ژنتیکی یا آناتومیکی است. با این حال، تمام علل آمنوره ثانویه می توانند به عنوان دلیل این بیماری نیز ظاهر شوند.

هنگامی که رحم و واژن به طور جزئی یا کامل علی رغم وجود خصوصیات جنسی زنانه طبیعی وجود نداشته باشند، تشخیص معمولاً آژنزی مولر است که تقریباً 10٪ موارد این آمنوره را تشکیل می دهد. سایر نقایص آناتومیکی شامل پرده بکارت یا سپتوم عرضی واژن است که هر دو باعث انسداد جزئی یا کامل واژن و عدم وجود مجرا واژن یا دهانه رحم می شوند.

پرولاکتین یک هورمون هیپوفیز است که در بسیاری از عملکردهای تولید مثلی نقش دارد. ترشح پرولاکتین باعث مهار ترشح هورمون آزاد کننده گنادو تروپین می شود که به طور منفی ترشح هورمون های هیپوفیز مسئول عملکرد غدد جنسی را تعدیل می کند.

سندروم تخمدان پلی کیستیک شایع ترین علت آمنوره در زنان با شواهدی از آندروژن اضافی است. این مشکل یک اختلال شایع در تولید مثل و عملکرد غدد درون ریز است. سه ویژگی اصلی این سندرم عبارتند از: هیپرآندروژنیسم، تخمدان پلی کیستیک و اختلال در تخمک گذاری.

هیپوفیتاریسم، کاهش وزن، بی اشتهایی عصبی و کمبود هورمون آزادکننده گنادوتروپین نیز می تواند باعث آمنوره شود. همچنین تأخیر اساسی بلوغ و بیماری مزمن سیستمیک یا بیماری حاد نیز می توانند منجر به بروز آمنوره شوند.

علائم پریود نشدن یا آمنوره اولیه

علائم آمنوره اولیه یا پریود نشدن

علائم آمنوره اولیه یا پریود نشدن

بسته به علت آمنوره، ممکن است علائم یا نشانه های دیگری نیز علاوه بر پریود نشدن بروز پیدا کند. برخی از این علائم عبارتند از:

  • سردرد
  • فشار خون غیر طبیعی
  • مشکلات بینایی
  • آکنه
  • خشکی واژن
  • رشد موهای ناخواسته
  • ترشحات شیری از نوک پستان
  • ریزش مو
  • سردرد
  • موهای زائد صورت
  • درد لگن
  • آکنه

خطرات آمنوره اولیه

همانطور که اشاره شد، این نوع آمنوره به عدم وجود دوره های قاعدگی اشاره دارد. بیماری های ژنتیکی یا مادرزادی شایع ترین علل آن هستند. آمنوره ممکن است ناشی از اختلالات تخمدان ها، غده هیپوفیز، هیپوتالاموس یا رحم باشد.

این بیماری معمولاً در حدود 12 تا 13 سالگی اتفاق می افتد، یعنی زمانی که اکثر دختران در مرحله چهارم رشد هستند تا سن 15 سالگی که 98 درصد قاعدگی خواهند داشت.

فقدان قاعدگی تا سن 15 سالگی در حضور خصوصیات جنسی ثانویه طبیعی، در صورت وجود هیرسوتیسم، ورزش بیش از حد یا مشکوک بالینی به دلیل اختلال یا انسداد مجرای خروجی است. بیشتر علل آمنوره ثانویه و اولیه مشابه هستند و هر دو وضعیت باید به یک روش بررسی شوند.

آیا می توان از آمنوره جلوگیری کرد؟

آمنوره یک علامت است و به خودی خود یک بیماری نیست. بنابراین، آمنوره را تنها تا حدی می توان پیشگیری کرد که بتوان از علت اصلی آن جلوگیری به عمل آورد. برای مثال، آمنوره ناشی از شرایط ژنتیکی یا مادرزادی قابل پیشگیری نیست. از سوی دیگر، آمنوره ناشی از رژیم غذایی سختگیرانه یا ورزش شدید معمولاً قابل پیشگیری است.

بنابراین بررسی علت آمنوره اولیه برای بهترین اقدام بسیار مهم است. پس بهترین راهکار این است که در صورت مشاهده هر گونه علائم آمنوره به بهترین دکتر متخصص زنان مراجعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت دکتر با من مراجعه کرده و پزشک مورد نظر خود را به راحتی انتخاب کنید.

