خدمات پزشکی

  • ۰
  • ۰

پوست یک عضو حیاتی و مهم ترین سد دفاعی بدن است. پوست مانند لباسی است که سرتاسر بدن را پوشانده و هرگونه آسیب به آن موجب بروز مشکلات جدی خواهد شد. پوست کودکان نسبت به بزرگسالان حساس تر و در معرض خطر بیشتری قرار دارد، ما در ادامه این مقاله قصد داریم به بیماری آکرودرماتیت که یک نوع بیماری پوستی شایع در کودکان است، بپردازیم و در مورد علائم، تشخیص و درمان آن بیشتر بدانیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

آکرودرماتیت چیست؟

آکرودرماتیت چیست

آکرودرماتیت چیست

این بیماری نوعی بیماری پوستی شایع است که معمولا در کودکان سه ماهه تا 15 ساله خود را نشان می دهد. این بیماری با تاول های قرمز و بنفش خارش دار در بدن به خصوص دست ها و پاها بروز پیدا می کند. همچنین ممکن است کودکان دچار علائم دیگری مثل نفخ شکم، تب، تورم و درد در غدد لنفاوی شوند.

این بیماری به خودی خود مسری نیست، ولی ممکن است با ویروس هپاتیتB  و ویروس هایی که باعث ایجاد آن می شوند، مرتبط باشند. این بدان معناست که کودکانی که با هم در ارتباط هستند هم ممکن است همزمان به این ویروس مبتلا شده و دچار آکرودرماتیت شوند.

تاریخچه بیماری

این اختلال اولین بار درسال 1902 توسط وند کشف شد و در سال 1936 توسط برانت تجزیه و تحلیل شد.

در سال 1953 نلدنر و همکارانش درمان موفقیت آمیزی از AE توسط دیودو هیدروکسی کین گزارش شد که هم باعث کاهش سرعت پیشرفت درمان و هم جلوگیری از مرگ کودکان می شد که در مراحل مختلف به صورت خوراکی مصرف می شد. در سال 1974 مویناهان به این نتیجه رسید که AE در بیمارانی که از کمبود روی رنج می برند، ظاهر می شود که می توان آن را با مکمل های خوراکی روی از بین برد.

این میزان روی در نوزادان از طریق شیر مادر تامین می شود و بیماری آکرودرماتیت معمولا در کودکانی که از شیر گرفته شده اند، بروز پیدا می کند. گاهی ممکن است در شیرخواری که از شیر مادر هم تغذیه می کند، خود را نشان بدهد که علت آن هم کاهش میزان روی در شیر مادر است.

علت این بیماری را بشناسید

با وجود اینکه شیوع این بیماری در دوران کودکی هنوز ناشناخته است، با این حال چندین اپیدمی آکرودرماتیت در طول این سال ها گزارش شده است.

محققان بر این باور هستند که این اپیدمی ها ناشی از عفونت های ویروسی است که می تواند باعث ایجاد این بیماری در کودکان شود. در ایالات متحده ویروسی که اغلب با این بیماری مرتبط است، ویروس EBV نام دارد.

EBV از خانواده ویروس هرپس و یکی از شایع ترین ویروس هایی است که افراد سراسر جهان را تحت تاثیر قرار می دهد و از طریق مایعات بدن به ویژه بزاق پخش می شود.

اگر چه EBV یک علت شایع آکرودرماتیت در کودکان است، اما چندین نوع عفونت دیگر نیز می تواند منجر به ایجاد این بیماری شود، از جمله:

  • اچ آی وی
  • هپاتیت B، A، C
  • سیتومگالوویروس (ویروس رایجی که معمولاً علائمی ایجاد نمی کند)
  • انترو ویروس (ویروس رایجی که می تواند علائم سرماخوردگی و عفونت شدید تنفسی ایجاد کند)
  • روتاویروس (ویروس رایجی که باعث اسهال در نوزادان می شود)
  • سرخچه (عفونت ویروسی که باعث بثورات پوستی می شود)
  • ویروس کوکساکی (عفونت ویروسی خفیف که باعث زخم و بثورات دهانی در کودکان خردسال می شود) ویروس های پاراآنفلوانزا (گروهی از ویروس ها که باعث بیماری های تنفسی در نوزادان و کودکان خردسال می شوند)
  • ویروس سنسیشیال تنفسی (RSV) (ویروس رایجی که علائم خفیف و شبیه سرماخوردگی را در کودکان بزرگتر و بزرگسالان ایجاد می کند، اما می تواند برای نوزادان و کودکان خردسال مضر باشد)

در موارد بسیار نادر، واکسن‌های برخی بیماری های ویروسی ممکن است باعث آکرودرماتیت شوند، از جمله:

علائم بیماری آکرودرماتیت

علائم بیماری آکرودرماتیت

علائم بیماری آکرودرماتیت

در طول سه الی چهار روز، لکه های قرمز روی پوست کودک ایجاد می شود و این لکه ها می تواند در همه جای بدن ظاهر شود، ولی بیشتر روی دست ها و پا و در قسمت بازو و ران دیده می شوند.