آمنوره اولیه را چگونه باید درمان کرد؟

درمان آمنوره اولیه یا پریود نشدن

درمان آمنوره اولیه یا پریود نشدن

سازمان جهانی بهداشت آمنوره را به سه گروه طبقه بندی کرده است. گروه یک شامل زنانی است که هیچ شواهدی مبنی بر تولید استروژن درون زا، سطوح هورمون محرک فولیکول (FSH) نرمال یا پایین، سطح پرولاکتین نرمال و هیچ شواهدی از ضایعات در ناحیه هیپوتالاموس-هیپوفیز ندارند.

گروه دوم شامل زنانی است که می توانند استروژن تولید کنند و سطح پرولاکتین و FSH طبیعی دارند. گروه سوم نیز شامل زنانی با افزایش FSH است که نشان دهنده نارسایی غدد جنسی است.

چرخه قاعدگی مجموعه ای از تغییرات هماهنگ هورمونی است که تخمدان ها و آندومتر را کنترل می کند و رشد فولیکول را تحریک کرده و در نتیجه تخمک آزاد می شود. عوامل مهم برای عملکرد طبیعی چرخه قاعدگی شامل چهار جزء ساختاری متمایز از نظر تشریحی و عملکردی است، از جمله رحم، تخمدان ها، غده هیپوفیز و هیپوتالاموس. هر گونه اختلال در عملکرد هر یک از این اجزا، باعث جلوگیری از خونریزی خواهد شد.

گواتر یا ندول تیروئید نشان دهنده اختلال تیروئید است. هم کم کاری تیروئید و هم پرکاری آن می توانند با آمنوره همراه باشند. معاینه شکم ممکن است توده ای را نشان دهد که ناشی از هماتومتر یا نئوپلاسم تخمدان باشد که معمولا نادر است.

به طور کلی، برای بررسی دقیق علل، معاینه کامل دستگاه تناسلی خارجی باید انجام شود. پرده بکارت بدون سوراخ با وجود یک غشای برآمده تشخیص داده می شود. واژن باز و دهانه رحم طبیعی، آژنزی واژینال مولر، سندرم عدم حساسیت به آندروژن و علل انسدادی آمنوره مانند پرده بکارت بدون سوراخ یا سپتوم عرضی واژن همگی باید بررسی شوند.

معاینه رکتوم می تواند هر عاملی را که سبب انسداد رحم شده است را به راحتی تشخیص دهد. در حقیقت، برای بررسی علت پریود نشدن، ابتدا باید آزمایش های دقیق انجام شود. مقیاس ترنر باید برای بررسی مرحله رشد مورد استفاده قرار گیرد که مشخص شود آیا ویژگی های جنسی ثانویه وجود دارد یا خیر.

عدم وجود ویژگی های جنسی ثانویه نشان می دهد که یک زن هرگز در معرض استروژن قرار نگرفته است. علاوه بر این، سونوگرافی لگن نیز باید برای تایید وجود یا عدم وجود رحم انجام شود. اگر فردی تا سن 16 سالگی قاعدگی را شروع نکرده باشد، پزشک متخصص راجع به سابقه خانوادگی او سوال می کند و تعدادی آزمایش برای او می نویسد.

این آزمایش ها شامل مواردی برای بررسی هورمون های فرد است:

  • هورمون محرک فولیکول (FSH)
  • هورمون لوتئینه کننده (LH)
  • هورمون محرک تیروئید (TSH)

آزمایش های اولیه می توانند سطح سرمی هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئینیزه کننده (LH) را تعیین کنند، مگر اینکه تاریخچه و معاینه فیزیکی خلاف آن را نشان دهد. پس بهترین روش برای درمان این بیماری مراجعه به دکتر متخصص زنان است.

اگر سطح غربالگری FSH پایین باشد، می توان تشخیص هیپوگنادوتروپیک را تایید کرد. برای درمان پریود نشدن یا آمنوره اولیه سایر آزمایش های خونی شامل اندازه گیری سطح سرمی هورمون محرک تیروئید و سطح سرمی پرولاکتین نیز لازم است.

در واقع افزایش سطح سرمی FSH نشان دهنده نارسایی زودرس تخمدان است. بهترین دکتر متخصص زنان زایمان با بررسی دقیق علل و علائم بیماری بهترین درمان را تجویز خواهد کرد.

کلام آخر

در آمنوره اولیه عملکرد غدد درون ریز مانند رحم، تخمدان ها و لوله های فالوپ کاملاً طبیعی است. در حالی که در برخی افراد اندومتر وجود ندارد. اگر فقدان قاعدگی همراه با عدم ایجاد ویژگی های جنسی ثانویه باشد، تشخیص این نوع آمنوره در سن چهارده سالگی انجام می شود.

آمنوره ثانویه به قطع قاعدگی به مدت حداقل سه دوره قاعدگی یا شش ماه گفته می شود. رایج ترین علل این بیماری اختلال اولیه تخمدان، تنظیم نامناسب عصبی غدد تخمدان و نقص در مجرای خروجی دستگاه تناسلی است.

به طور کلی آمنوره یکی از بیماری هایی است که به راحتی قابل درمان و پیشگیری خواهد بود. درمان آمنوره از نوع اولیه به علت و سن بیمار و تست عملکرد تخمدان بستگی دارد. نتایج درمان آن نیز پس از مدت زمان طولانی قابل مشاهده است.

برای بررسی دقیق این بیماری لازم است که به دکتر متخصص زنان زایمان مراجعه کنید. همانطور که گفته شد، امروزه دسترسی به پزشکان با وجود سایت دکتر با من بسیار راحت است. کافی است به سایت دکتر متخصص زنان و یا پزشک متخصص غدد مراجعه کنید و برای ویزیت وقت بگیرید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

برخی بیماری های ریوی مانند آتلکتازی ممکن است برای افراد در سنین مختلف روی دهد. ریه ها یک جفت از اندام ما هستند که هوا را جذب بدن می کنند تا اکسیژن آن را به تمامی نقاط بدن بفرستند که گاهی ممکن است این اندام حیاتی دچار بیماری شود. این بیماری حتی در برخی حیوانات هم دیده می شود.

آتلکتازی چیست؟

اسم دیگر این بیماری فروریختگی ریه ها است که منجر به ناتوانی ریه برای رساندن خون به اندام های بدن می شود. زیرا کیسه های ریه نمی توانند به درستی باد شوند.

وقتی شما نفس می کشید و کیسه های ریه شما مدام پر و خالی می شوند، ریه های شما اکسیژن را از طریق خون به تمام نقاط بدن می فرستند، اما در بیمار مبتلا به آتلکتازی این اتفاق با کمی تفاوت انجام می پذیرد. یعنی کیسه های ریه شما به درستی خالی می شوند، ولی وقتی که باید پر بشوند، به علت این بیماری به خوبی پر نمی شوند و در نتیجه اکسیژن به خوبی به بدن شما نمی رسد.

این بیماری به سه نوع چسبنده، فشاری و انسدادی تقسیم بندی می شود.

تشخیص این بیماری چگونه انجام می شود؟

تشخیص آتلکتازی

تشخیص آتلکتازی

برخی اوقات پرتونگاری ساده قفسه سینه می تواند هر آنچه پزشک برای تشخیص نیاز دارد را نشان بدهد، اما آزمایش های گوناگونی وجود دارد که به کمک آن پزشک معالج می تواند متوجه شدت و نوع بیماری شود یا با دیدن آزمایش از مبتلا بودن مریض مطمئن شود.

انواع این آزمایشات عبارت هستند از:

1-سی تی اسکن: به تشخیص بهتر و نوع بیماری کمک می کند.

2-پالس ایکس متری: دستگاهی کوچک است که بین انگشتان قرار می گیرد و برای اندازه گیری سطح اکسیژن خون استفاده می شود.

3-سونوگرافی از قفسه سینه: برای پیدا کردن نوع این بیماری مورد استفاده قرار می گیرد.

4-برونکوسکوپی: به پزشک اجازه می دهد علت انسداد را بیابد.

با تاریخچه این بیماری آشنا شوید

کلمه آتلکتازی از کلمات یونانی که در لغت معنای «انبساط ناقص» را می دهد، ساخته شده است. اما اطلاعات بیشتری درباره ایجاد اولین بار این بیماری در دسترس نیست.

علل ایجاد این بیماری ریوی

  • جراحی: شایع ترین دلیل ایجاد این بیماران جراحی است. داروهای بیهوشی که حین عمل بیمار مصرف می کند، می تواند تنفس طبیعی را مختل کند و ممکن است ساعت ها بعد از عمل نیز تنفس های عمیق با درد همراه باشد. ادامه این تنفس های کم عمق ممکن است سبب این بیماری شود.
  • فشار روی قفسه سینه: این فشار ممکن است به دلیل وجود یک تومور یا یک استخوان تغییر شکل یافته باشد و اگر علت فشار مشخص نباشد، پزشک آزمایش های بیشتری برای شناسایی منبع فشار انجام می دهد.
  • راه هوایی که مسدود شده: اگر هوایی در ریه مسدود شود و نتواند عبور کند، ممکن است باعث ایجاد این بیماری بشود.
  • شرایط خاص ریوی: برای بیمارانی که بیماری های ریه دارند، مانند ذات الریه، سرطان ریه و پلورال افیوژن این بیماری احتمال وقوع بیشتری دارد.

علائم آتلکتازی چیست؟

علائم بیماری آتلکتازی

علائم بیماری آتلکتازی

  • تنگی نفس
  • افزایش ضربان قلب
  • سرفه کردن
  • درد قفسه سینه
  • آبی شدن لب ها و پوست

عوامل خطر

افرادی که در این دسته ها قرار می گیرند، در خطر ابتلای بیشتری نسبت به بقیه افراد قرار دارند:

1-افرادی که سن بالایی دارند و هر چه سن بیشتر باشد، احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود.

2-هر شرایطی که بلع را سخت کند.

3-فعالیت کم در رخت خواب

4-افرادی که دارای بیماری های ریوی هستند.

5- کسانی که بیشتر از بقیه جراحی می شوند.

6-داروهایی که ممکن است باعث تنفس کم عمق شوند.

7- افرادی که درد معده یا دنده های شکسته دارند.

روش های درمانی آتلکتازی

روش های درمانی در بیماری آتلکتازی

روش های درمانی در بیماری آتلکتازی

در بیشتر موارد این مشکل خود به خود درمان می شود، اما در موارد شدیدتر بسته به میزان فروپاشی ریه، پزشک نحوه درمان شما را انتخاب می کند.

اگر علت این بیماری یک جراحی باشد که به تازگی انجام داده اید، پرستاران به شما تمرینات تنفسی می دهند.

اما اگر از طریق یک فشار بر روی قفسه سینه شما ایجاد شده باشد، پزشکان از طریق عمل جراحی یا دارو این مشکل را حل خواهند کرد.

در مواردی که بیماری به علت انسداد هوا شکل گرفته باشد، با برونکوسکوپی پزشکان آن را رفع خواهند کرد.

اگر شما به دنبال پزشکان ماهر و بهترین متخصصین مفاصل می گردید، می توانید از سایت دکتر با من استفاده کنید. این سایت یکی از بهترین سایت ها در زمینه اطلاعات پزشکی است که شما می توانید با پزشکان ماهر صحبت و مشورت کنید، آدرس مطب یا سایت پزشک متخصص ریه مشهور در تهران یا دیگر شهرها را بیایبد یا حتی با فوق تخصص ریه آنلاین در ارتباط باشید. جالب توجه است که این سایت به طور 24 ساعته به مراجعان خود خدمت رسانی می کند.

درمان خانگی این بیماری

انواع درمان های خانگی برای آتلکتازی نیز وجود دارد، به عنوان مثال شیرین بیان می تواند مجرای هوای ریوی را به خوبی تمیز کند.

از آویشن سبز هم به علت داشتن آنتی اکسیدان که مخاط را روان می کند و عفونت ریه را از بین می برد نیز می توانید استفاده کنید. بهترین روش مصرف آویشن سبز به صورت جوشانده و حداقل یکبار در روز است.

پونه گیاهی خاصیت های فراوانی دارد و ضد ویروس است که باعث می شود فرد سلامت خود را هر چه سریعتر بدست بیاورد. این گیاه علاوه بر رفع عفونت و پاکسازی ریه ها می تواند به آلرژی در ناحیه ریه ها نیز کمک کند.

آیا می توان از آتلکتازی پیشگیری کرد؟

بله، شما با انجام چند حرکت ساده می توانید احتمال ابتلای خود به این بیماری را کاهش دهید.

  • ترک دخانیات و سیگار مخصوصا قبل از عمل جراحی خطر ابتلا را کم می کند.
  • تمرینات تنفس عمیق و سرفه بعد از هر عمل جراحی می تواند احتمال ابتلای شما به این بیماری را کاهش دهد.
  • همچنین در برخی بیمارستان ها و درمانگاه ها دستگاهی به نام اسپیرومتر ارائه می شود که شما را به تنفس های بلندتر تشویق می کند.
  • و به طور کلی تحرک داشتن بسیار کمک می کند تا شما دچار این بیماری نشوید، پس به هیچ عنوان بی تحرک در اتاق خود را حبس نکنید.

نتیجه گیری

همانطور که مطالعه کردیم، آتلکتازی ممکن است برای هر فردی در هر سنی رخ دهد، با توجه به سختی های این بیماری حتما در حفظ سلامت خود کوشا باشید و ورزش و فعالیت های بدنی را در برنامه روزانه خود قرار دهید و از به وجود آمدن این بیماری پیشگیری کنید.

همچنین به شما سایت دکتر با من را معرفی کردیم که در آنجا می توانید اطلاعات پزشک متخصص ریه در تهران یا دیگر شهرها را پیدا کنید.

  • ترانه آذریپور