در اغلب موارد، لکه ها به سمت اندام های بالایی و صورت حرکت می کنند و با پیشرفت بیماری این لکه های قرمز رنگ ممکن است شروع به بنفش نشان دادن کنند. اغلب این اتفاق زمانی می افتد که مویرگ ها شروع به نشت خون به مناطق آسیب دیده می کنند.

این لکه ها به مرور تبدیل به تاول های خارش دار پر از مایع می شوند. هم چنین کودک ممکن است تورم و حساسیت را در شکم و غدد لنفاوی تجربه کند. علائم بیماری آکرودرماتیت معمولا حدود چهار تا هشت هفته پس از شروع فروکش می کند. با این حال ممکن است سه الی چهار ماه نیز طول بکشد.

اگر هپاتیت  Bعلت اصلی این بیماری پوستی باشد، ممکن است رنگ زردی در پوست و چشم کودک وجود داشته باشد. زردی معمولا 20 روز پس از شروع علائم ظاهر می شود.

تشخیص بیماری آکرودرماتیت

پزشک کودک شما می تواند این بیماری را با نگاه کردن به پوست کودکتان و پرسیدن علائم او تشخیص دهد. هم چنین ممکن است آزمایش هایی را برای کمک به تشخیص انجام دهند. برخی از این تست ها عبارتند از:

  • آزمایش خون یا ادرار برای ارزیابی سطح بیلی روبین که می تواند وجود هپاتیت را نشان دهد.
  • آزمایش خون برای بررسی آنزیم های کبدی غیر طبیعی که می تواند نشانه هپاتیت باشد.
  • آزمایش خون برای بررسی وجود آنتی بادی های EBV که می تواند به معنای وجود عفونت EBV باشد.
  • بیوپسی پوست (برداشتن نمونه کوچکی از پوست) برای بررسی سایر بیماری های پوستی که ممکن است به صورت راش ظاهر شوند، مانند کرم حلقوی یا اگزما.
  • آزمایش خون برای تعیین سطح روی و رد آکرودرماتیت ژنتیکی که شکل نادری از این بیماری است.

خطرات بیماری مورد نظر را بشناسید

این بیماری معمولا نیاز به درمان ندارد و این عارضه به طور معمول خود به خود و بدون ایجاد هیچ عارضه ای درمان می شود. با این حال پزشک به دنبال علت زمینه ای خواهد بود و هرگونه درمانی را برای ریشه کن کردن این بیماری انجام خواهد داد.

درمان آکرودرماتیت

از آن جایی که علائم این بیماری چند ماه پس از بروز علائم فروکش می کند، درمان خاصی برای آن وجود ندارد. با این حال در صورت وجود خارش می توان از کرم های هیدروکورتیزون برای رفع خارش استفاده کرد. در صورتی که کودک آلرژی داشته باشد، ممکن است پزشک آنتی هیستامین نیز تجویز شود.

اگر مشخص شود که هپاتیت B علت ایجاد این بیماری است، بهبودی کبد ممکن است بین شش ماه تا یک سال طول بکشد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر و یافتن بهترین متخصصان به سایت دکتر با من مراجعه نمایید.

هرگاه کودک هر یک از علائم آکرودرماتیت را نشان داد، فورا با پزشک متخصص اطفال خود در میان بگذارید که در اسرع وقت درمان انجام شود.

درمان خانگی برای این بیماری پوستی وجود دارد؟

درمان خانگی برای این بیماری توصیه نشده است، لذا در صورت بروز هر یک از علائم به متخصص پوست مراجعه فرمایید.

کلام آخر

کمتر کسی وجود دارد که به سلامت پوست خود بی توجه باشد، به خصوص سلامت پوست کودکان. بیماری  آکرودرماتیت بیشتر در کودکان رایج است. ما در این مقاله اطلاعات کاملی درباره این بیماری، علائم، تشخیص و روش های درمان آن بیان کرده ایم و امیدواریم که این اطلاعات برای شما مفید بوده باشد.

در راستای اطلاعات ارائه شده در این مقاله، اگر قصد مراجعه به دکتر پوست برای خود یا نزدیکانتان را دارید، اما نمی دانید به کدام متخصص مراجعه کنید یا حتی متخصص پوست با تجربه مدنظر خود را چگونه بیابید، پیشنهاد می کنیم که حتما به سایت دکتر با من سری بزنید.

چرا که در این سایت اسامی پزشکان و متخصصان مختلف در هر رشته ای همراه با اطلاعات سایت و مطب آنها جمع آوری شده است و به راحتی و در کمترین زمان ممکن می توانید متخصص مورد نظر خود را بیابید.

  • ۰۱/۰۷/۲۳
  • ترانه آذریپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی