خدمات پزشکی

۱۰۶ مطلب در مرداد ۱۴۰۱ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

جوان‌سازی پوست دست‌ها ممکن است برای بعضی تعجب‌آور به نظر برسد، اما یکی از اولین نقاطی که در بدن ما شروع به نشان دادن علائم پیری می‌کند، دستان ما هستند. اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، با توجه به اینکه دست‌های ما روزانه در معرض آسیب‌های فراوانی هستند، از شستن مداوم و قرار گرفتن در معرض نور خورشید گرفته تا تقریباً 24 ساعت شبانه روز در حال حرکت بودن، شاید این مسئله چندان غیرمنتظره به نظر نرسد و جای تعجبی ندارد که چرا پوست دست‌های ما زودتر از سایر نقاط پیر و شکسته می‌شوند.

دست‌ها ناحیه‌ای از بدن هستند که اغلب به آن‌ها توجه چندانی نمی‌کنیم و برخلاف توجه بسیاری که به صورت خود می‌کنیم، معمولا در مورد پیری و زیبایی دست‌ها غفلت می‌شود. در میان جراحان پلاستیک این عقیده مرسوم است که اگر می‌خواهید سن کسی را در یک مهمانی حدس بزنید، تنها کاری که باید انجام دهید، این است که به دستان او نگاه کنید.

با افزایش سن، بیماران بیشتر نگران چین و چروک، از دست دادن حجم، از دست دادن قابلیت ارتجاعی، افزایش دید رگ‌ها و رنگدانه‌ها در دست‌ها می‌شوند که همه این علائم با پیری دست‌ها مرتبط هستند و روش جوان کردن پوست دست‌ها می‌تواند تمام این نگرانی‌ها را برطرف کند.

جوان‌سازی پوست دست‌‌ چیست؟

جوان‌سازی پوست دست‌ها شامل مجموعه‌ای از روش‌هایی است که برای بهبود ظاهر دست‌ها طراحی شده‌اند که می‌تواند شامل ترکیبی از درمان‌ها، از لایه‌برداری با لیزر تا پیوند چربی و پرکننده‌های تزریقی برای نرم کردن ظاهر دست باشد.

جوان‌سازی پوست دست‌ها

بالای دست به دلیل قرار گرفتن بسیار زیاد خود در معرض محیط و همچنین کاربرد بالای دست‌ها در فعالیت‌های مختلف، بیشتر در معرض آسیب قرار دارد. دست ها بار قابل توجهی را تحمل می کنند و بنابراین، در طول زندگی فرد، پوست دست علائم گذشت زمان و پیری را بیشتر از پوست سایر نقاط بدن نشان می‌دهد.

فواید جوان‌سازی پوست دست‌ها چیست؟

فواید جوان‌سازی پوست در قسمت دست‌ها مانند هر جراحی دیگر، بستگی به نظر بیمار و همچنین میزان راحتی او با درمان‌های متفاوت بستگی دارد. به عنوان مثال، برخی از بیماران ممکن است با استفاده از فیلرها راحت باشند، اما هنوز با انتقال چربی کاملاً راحت نیستند.

به طور کلی در مورد درمان‌های مختلف جوان‌سازی پوست دست‌ها و فواید آن‌ها می‌توان گفت استفاده از پرکننده‌ها و پیوند چربی برای بازگرداندن حجم از دست رفته دست مناسب است. روش تحریک کلاژن برای کاهش چین و چروک پوست بهترین روش است. لیزرهایی مانند Fraxel یا IPL یا لایه برداری شیمیایی برای رنگدانه بهترین لیزرها برای جوان‌سازی پوست دست هستند؛ همچنین، اسکلروتراپی را می توان برای وریدهای انتخابی استفاده کرد.

چه کسانی کاندیدای مناسبی برای جوان‌سازی پوست دست هستند؟

اگر دست‌های شما شروع به نشان دادن علائم پیری کرده‌اند، مانند احساس کرختی در دست، استخوانی شدن دست، بروز پرپیگمانتاسیون یا به طور کلی هر عاملی که دست‌های شما را پیرتر نشان می‌دهد و باعث آزار شما می‌شود، پس شما یک کاندیدای احتمالی هستید.

اگر برای روش جوان‌سازی دست، به یک جراح پلاستیک باتجربه و دارای مجوز مراجعه کنید، به طور کامل گزینه‌های پیش رو برای رسیدن به ظاهر مطلوب دست را برای شما شرح خواهد داد. برای تماس با دکتر پوست متخصص و باتجربه می‌توانید با تلفن‌های موجود در سایت دکتر با من تماس بگیرید که به درستی راهنمایی شوید.

گزینه های درمان پیری پوست دست شامل چه مواردی هستند؟

روش‌هایی که پوست دست‌های شما را صاف و تقویت می‌کنند، طیف وسیعی از روش‌های غیرتهاجمی تا جراحی را شامل می‌شوند، بنابراین برای هر مشکل با توجه به نظر بیمار و راحتی او، درمانی طراحی شده است.

تزریق فیلر

در دسترس‌ترین روش‌های درمان و راحت‌ترین آن‌ها، پرکننده‌های پوستی موقت هستند که آن‌ها را می‌توان به بسیاری از نواحی غیر از صورت که کاهش حجم در آن‌ها رخ داده است، از جمله دست‌ها، تزریق کرد. پرکننده‌های بسیاری وجود دارند که برای جوان‌سازی پوست دست می‌توانند به خوبی عمل کنند.

از محبوب‌ترین آن‌ها Restylane Lyft و Volume هستند. Radiesse در مقایسه با دیگر از پرکننده‌ها، برای کمک به افزایش تحریک کلاژن، مزیت بیشتری دارد و مانند فیلرهای صورت، هم ویزیت پزشک و گرفتن نوبت درمان راحت است و هم بهبودی آن سریع است، اما با گذشت زمان لازم است تزریق فیلر تکرار شود.

لایه برداری شیمیایی

روش دوم از میان گزینه‌های غیرتهاجمی برای جوان‌سازی پوست دست‌ها، لایه‌برداری شیمیایی است که می‌تواند با استفاده از یک محلول شیمیایی، لایه های سطحی و بالایی پوست را از بین ببرد و لکه‌های تیره روی دست‌ها را روشن کند. (قدرت محلول شیمیایی بسته به شدت هایپرپیگمانتاسیون می‌تواند متفاوت باشد.)

این روش جوان‌سازی باعث می‌شود که لایه جدید پوست، شاداب‌تر و یکنواخت‌تر ظاهر شود. یکی از نکات منفی لایه‌برداری شیمیایی این است که هر مشکل پوستی را (به ویژه رگ‌های برجسته یا نازک شدن دست‌ها) نمی‌تواند برطرف کند.

لایه‌برداری پوست با لیزر

جوان‌سازی پوست دست‌ها

لایه‌برداری با لیزر اربیوم درمانی شگفت‌انگیز برای هیپرپیگمانتاسیون، آسیب ناشی از UVA و UVB ناشی از نور آفتاب و بی‌نظمی بافت‌ها است. لیزر اربیوم که به طور خاص برای کاهش یا حذف چین و چروک‌های سطحی تا نسبتاً عمیق روی صورت، دست‌ها، گردن و قفسه سینه طراحی شده است، روشی جزئی‌تر و هدفمندتر است که در نتیجه عوارض جانبی کمتر و بهبودی سریع‌تری نسبت به لیزر سنتی CO2 دارد. می Fraxel یا IPL نیز برای درمان رنگدانه‌های پوست بسیار موثر است.

انتقال چربی

پیوند چربی اتولوگ روشی بسیار موثر برای جایگزینی حجم از دست رفته پوست است، همچنین انتقال چربی مزیت انتقال سلول‌های بنیادی سالم و زنده از ناحیه اهداکننده به بستر بافت گیرنده را دارد که به آنها اجازه می‌دهد در سطح سلولی سالم‌تر به نظر برسند، یعنی به طور موثری دست‌های شما را از درون به بیرون بهبود می‌بخشد.

از آنجایی که انتقال چربی نیازمند انجام جراحی است، با لیپوساکشن ناحیه‌ای روی بدن شما شروع می‌شود که مقداری چربی اضافه در آن وجود دارد، سپس این چربی ساکشن شده برای حذف ناخالصی‌ها تصفیه می‌شود و دوباره به بالای دست‌ها تزریق می‌شود.

در این روش جوان‌سازی پوست دست‌ها زمان بهبودی بیمار بیشتر است، اما نتایج حاصل از آن بادوام‌تر هستند. علاوه بر عوارض بالقوه لیپوساکشن، مسئله اصلی در مورد انتقال چربی این است که مقداری از چربی منتقل شده توسط بدن بازجذب می شود، بنابراین ممکن است برای نتیجه مطلوب به بیش از یک جلسه نیاز باشد. با این حال، هنگامی که نتیجه مورد نظر به دست آمد، مزایای آن تا چندین سال بدون نیاز به تکرار روش باقی می‌ماند.

اسکلروتراپی

یکی دیگر از درمان‌های جراحی، روش اسکلروتراپی است که شامل برداشتن کامل رگ‌های بزرگ و بیرون‌زده است. این روش همان روشی است که در درمان رگ‌های واریسی استفاده می‌شود.

برای اسکلروتراپی، پزشک محلولی به رگ شما تزریق می‌کند که باعث می‌شود آن رگ بسته شود و خون مسیر خود را از طریق یک رگ سالم دیگر ادامه دهد. رگ معیوب به مرور جذب بدن شده و از بین می‌رود.

در آخر

دست‌ها عضوی هستند که بیشترین کاربرد را در زندگی روزمره دارند و به همین دلیل در معرض بیشترین آسیب قرار دارند. عواملی مانند: در معرض نور آفتاب بودن، شستشوی فراوان با شوینده‌ها، حرکت دادن زیاد آن‌ها، بلند کردن اجسام سنگین و … باعث می‌شود که پوست این قسمت از بدن ما زودتر از جاهای دیگر طراوت خود را از دست بدهد و دچار چین و چروک، خشکی و لکه‌های ناشی از افزایش سن شود.

جوان‌سازی پوست دست‌ها می‌تواند کمک کند که این قسمت از بدن ما تا حد زیادی شادابی اولیه خود را به دست آورد که این کار با روش‌های مختلف جراحی و غیرجراحی که به طور کامل در بالا شرح داده‌ایم، امکان‌پذیر است.

مانند هر اقدام ترمیمی و جراحی دیگر، برای جوان‌سازی دست‌ها نیز لازم است به متخصص باسواد و دارای تجربه کافی مراجه کنید تا به نتایج دلخواه خود برسید. برای یافتن دکتر پوست خوب در تهران برای هر عمل زیبایی یا ترمیمی یا ارتباط با دکتر پوست و مو جهت مشاوره کافی است به سایت دکتر با من مراجعه کنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

حتما تا به حال بسیاری از افراد را دیده­اید که دچار ریزش مو بعد از کاشت می­شوند. این موضوع بسیاری از افرادی که مو می­کارند را به خود درگیر می­کند. با اینکه ریزش مو در این دوران تقریبا طبیعی است؛ اما باز هم بسیار آزاردهنده تلقی شده و باعث ناراحتی افراد می­شود.

در این مقاله قصد داریم هر آنچه که باید در مورد ریزش بعد از کاشت مو بدانید را به طور کامل برایتان شرح دهیم و شما را با علت و راه­های جلوگیری از این مشکل آشنا کنیم. اگر شما هم می­خواهید که اطلاعات بیشتری در مورد ریزش مو پس از کاشت داشته باشید، ما را در ادامه مقاله همراهی کنید.

چرا بعد از کاشت ریزش مو اتفاق می­افتد؟

ریزشی که بعد از کاشت مو رخ می­دهد، فرآیندی کاملا طبیعی شناخته می­شود. این پدیده برای اکثر کسانی که مو می­کارند، اتفاق می­افتد و باعث ایجاد نگرانی در مورد کیفیت کاشت مویشان می­شود. در ادامه بررسی می‌کنیم که اصلا چرا این امر رخ می­دهد.

زمانی که فرد عمل کاشت مو را انجام می­دهد، تا چندین هفته شاهد ریزش موهای خود است. این ریزش مو دلیل مشخصی ندارد و شاید برای افراد معدودی حتی رخ ندهد؛ اما به هر حال اتفاقی طبیعی به شمار می­آید.

ریزش مو بعد از کاشت هیچ ارتباطی با ریشه مو ندارد؛ بلکه تنها ساقه مو درگیر آن می­شود. اگر موها از ریشه شروع به ریزش می­کردند، دیگر قادر به رشد مجدد نبودند. همین ریزش از ساقه باعث می­شود که مو پس از ۳ تا ۴ ماه دوباره شروع به رشد کند.

ریزش مو بعد از کاشت

این چرخه ریزش و رویش معمولا تا یک سال بعد از عمل کاشت ادامه دارد. به­ طوری که بعد از یک سال می­توان گفت 90 درصد از موها رشد کرده­اند و دیگر طاسی روی سطح سر دیده نمی­شود.

نکته شایان ذکر این است که اعمال شما برای مراقبت از موهای خود بعد از کاشت نقش پررنگی در مدت زمان مورد نیاز برای تجدید آن­ها دارد. اگر موهای خود را با روش­­های مناسب تقویت کنید و مراقبت­های لازم را انجام دهید، شاهد ریزش کمتر و مدت زمان کمتر رویش هستید. در ادامه کارهایی که باید در این راستا انجام دهید را با یکدیگر بررسی می­کنیم.

چرخه ریزش و رویش مو بعد از کاشت چگونه کار می­کند؟

همان­طور که می­دانید، معمولا روز بعد از کاشت پانسمان­ها باز می­شوند. اینجا دقیقا همان­جایی است که چرخه ریزش و رویش در موهای شما آغاز به کار می­کند. این فرآیند به نوعی باعث می­شود که موهای شما استقامت بیشتری پیدا کنند.

از همان روز باز کردن پانسمان تا چند هفته بعد موهای شما در فاز رشد قرار دارند. البته ممکن است این زمان برای افراد مختلف متغیر باشد و موها زودتر یا دیرتر وارد فاز ریزش شوند. اگر این اتفاق طولانی مدت شد، می‌توانید از مشاوره با دکتر مو در سایت دکتر با من کمک بگیرید.

زمانی که موها در سطح سر شما کاشته می­شوند، ریشه آن­ها درون پوست سر محکم می­شود. به همین دلیل است که هنگام ریزش این بخش از موها درگیر نمی­شود و نمی­ریزد. البته در برخی موارد ممکن است ریزش جزئی رخ دهد.

وقتی ساقه­ها دچار ریزش مو بعد از کاشت می­شوند، باید به آن­ها اجازه داد تا دوباره وارد فاز رشد شوند و از ریشه شروع به رشد کنند. اگر این فرآیند کمی طولانی شد، هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که مو به زمان نیاز دارد تا از پوست سر بیرون بزند و مدت زمان مورد نیاز برای رشد موها در هر فرد متغیر است.

برای جلوگیری از ریزش مو پس از کاشت چه کاری انجام دهیم؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، ریزش مویی که بعد از کاشت اتفاق می­افتد، کاملا عادی است؛ اما برای کمتر کردن اثرات و مدت آن روش­هایی وجود دارد که با استفاده از آن­ها می­توانید فرآیند رشد موهای خود را بهبود ببخشید.

در ادامه روش­هایی را برای تقویت موها و عواملی که می­توانند بر کیفیت کاشت مو و جلوگیری از ریزش تاثیر داشته باشند را به شما معرفی می­کنیم.

انجام عمل کاشت مو در سن مناسب

اگر در سن مناسب اقدام به کاشت مو نکنید، بدون توجه به میزان تخصص دکتر و کیفیت ابزارها می­توان گفت که جراحی کاشت موی شما تاثیر چندان مطلوبی نخواهد داشت. سن عاملی کلیدی در موفقیت یا عدم موفقیت یک عمل کاشت مو به شمار می­رود.

ریزش مو بعد از کاشت

بهترین سن برای کاشت مو بین 30 تا 40 سال است؛ چرا که پس از سی سالگی به طور خودکار ترشح برخی هورمون­ها که باعث ریزش مو می­شدند، قطع می­شود و افراد شاهد ریزش موی کمتری در این سنین هستند.

تغذیه مناسب

تغذیه نقشی کلیدی در میزان ریزش مو بعد از کاشت دارد. پس از انجام جراحی کاشت مو باید طوری برنامه غذایی خود را تنظیم کنید که مواد مغذی لازم را به موهایتان برساند و آن­ها را تقویت کند.

ویتامین­های گروه ب، مهم­ترین و مفیدترین ویتامین­ها برای مو به شمار می­روند. این مواد مغذی می­توانند ریزش موی شما را تا حد زیادی کاهش دهند. با کمی تحقیق می­توانید موادی را که سرشار از این ویتامین­ها هستند، بیابید و آن­ها را در سبد غذایی خود جای دهید.

سعی کنید تا حد امکان از خوردن غذاهایی با چربی و نمک زیاد جلوگیری کنید. این مواد برای سلامت پوست و موی شما بسیار مضر هستند و می­توانند ریزش موی شما را افزایش دهند. مصرف زیاد روغن، فست فود، خامه و شیرینی باعث ایجاد الگوهای بد در روند رشد موهای شما می­شود.

کلام آخر

هنگامی که با ریزش مو بعد از کاشت مواجه شدید، اولین نکته قابل توجه این است که جای نگرانی وجود ندارد. این نوع از ریزش کاملا طبیعی است و برای اکثریت افرادی که کاشت مو انجام می­دهند، اتفاق می­افتد. پس از آن باید به دنبال روش­هایی برای تقویت موهایتان باشید که چرخه رشد و ریزش را تسریع ببخشد.

توجه داشته باشید که اگر ریزش موی شما برای مدت طولانی ادامه داشت یا شدت گرفت، حتما به متخصص ریزش مو مراجعه کنید که علت آن را بیابید. همچنین شما می‌توانید به مراجعه به سایت دکتر با من دکتر مو و ریش مورد نظر خود و قابل اعتمادی را بیابید. این موضوعات در برخی موارد عادی هستند، اما گاهی ممکن است به دلیل عدم استفاده از ابزار مناسب و نداشتن تخصص لازم برای کاشت باشند.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

 در حالت عادی بعد از جراحی لیپوماتیک نباید شل­شدگی پوست اتفاق بیفتد. اگر این امر رخ دهد، این معنا را دارد که جراحی به درستی انجام نشده یا بیمار به درستی شرایط بعد از عمل را رعایت نکرده است. شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک از آن دسته مشکلاتی است که افراد درگیر با آن را به طور جدی آزار می­دهد.

زمانی که شل شدگی در پوست اتفاق می­افتد، ظاهر آن بسیار ناپسند می­شود و زیبایی خود را از دست می­دهد. به همین دلیل است که کسانی که این مشکل را تجربه می­کنند، همواره به دنبال راهی برای برطرف کردن آن هستند.

در این مقاله به طور کامل هر آنچه که باید درباره شل ­شدن پوست بعد از جراحی لیپوماتیک بدانید را بررسی خواهیم کرد و علل و راه­های درمان آن را به شما خواهیم گفت که با این عارضه به طور کامل آشنا شوید.

لیپوماتیک چیست؟

جراحی لیپوماتیک فرصتی برای افراد مختلف است که بتوانند اندام دلخواه خود را داشته باشند. این جراحی باید توسط پزشکی متخصص انجام شود؛ در غیر این صورت نتیجه دلخواه حاصل نمی­شود یا در سطح پوست شل شدگی­ها و برآمدگی­هایی ظاهر می­شود که بسیار آزاردهنده هستند.

جراحی لیپوماتیک چگونه انجام می­شود؟

پزشک در این جراحی به کمک ابزارهای مختلف، چربی را از نواحی مورد نیاز بر می­دارد که حجم این نواحی کم­تر شود. یکی از مهم­ترین ویژگی­هایی که لیپوماتیک دارد، امکان حذف چربی­ها به صورت موضعی است؛ یعنی دیگر لازم نیست هنگام کاهش وزن نگران لاغری آن اندام­هایی باشید که نمی­خواهید.

برای انجام لیپوماتیک از ابزاری به نام کانولا استفاده می­شود. پزشک با بهره­گیری از این ابزار چربی­های زیر سطح پوست را می­شکند. دستگاه کانولا به صورت لرزشی حرکت می­کند و همین حرکت باعث می­شود که چربی­ها به خوبی آب شوند و پس از آن بیرون بیایند.

شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک

این عمل همان روش مدرن پیکرتراشی است. شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک امکان دارد به دلایل مختلفی رخ دهد. در این جراحی معمولا قسمت­هایی مانند شکم، پهلو و ران­ها هدف برداشتن چربی هستند؛ چرا که این نواحی بافت چربی سخت­تری نسبت به دیگر اعضای بدن دارند و آب کردن آن به کمک ورزش یا رژیم عملی سخت و طاقت­فرسا به شمار می­رود.

آیا این جراحی بی­ خطر است؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، لیپوماتیک همان پیکرتراشی است که به روشی مدرن انجام می­شود. به گونه‌ای که در روش­های قدیمی پیکرتراشی مانند لیپوساکشن چربی باقی­مانده زیر پوست گلوله گلوله می­شد و ظاهری نامناسب به بدن فرد می­داد؛ اما در لیپوماتیک این اتفاق نمی­افتد و سطح پوست کاملا یکنواخت خواهد بود.

پیکرتراشی به روش لیپوماتیک کاملا بی­خطر است و برخلاف برخی روش­های قبلی هیچ تهدید و زیانی برای فردی که آن را انجام می­دهد، ندارد. همین موضوع سبب شده است که این عمل طرفداران زیادی در ایران و جهان پیدا کند.

لیپوماتیک چه عوارضی دارد؟

هیچ گاه نمی­توان به طور قطعی گفت که این جراحی چه تاثیراتی ممکن است روی بدن افراد بگذارد. چرا که آناتومی و ساختار بدن هر کسی متفاوت است و عوامل خارجی معمولا تاثیرات یکسانی بر دو نفر ندارند. پس اگر یکی از آشنایان شما می­گوید که پزشک متخصص در مورد عوارض این جراحی صحبت کرده ­است، هیچ­گاه نباید به تجربیات او برای انجام کاری بسنده کنید؛ بلکه باید حتما خودتان گفتگویی در این باره با پزشک انجام دهید.

لیپوماتیک به طور کلی عوارض جبران­ناپذیر و خطرناکی ندارد؛ اما هیچ جراحی هم بدون عوارض نیست. در ادامه برخی از اتفاقاتی که ممکن است پس از این عمل برای افراد رخ دهد را به طور کامل برایتان توضیح خواهیم داد.

افتادگی پوست

افتادگی پوست یکی از ویژگی­های بارزی است که در تمام جراحی­های پیکرتراشی دیده می­شود. در روش­های قدیمی­تر احتمال وقوع این اتفاق بسیار زیاد بود که با ابداع روش­های جدیدی مانند لیپوماتیک به میزان قابل توجهی کمتر شد؛ اما احتمال شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک همچنان وجود دارد.

آسیب دیدن برخی نواحی حساس

عمل پیکرتراشی اگر به طور اصولی و به دست افراد متخصص انجام نشود، می­تواند عوارض خطرناکی نیز داشته باشد. این عوارض عبارتند از: آسیب رسیدن به رگ­ها و بافت شکمی. همین موضوع نشان­دهنده اهمیت تخصص پزشک و ابزار مورد استفاده در لیپوماتیک است.

تاخیر در ترمیم زخم­ها

زخم­های ایجاد شده ناشی از جراحی لیپوماتیک ممکن است بسته به نوع پوست و بدن شما دیرتر از سایر زخم­ها بهبود پیدا کنند. این تاخیر در ترمیم زخم­ها یک نقطه ضعف برای عمل لیپوماتیک به حساب می­آید؛ اما لازم است بدانید که این مشکل فقط برای برخی افراد رخ می­دهد.

سوختگی موضعی

ایجاد لکه­های سوختگی روی سطح پوست یکی دیگر از عواقبی است که در صورت عدم مراجعه به دکتر متخصص و استفاده نکردن از ابزار باکیفیت امکان رخ دادن آن وجود دارد. اگر می­خواهید از جراحی لیپوماتیکی که انجام می­دهید، نهایت رضایت را داشته باشید، اهمیت ارتباط با دکتر پوست را جدی بگیرید.

تجمع مایعات در قسمت­هایی که چربی از آن­ها خارج شده است

برخی اوقات ممکن است در نواحی مختلفی که عمل لیپوماتیک با استفاده از دستگاه کانولا روی آن­ها انجام شده است، مایعات بدن جمع شوند و برآمدگی­هایی روی سطح پوست ایجاد کنند و ظاهر آن را تغییر دهند. این عارضه معمولا موقتی است و پس از مدتی از بین می­رود؛ اما اگر اثر آن طولانی شد، حتما به یک دکتر پوست خوب در تهران مراجعه کنید.

چگونه از شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک جلوگیری کنیم؟

افتادگی پوست ناشی از انجام لیپوماتیک معمولا ارتباطی با تخصص پزشک و کیفیت ابزار استفاده شده ندارد و به خود بیمار بستگی دارد. در این قسمت بررسی می­کنیم که چگونه می­توان از شل شدگی پوست پس از لیپوماتیک جلوگیری کرد.

شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک

استفاده از گن ­های طبی

پزشکان بعد از انجام عمل لیپوماتیک به شما گن­های طبی را پیشنهاد می­کنند که حتما باید از آن­ها استفاده کنید. بسیاری از افراد پس از جراحی در بستن این گن­ها سهل انگاری می­کنند. نبستن گن­ها عامل عمده اکثر افتادگی­های پوستی بعد از لیپوماتیک است.

دقت کنید که حتما باید از گن­هایی که دکترتان به شما پیشنهاد می­کند، استفاده کنید که احتمال شل شدن و افتادگی پوست خود را به حداقل برسانید؛ چرا که در برخی موارد این عارضه جبران ناپذیر است. معمولا گن­های طبی باید بین 3 الی 4 هفته استفاده شوند.

تصحیح حالت­های نشستن و خوابیدن

بعد از انجام لیپوماتیک باید تا مدتی فرم بدن شما در حالات مختلف به گونه­ای باشد که نواحی خالی ­شده از چربی همواره صاف قرار بگیرند. ایجاد چروک و روی هم قرار گرفتن لایه­های پوست می­تواند باعث افتادگی پوست شما شود.

سعی کنید بعد از عمل همواره عادات غلط خود را هنگام خوابیدن و نشستن اصلاح کنید که با مشکلاتی از قبیل بد فرم شدن پوستتان مواجه نشوید. این عادات غلط نه تنها پوست، بلکه استخوان ­بندی شما را نیز تحت تاثیر قرار می­دهند و باعث می­شوند بدنتان شکل نامناسبی بگیرد.

تغذیه و نوشیدن آب

یکی از عوامل پررنگی که در جلوگیری از شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک نقش دارد، نوشیدن آب کافی و تغذیه سالم است. سعی کنید در دوران بعد از جراحی آب زیاد بنوشید که انعطاف­پذیری پوستتان بیشتر شده و روی آن ترک ایجاد نشود.

همچنین خوردن میوه و سبزیجات به اندازه کافی باعث تقویت پوست بدنتان می­شود. اگر ویتامین­های لازم را به بدنتان برسانید، مطمئن باشید که هرگز دچار شل شدن پوست بعد از اجرای لیپوماتیک نخواهید شد.

کلام آخر

لیپوماتیک از آن دسته جراحی­هایی است که مزایای بسیار بیشتری نسبت به عوارضش دارد. شل شدن پوست بعد از لیپوماتیک یکی از این عوارض است که به راحتی می­توان با عمل کردن به توصیه­­ های پزشک و انجام موارد گفته شده از آن جلوگیری کرد.

فراموش نکنید که نباید از ارتباط با متخصص پوست غرب تهران یا سایر نقاط که به راحتی می‌توانید در سایت دکتر با من بهترین آنها را بیابید، بی­بهره بمانید. یک اشتباه در این فرآیند می­تواند یک عمر پشیمانی را برای شما به همراه بیاورد.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

روی پوست خود چین و چروک یا لکه‌های قهوه‌ای می‌بینید که قبلا آنجا نبودند؟ افتادگی پوست چطور؟ اصلا نگران نباشید، چرا که شما تنها نیستید؛ این‌ها نشانه‌هایی از پیری پوست هستند که به کمک مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت و رژیم غذایی درست می‌توانید تا حدی اثرات آن‌ها را کم‌تر کنید و شادابی را به پوست خود بازگردانید.

برای داشتن پوست خوب باید در وهله اول تغذیه مناسب داشت که پوست رطوبت و شادابی خود را حفظ کند. برای اینکه رژیم غذایی درستی داشته باشید، مشاوره با دکتر پوست خالی از لطف نیست و می‌تواند شما را در داشتن برنامه غذایی مناسب کمک کند. شما ‌می‌توانید از طریق وبسایت دکتر با من توسط بهترین متخصص پوست در تهران ویزیت شوید و مشکلات پوستی خود را درمان کنید.

برای شناخت مواد مناسب برای جوان نگه داشتن پوست با ما همراه باشید.

آشنایی با مواد غذایی لازم جهت ترمیم پوست

بدن انسان از ابتدا قابلیت تولید مواد مورد نیاز برای سالم نگه داشتن پوست را دارد. کافی است به پوست کودکان نگاه کنید؛ اما به مروز زمان و تحت تاثیر فاکتورهای محیطی و ژنتیکی، این قابلیت بدن ضعیف‌تر می‌شود. بنابراین باید به کمک آن رفت و مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت را به آن رساند.

رژیم غذایی که شامل فیبر، روغن‌های مفید و میوه و سبزیجات خام باشد، در سلامت پوست تاثیر به سزایی می‌گذارد. برای دریافت رژیم متناسب با نیازهای پوستیتان، حتما با متخصص پوست و مو خود مشورت کنید. در ادامه، مواد مغذی که سبب درخشندگی و شادابی پوست شما می‌شود را ذکر کرده‌ایم.

زنجبیل

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی زنجبیل بر هیچکس پوشیده نیست؛ این ماده غذایی می‌تواند پوست را تسکین دهد و التهاب را از بین ببرد. همچنین خاصیت آنتی باکتریالی زنجبیل می‌تواند میکروب‌های موجود در سطح پوست را نابود کند که این ویژگی، زنجبیل را به عاملی ضد جوش تبدیل کرده است.

از زنجبیل می‌توان حتی به عنوان ماسک صورت هم استفاده کرد؛ کافی است آن را با عسل که خود ماده‌ای آنتی باکتریال و ضد قارچ است، مخلوط کنید و روی پوست بمالید تا از شر جوش‌ها‌یتان خلاص شوید.

مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت

دانه چیا

یکی از غنی‌ترین منابع امگا 3، دانه چیا است. امگا 3 در واقع به پوست برای عملکرد بهتر سلول‌های پوستی کمک می‌کند و سبب تولید کلاژن می‌شود تا پوست سفت‌تر باشد و از ایجاد چین و چروک نیز جلوگیری شود. دانه چیا با داشتن منابع سرشاری از ویتامین آ، سی، آهن و پتاسیوم سبب درخشندگی پوست و افزایش خاصیت ارتجاعی آن نیز می‌شود. بنابراین سعی کنید این ماده مغذی را در رژیم غذایی خود جا دهید.

گوجه‌فرنگی

گوجه فرنگی یکی از بهترین مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت است. گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است؛ یک آنتی اکسید قوی که علاوه بر خواص ضدپیری، از بیماری‌های قلبی نیز جلوگیری می‌کند. این ماده مغذی وقتی پخته ‌شود، بهتر جذب بدن می‌شود؛ بنابراین سعی کنید از گوجه پخته در غذاهایتان بیشتر استفاده کنید.

دارچین

دارچین آنتی اکسیدانی قوی است و خاصیت آنتی باکتریالی دارد؛ این خاصیت آن باعث شده که ماده‌ای موثر در از بین بردن آکنه باشد. دارچین همچنین سبب افزایش گردش خون می‌شود که در پی آن، خون بیشتری را به سطح پوست رسانده و در نتیجه مواد مغذی و اکسیژن بیشتری به پوست می‌رسد. این ادویه همچنین سطح قند خون را تنظیم می‌کند و برای سلامتی بسیار مفید است.

سعی کنید مقداری از آن را هر روز با چای یا قهوه خود میل کنید که از خواص آن بهره‌مند شوید.

ماهی سالمون

متخصص پوست و مو معمولا غذای دریایی را در رژیم غذایی مراجعه کننده لحاظ می‌کند که دلیل آن هم واضح است؛ غذاهای دریایی هم برای سلامتی بدن و هم برای داشتن پوستی سالم و شفاف، بسیار مفید هستند. بهترین مثال هم پوست ژاپنی‌ها و کره‌ای‌ها است! معمولا در رژیم غذایی مردمان این دو کشور، غذاهای دریایی زیادی مصرف می‌شود و در نتیجه پوست شاداب‌تر و بهتری دارند.

ماهی سالمون به دلیل اینکه منبع غنی از امگا 3 است، پوست را برای ساختن کلاژن بیشتر کمک می‌کند. مصرف امگا 3 همچنین موجب رطوبت رسانی به پوست می‌شود و چون خاصیت ضد التهابی دارد، از بروز انواع آکنه در بدن جلوگیری می‌کند. ماهی سالمون سرشار از منابع مغذی آنتی اکسیدان، ویتامین و امگا 3 است که پوست شما سالم و جوان نگه می‌دارد.

سفیده تخم مرغ

یکی از بهترین مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت سفیده تخم مرغ است؛ سفیده تخم مرغ علاوه بر اینکه مقدار زیادی پروتئین به بدن می‌رساند، حاوی مقادیر زیادی لیزین و پرولین که نوعی آمینو اسید هستند، است؛ آمینو اسید موجب قوی‌تر شدن سیستم ایمنی بدن، حفظ رطوبت پوست و کشسانی آن می‌شود و به بدن در تولید بیشتر کلاژن کمک می‌کند.

اگر هم گیاهخوار هستید، می‌توانید به جای مصرف تخم مرغ از آجیل به خصوص بادام زمینی استفاده کنید؛ آجیل منبع سرشار از لیزین است که نیاز روزانه افراد را تامین می‌کند.

سبزی برگی

سبزی‌های برگی مانند اسفناج، کلم پیج و برگ کلم منابع خوب ویتامین K هستند که گردش خون در بدن را افزایش می‌دهند. اسفناج همچنین سرشار از روی است که این ماده به خاطر خاصیت ضد التهابی، از بروز آکنه جلوگیری می‌کند.

کلم پیچ و اسفناج همچنین دارای زآگزانتین هستند؛ زآگزانتین یک آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد و عوامل استرس‌زا دفاع می‌کند. این ماده تنها برای بهتر شدن پوست نیست و در حفظ سلامتی بدن نیز موثر است.

پاپریکا

مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت

پاپریکا با داشتن مقدار زیادی آنتی اکسیدان، ویتامین C و A، یکی از بهترین مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت است که می‌تواند مقادیر زیادی از مواد معدنی را به پوست شما برساند. پاپریکا یه خاطر داشتن زآگزانتین از پوست در برابر نور آبی محافظت می‌کند و بخاطر طبیعت آنتی اکسیدانش، آسیب وارد شده توسط نور خورشید را درمان و روند پیری را کاهش می‌دهد.

سعی کنید از پاپریکا در غذاهایتان بیشتر استفاده کنید تا از خواص آن بهره‌مند شوید.

زردچوبه

زردچوبه از دیرباز در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای داشته است و در دم کردنی‌ها و ماسک‌های خانگی از آن استفاده زیادی می‌شود.

زردچوبه حاوی ماده‌ای به نام کورکومین است که این ماده در مبارزه با رادیکال‌های آزاد که سبب کدری و بی حالی پوست می‌شوند، بسیار موثر عمل می‌کند. زردچوبه همچنین پوست را تحریک به کلاژن سازی بیشتر می‌کند و موجب کشسانی پوست نیز می‌شود. زردچوبه همچنین می‌تواند با چین و چروک‌های سطحی و ریز مبارزه کند. بنابراین سعی کنید هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی از زردچوبه در رژیم غذایی و روتین پوستی خود استفاده کنید.

کلام آخر

بیشتر مواد غذایی ترمیم‌کننده پوست صورت در دسترس ما هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در رژیم غذایی وارد کرد و نتیجه دید، اما در نظر داشته باشید که مشکلات ظاهری ممکن است حاکی از مشکلات درونی باشند؛ پس حتما قبل از هر کاری و برای اطمینان بیشتر، مشاوره با دکتر پوست را اولویت قرار دهید و از سلامت ارگان‌های داخلی بدنتان مطمئن شوید.

ما در این مقاله سعی کردیم مواد غذایی لازم جهت ترمیم پوست را به شما معرفی کنیم. شما می‌توانید از طریق سایت دکتر با من توسط بهترین متخصص پوست در تهران ویزیت شوید و مشکلات پوستی خود را برطرف کنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

در این مقاله به بررسی دلایل چربی پوست صورت اشاره خواهیم کرد. برای بسیاری از کسانی که پوست چرب دارند، ظاهر پوستشان بسیار آزاردهنده است، چون آرایش روی این پوست ظاهر بدی به خود می‌گیرد و مدام به هم می‌ریزد. علاوه بر آن پوست مدام حالت براق دارد. این چربی‌ها از منافذ پوست ترشح می‌شوند.

در این مقاله دلایلی که به خاطر آن‌ها پوست چرب می‌شود را برای شما توضیح می‌دهیم. با دانستن این دلایل می‌توانید چربی را کنترل کنید. برای اینکه علت دقیق را در خود شناسایی کنید، نیاز است که به یک متخصص پوست و مو مراجعه کنید که مشاوره تخصصی بگیرید.

برای این کار می‌توانید یه سایت دکتر با من رجوع کنید. اگر ساکن تهران هستید، این سایت با معرفی متخصص پوست در تهران دسترسی به این پزشکان را برای شما آسان خواهد کرد.

عوامل ژنتیکی

دلیل پوست چرب در بسیاری از مواقع به خاطر عوامل ژنتیکی است، یعنی این افراد با پوست چرب به دنیا آمده‌اند. در این حالت غدد سبابه فعالیت‌های زیادی دارند و چربی بیشتری نسبت به سایر افراد تولید می‌کنند.

سن

سن از دیگر دلایل چربی پوست صورت است. در سنین نوجوانی و جوانی چربی که از پوست ترشح می‌شود، بیشتر از سایر افراد است. با افزایش سن میزان چربی در پوست کاهش پیدا می‌کند. چون با افزایش سن کلاژن‌ها نیز در پوست رو به افول می‌گذارند و غدد سبابه فعالیت کمتری خواهند داشت.

به همین دلیل است که با کهولت پوست به سمت خشک شدن حرکت می‌کند. البته نیاز است که این نکته را نیز به شما گوشزد کنیم که در طول زندگی انسان ممکن است که نوع پوستش تغییر کند. برای اینکه به درستی متوجه شوید که شما چه نوع پوستی دارید، باید نظر یک متخصص پوست را بدانید.

آب و هوا و محل زندگی

شرایط محیطی عامل تعیین‌کننده دیگری در چرب شدن یا نشدن پوست دارد. در کنار سن و ژنتیک این عامل از تاثیرگذارترین علل چربی پوست هستند. زندگی در مکانی که آب و هوای گرم و مرطوب دارد، محیط مناسبی برای چرب شدن پوست است.

دلایل چربی پوست

همینطور شاید برای شما هم پیش آمده باشد که احساس کنید در فصل تابستان و گرمای هوا پوست شما نسبت به قبل چرب‌تر شده است. در این شرایط باید در این فصول مراقبت از پوست خود را تغییر دهید. در بازار تکه‌های کوچکی از پد وجود دارند که جاذب چربی پوست هستند و برای کنترل چربی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

منافذ باز

از دیگر دلایل چربی پوست صورت منافذ باز هستند که پوست عده‌ای از مردم روی صورت خود این مسئله را دارد در حالی که چنین منافذی روی پوست عده‌ای دیگر دیده نمی‌شود و به همین دلیل پوست این عده صاف‌تر به نظر می‌رسد. چربی از این منافذ ترشح می‌شود. برای کوچک نگه داشتن این منافذ باید یک روتین پوستی مناسب خود داشته باشید.

استفاده از محصولات نامناسب برای پوست

پوست انسان‌ها شبیه یکدیگر نیست. هر پوستی حساسیت‌ها خاص خود را دارد که با استفاده از محصولات متنوع متوجه این حساسیت‌ها می‌شوید. برای این که متوجه شوید دقیقا چه محصولاتی برای پوست شما مناسب است، باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

اگر محصولی روی پوست صورت دوستتان جواب داده است، تضمینی وجود ندارد که برای شما نیز کارساز باشد. استفاده از یک محصول اشتباه می‌تواند به پوست شما آسیب وارد کند یا آن‌ را چرب‌تر کند.

اگر از آن دسته از افراد هستید که در فصول مختلف سال نوع پوست شما تغییر می‌کند، باید محصولات مناسب با آن فصل را تهیه کنید. محصول نامناسب می‌تواند میزان چربی پوست شما را تغییر دهد.

مراقبت بیش از حد

از دیگر دلایل چربی پوست صورت نیز مانند هر اگان دیگری در بدن نیاز به مراقبت دارد. اما به خاطر حساس بودن پوست صورت اگر بیش از حد مجاز مواد مختلف را حتی به جهت مراقبت از آن به آن تحمیل کنید، پوست دچار آسیب می‌شود. یکی از این آسیب‌ها چرب‌ شدن بیش از حد پوست است.

برای مثال لایه‌برداری برای مراقبت از پوست مهم است. اما اگر بیش از حد این کار را انجام دهید، پوست چرب می‌شود. با این کار غدد سبابه به کار میفتند و برای اینکه چربی از دست رفته را جایگزین کنند، چربی بیشتری تولید می‌کنند.

عدم استفاده از کرم ضدآفتاب

وقتی در گرمای آفتاب از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنید، پوست در اثر برخورد اشعه خورشید خشک می‌شود. غدد سبابه در این صورت برای مقابله با خشکی پوست چربی بیشتری تولید می‌کنند. پس استفاده از کرم ضدآفتاب می‌تواند منجر به کنترل چربی صورت شما شود.

مصرف برخی داروها

بعضی داروها هستند که با مصرف آن‌ها هورمون‌ها در عملکرد خود دچار تغییر می‌شوند و در نتیجه چربی بیشتری از غدد ترشح می‌شود و در نهایت فرد با چربی روی پوست مواجه خواهد بود. برای اینکه مطمئن شوید علت چرب شدن پوستتان به خاطر داروهای مصرفی است، باید با پزشک مشورت کنید.

عدم استفاده از مرطوب کننده‌ها

اگر به طور مرتب از مرطوب کننده‌ها استفاده نکنید، رطوبت پوست تامین نخواهد شد و به این ترتیب غدد سبابه فعالیت بیشتری نخواهند داشت. اگر پوست شما چرب است، از مرطوب‌کننده‌هایی استفاده کنید که بدون روغن هستند.

لوازم آرایشی نامناسب

دلایل چربی پوست

لوازم آرایشی بی‌کیفیت منافذ پوست شما را مسدود می‌کند و سبب می‌شود که پوست شادابی خود را از دست بدهد. همینطور سعی کنید لوازم آرایشی را انتخاب کنید که حاوی چربی نباشند.

تغذیه نامناسب

از مهم‌ترین دلایل چربی پوست صورت باید به تغذیه نامناسب اشاره کنیم. همانطور که قبلا هم گفتیم، پوست انسان‌ها یک ارگان حساس است. مواد غذایی که وارد بدن خود می‌کنیم، به سرعت تاثیر خود را روی پوست نمایان می‌کند.

برای مثال مصرف بی‌اندازه لبنیات و شکر و انواع کربوهیدرات‌ها باعث تولید چربی بیشتر در پوست می‌شود. در عوض استفاده از سبزجات و میوه‌جات باعث طراوت پوست می‌شود.

استرس

استرس نه تنها آرامش روانی شما را از بین می‌برد، بلکه می‌تواند انواع مشکلات جسمی را نیز برای شما به وجود آورد. یکی از ارگان‌هایی که زیاد تحت تاثیر استرس است، پوست انسان‌ است. با استرس کورتیزول بیشتری ترشح می‌شود و در پی آن تولید چربی افزایش می‌یابد و در نتیجه پوست نیز چرب‌تر خواهد شد.

کلام آخر

دلایل چربی پوست صورت در افراد متفاوت است. دلیل چربی پوست دوست شما به احتمال فراوان دلیلی متفاوت با پوست شما دارد. ما در این مقاله تلاش کردیم که این دلایل را به شما توضیح دهیم.

با آشنایی با دلایل آن می‌توانید درمان مناسب را نیز پیدا کنید. برای اینکه این مشکل را برطرف سازید، به شما توصیه می‌کنیم که از سایت دکتر با من استفاده کنید، چون این سایت ارتباط با دکتر پوست آنلاین را نیز برای شما میسر می‌کند.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

ما در مسیر زندگی به مرور شاهد ریزش مو هستیم که کاملا بخشی از طبیعت انسان بودن است. وقتی که به پیری نزدیک می‌شویم، این روند ریزش مو بیشتر و بیشتر می‌شود، اما گاهی وقت‌ها در دوران جوانی، سرعت روند ریزش مو افزایش می‌یابد. ریزش مو ارثی نیز ممکن است در تسریع این روند تاثیرگذار باشد که این موضوع روی اعتماد به نفس ما به وفور موثر است. در واقع این فرآیند ریزش مو ژنتیکی است و حل این موضوع از توان شما خارج است.

خبر خوب این است که شما می‌توانید سرعت این روند را با روش‌هایی کاهش دهید. ما در این مقاله قصد داریم که این روش‌هایی شگفت‌انگیز را به شما معرفی کنیم، در نتیجه با ما همراه باشید.

ریزش مو ارثی چیست؟

ریزش مو به صورت ارثی یکی از بیماری‌هایی ژنتیکی است که با نام‌های طاسی یا آلوپسی آندروژنیک در دنیای پزشکی شناخته می‌شوند. در این بیماری، در قسمت شقیقه‌ها و خط رویش مو به مرور دچار کاهش حجم مو می‌شوند و کم کم به سمت عقب حرکت می‌کنند که در نهایت سر در مسیر طاسی قرار خواهد گرفت.

ریزش مو به صورت ارثی بیشتر روی پوست سر پدیدار می‌شود، اما امکان دارد در سایر قسمت‌های بدن نیز نمایان شود. توجه داشته باشید که ریزش موی ارثی، به صورت تدریجی اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اگر ریزش ناگهانی را مشاهده کردید، حتما با متخصص ریزش مو مشورت کنید، چرا که ممکن است دچار بیماری خود ایمنی شده‌ باشید. بنابراین این تغییر ناگهانی در دایره ریزش مو به صورت ارثی قرار نمی‌گیرد.

چرا ریزش مو به صورت ارثی اتفاق می‌افتد؟

ریزش مو به حالت ارثی به دو عامل چرخه مو و هورمون DHT بستگی دارد. مخفف هیدروتستوسترون، DHT است که یک هورمون جنسی مردانه محسوب می‌شود و همین‌طور در خانواده هورمون تستوسترون قرار می‌گیرد. وقتی شخصی زمینه ژنتیکی ریزش مو را دارد، احتمالا این هورمون مشکلاتی را برای او ایجاد خواهد کرد.

ریزش مو ارثی

هنگامی که زمینه خاصی ایجاد می‌شود، این DHT قاتل فولیکول‌ها می‌شوند. در واقع این هورمون فولیکول‌ها را کوچک‌سازی می‌کند و مانع روند تولید مو می‌شود.

در ابتدا که DHT فولیکول‌ها را کوچک می‌سازد، موها نازک‌تر و کوتاه‌تر می‌شوند. این روند ادامه دارد تا وقتی که فولیکول‌ها دیگر تولید مو را انجام ندهند.

این اتفاق هم در زنان و هم در مردان رخ می‌دهد. چرا که زنان نیز در شرایط طبیعی دارای مقداری تستوسترون هستند. این هورمون DHT هم که از این هورمون مشتق می‌شود. در نهایت زنان هم ریزش مو ارثی را نیز تجربه خواهند کرد.

ریزش مو به صورت ارثی، چون از ژنتیک تابعیت می‌کند، امکان دارد در هر فردی متناسب با ویژگی‌های ژنتیکی که دارد، متفاوت باشد. به ‌عنوان مثال، ممکن است فردی در سن پایین ریزش مو را مشاهده کند و فرد دیگری نیز در سن بالاتر این اتفاق را تجربه کند.

ریزش مو مردانه

مردان بیشترین درصد ریزش مو را به خود اختصاص می‌دهند که با نام طاسی نیز شناخته می‌شود که بیشتر در سنین بالای ۵۰ سالگی اتفاق می‌افتد. تقریبا از ۳۰ سالگی ریزش مو در مردان شروع می‌شود که سرعت روند آن کاملا به ژن‌های والدین بستگی دارد.

ریزش مو در زنان

دلیل ریزش مو ارثی در زنان به ‌طور حتم و قطعی تأیید نشده است، به همین دلیل ممکن است در هر سنی این ریزش مو را تجربه کنند، اما اکثرا این اتفاق بعد از یائسگی پدیدار می‌شود. همان‌طور که بیان کردیم، به دلیل اینکه تستوسترون در زنان نیز وجود دارد، امکان دارد هورمون DHT نیز تاثیر خود را بگذارد، اما این دلیل محکم و قطعی نیست.

علائم ریزش مو ارثی چیست؟

از آنجایی که این نوع ریزش مو کاملا از ژن‌های ما تبعیت می‌کند، به همین دلیل علائم ریزش مو در زنان با مردان متفاوت است. از این رو در این قسمت قصد داریم که این علائم را بررسی کنیم.

علائم ریزش مو در مردان

در ابتدا خط رویش موی آن‌ها نازک و نازک‌تر می‌شود و به سمت عقب حرکت می‌کند. در نتیجه طاسی به مرور ایجاد می‌شود.

علائم ریزش مو در زنان

در بانوان خط رویش مو حفظ می‌شود و حرکت بسیار کمی به سمت عقب خواهد داشت. موهای آن‌ها نازک و ظریف می‌شود و حجم موها کم خواهد شد، اما احتمال طاسی در خانم‌ها بسیار کم است.

برای مبارزه با ریزش مو ارثی چه کارایی را انجام دهیم؟

متاسفانه مشکلات ژنتیکی درمانی ندارند، چرا که ژن ریزش مو در سلول‌های شما جایگذاری شده است. از این رو نمی‌توان این ژن را تغییر داد، اما به ‌طور کل می‌توان با آن مبارزه کرد. در این مبارزه شاید نتوان موهای از دست داده را برگرداند، اما می‌توان از موهایی که باقی مانده‌اند، مراقبت کرد.

تغذیه مناسب

شما با داشتن تغذیه مناسب از موهای باقیمانده به خوبی مراقبت می‌کنید. در نتیجه موهای موجود ضخیم و سالم می‌مانند و جریان زندگی در آن‌ها حفظ خواهد شد. شاید نتوان جلوی ریزش مو ارثی را گرفت، اما می‌توان روند آن را کاهش داد.

ریزش مو ارثی

یکی از روش‌هایی که به کاهش این روند کمک می‌کند، تغذیه مناسب است. همچنین مصرف به اندازه ویتامین و پروتئین نیز در این مسیر به کمک تغذیه سالم می‌آیند. به‌ عنوان مثال می‌توان به ویتامین‌های A و C، بیوتین و آهن اشاره کرد. تغذیه مناسب باید سرشار از مواد پروتئینی مانند مرغ، تخم ‌مرغ، پنیر، غلات، ماهی و آجیل باشد که به‌ سلامت موهای شما کمک بسزایی کند.

مراقبت از مو

بعد از مدتی شما به راحتی متوجه روند ریزش موی خود خواهید شد. از این رو باید زنگ خطر را احساس کنید و بیشتر از موهای خود مراقبت کنید. کارهایی وجود دارد که به روند ریزش مو سرعت می‌بخشند.

  • از ژل و موس که باعث سنگین شدن مو می‌شود، استفاده نکنید. عواقب استفاده از این محصولات باعث تحریک پوست سر شما خواهد شد و در نهایت موهای سالم خود را به مرور از دست خواهید داد.
  • برای اینکه موهای خود را پرتر نشان دهید، بیش از اندازه موهای خود را پف ندهید، چرا که به موهای خود آسیب خواهید زد.
  • با شدت زیاد شانه نکنید. با لطافت و آرام موی خود را شانه بزنید.
  • از شامپو مناسب و ملایم برای شست ‌و شو موی خود استفاده کنید.
  • با متخصص ریزش مو مشورت کنید که به شما محصولات بهداشتی برای تقویت مو معرفی کنند.
  • موهای خود محکم به حالت دم ‌اسبی نبندید.
  • از دستگاه حرارتی مانند اتو‌ مو به ندرت استفاده کنید.

داروها

در ابتدا برای مصرف دارو حتما با دکتر مو و ریش مشورت داشته باشید. پزشک باید روند ریزش موی شما را بررسی کند و متناسب با آن تشخیصی را در اختیار شما قرار دهد، در نهایت داروهای مناسب را به شما معرفی کند.

در حال حاضر داروهای فیناستراید و ماینوکسیدیل از داروهایی هستند که در این مسیر می‌توانند به شما کمک کنند، اما توجه داشته باشید که بانوان نباید از فیناستراید برای ریزش مو استفاده کنند. به یاد داشته باشید که تاثیر این دارو‌ها در افراد مختلف متفاوت است. حتی امکان دارد که فردی از تاثیرات این داروها برخوردار نشود.

کاشت مو

یکی از بهترین روش‌های درمان طاسی سر، کاشت مو محسوب می‌شود. کاشت مو انواع مختلفی دارد به عنوان مثال می‌توان به روش‌هایfit ،sut  و fut اشاره کرد.

ریزش مو ارثی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

هر مدل از ریزش مو از الگویی تبعیت می‌کند. از این رو دکتر مربوطه از شما سوالاتی در ارتباط با الگو ریزش مو شما خواهد پرسید و متناسب به آن تشخیص خواهد داد. ریزش موی ارثی نیازی به آزمایش‌ دادن ندارد، اما ممکن است برای اینکه پزشک شما اطمینان پیدا کند که این ریزش مربوط به عوامل دیگری نباشد، برای شما آزمایش خون تجویز می‌کند.

در پایان

ریزش مو ارثی روی سلامتی جسمانی شما هیچ تاثیر بدی ندارد و جزوی از ژن شما است. از این رو اصلا نگران نباشید، تنها مشکلی که می‌تواند ایجاد کند، مشکلاتی روانی و روحی خواهد بود که اعتماد به نفس شما را تضعیف خواهد کرد.

در چنین شرایطی سعی کنید با کسانی که چنین روندی را تجربه کرده‌اند، صحبت کنید و از آن‌ها بخواهید که شما را راهنمایی کنند.

در آخر اینکه حتما با پزشک مربوطه صحبت کنید و از او کمک بخواهید. شما در سایت دکتر با من می‌توانید با بهترین دکتر مو در تهران هم به صورت حضوری و هم به صورت آنلاین در تماس باشید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

جوانسازی پوست به روش پلاسما یکی از جدیدترین تکنولوژی­های ابداع ­شده در زمینه مراقبت­های پوستی است.  این نوع از جوانسازی روشی نوین را برای نتیجه بهتر و کاهش عارضه­ها و ضررها ابداع کرده است و به متقاضیان این خدمات برای داشتن پوستی بهتر کمک می­کند.

بسیاری از مواقع افراد به ­دنبال بهترین راه برای جوانسازی و مراقبت پوستی خود هستند. با توجه به ­این­ که با پیشرفت تکنولوژی روش­ها و متدهای مختلفی برای این امر به میان آمده است، انتخاب یکی از میان این متدهای موجود روز به روز سخت­تر می­شود.

در ادامه تمام نکاتی که باید در مورد روش پلاسما برای جوانسازی پوست بدانید را به طور کامل برای شما شرح می­دهیم که بتوانید با نگرشی توام با آگاهی، بهترین و مناسب­ترین نوع از درمان را انتخاب کنید. اگر شما هم از ان دسته افرادی هستید که می­خواهید درباره روش پلاسما اطلاعات بیشتری کسب کنید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

پلاسما چیست و چه کاری انجام می­دهد؟

جوانسازی پوست به روش پلاسما یکی از انواع زیباسازی و درمان­های پوستی است که بدون استفاده از لیزر انجام می­شود. همین موضوع سبب شده است که پلاسما به روشی پرطرفدار میان مردم تبدیل شود؛ چرا که بسیاری از افراد جوانسازی پوست با لیزرها را کاری نامناسب می­دانند و از انجام آن هراس دارند.

جوانسازی پوست به روش پلاسما

زیباسازی پوست به روش پلاسما با دستگاهی به نام پلاسما جت انجام می­شود. برای درک نحوه کارکرد این دستگاه باید با لایه­های مختلف و آناتومی پوست آشنایی داشته باشید. در ادامه توضیحاتی در این باره به شما خواهیم داد.

پوست از چه قسمت­هایی تشکیل شده ­است؟

پوست شما به طور کلی از سه قسمت تشکیل می­شود: اپیدرم، درم و هایپودرم. این سه قسمت با اینکه همگی لایه­های تشکیل­دهنده پوست هستند، اما هر کدام مسئولیتی جداگانه دارند و فعالیت­های متفاوتی در آن­ها انجام می­شود.

اولین لایه از پوست اپیدرم نامیده می­شود. در اپیدرم سلول­هایی وجود دارند که وظیفه تولید رنگدانه­ها را به عهده دارند. این سلول­ها که به آن­ها ملانوسیت هم می­گویند، رنگ پوست ما را تنظیم می­کنند. یعنی تعیین کردن روشنی و تیرگی پوست به عهده ملانوسیت­ها است.

لایه میانی پوست شما درم است که درصد بالایی از آن را کلاژن تشکیل می­دهد. این قسمت ویژگی­هایی مانند انعطاف­پذیری، مقاومت، کشسانی و نرمی پوست شما را کنترل می­کند؛ لذا درمان­های پوستی مانند جوانسازی بیشتر بر این لایه تمرکز دارند.

آخرین قسمت و زیرین­ترین لایه پوست هایپودرم نام دارد. می­توان گفت که این لایه از چربی ساخته شده است و میزان این چربی بسته به سن، تغذیه، نژاد و عوامل دیگر تغییر می­کند. عملکرد هایپودرم تاثیر زیادی بر ظاهر سطح پوست ندارد و بیشتر در زمینه­های مراقبتی فعالیت می­کند.

هایپودرم مانند بالشتکی عمل­ می­کند که ضربه­ ها و صدمات دیده­ شده به پوست را می­گیرد و از آسیب رسیدن به اندام­های زیرین جلوگیری می­کند. این لایه همچنین در تنظیم دمای پوست نیز نقش دارد و به ­عنوان عایقی برای حفظ خنکی پوست قرار داده ­شده است.

تاثیر پلاسما بر لایه ­های پوست و نحوه کارکرد آن چیست؟

همان­طور که سن بالاتر می­رود، لایه­­ ها و سطح پوست نیز دچار تغییرات می­شود. یکی از این تغییرات نازک­ شدن لایه اپیدرم است. این موضوع باعث می­شود که پوست شما حساس­تر شود و کلاژن خود را از دست بدهد. کاهش میزان کلاژن مشکلات زیادی را برای افراد به وجود می­آورد. در این زمان طلایی ارتباط با دکتر پوست را که بهترین این متخصصین را می‌توانید در سایت دکتر با من بیابید، دریغ نکنید.

عدم وجود کلاژن لازم در پوست سبب ایجاد عارضه­هایی مانند چین و چروک، شل­ شدگی پوست و ایجاد خطوط عمیق روی پوست می­شود. در جوانسازی پوست به روش پلاسما تغییراتی روی لایه اپیدرم ایجاد می­شود که این مشکل را تا حد زیادی حل می­کند.

روش پلاسما برخلاف بسیاری از روش­های قدیمی مثل رادیوترموپلاستی به جای استفاده از لیزرها یا فرکانس‌های رادیویی انرژی به وجود آمده از پلاسما را منبع فعالیت خود قرار می­دهد. این تکنولوژی پالس‌هایی از پلاسمای مبتنی بر نیتروژن را با سرعت میلی ثانیه به پوست می­رساند. فرستادن این پالس­ها با یک هندپیس انجام می‌شوند.

درون این هندپیس ژنراتوری وجود دارد که با فرکانسی قوی گاز نیتروژن را در طول فرآیندهای شیمیایی به گازی فعال به نام پلاسما تبدیل می­کند. انرژی ساطع­ شده از این ژنراتور به وسیله نازلی که در پلاسما جت تعبیه شده است، از هندپیس بیرون می­آید و به پوست منتقل می­شود.

انرژی پلاسمای خارج ­شده حرارتی به­وجود می­آورد که سلول­های مرده و کهنه موجود در اپیدرم را از بین می‌برد. این عمل باعث می­شود که تولید کلاژن در اپیدرم اندک اندک به روال قبلی خود بازگردد و فرآیند جوانسازی انجام شود.

چه کسانی می­توانند از جوانسازی پوست به روش پلاسما استفاده کنند؟

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم، زیبایی و طروات پوست مربوط به فعالیت­های لایه اپیدرم و کلاژن­سازی در این قسمت است؛ بنابراین پیری پوست و ایجاد چین و چروک و دیگر عارضه­های پوستی ناشی از عدم کارکرد درست این قسمت از پوست شما تلقی می­شود.

جوانسازی پوست به روش پلاسما

پلاسما می­تواند تاثیر مستقیم بر کلاژن­سازی در لایه اپیدرم داشته باشد؛ لذا بهترین زمان برای استفاده از جوانسازی با روش پلاسما هنگامی است که برای اولین بار نشانه­های پیری را روی صورت خود مشاهده می­کنید. رسیدگی زودرس به این امر موجب بالا رفتن احتمال درمان و از بین رفتن نشانه­های پیری در پوست می­شود و امکان جواب دادن این نوع از درمان را بیشتر می­کند.

اما منظور ما از نشانه­های پیری چیست؟ وقتی عارضه­هایی مثل شل­ شدگی پوست، ایجاد ­شدن خطوط لبخند، ایجاد خطوط پنجه کلاغی دور چشم و لک­های قهوه­ای رنگ را روی صورت خود مشاهده می­کنید، باید از ارتباط با دکتر پوست کمک بگیرید و این سوال را بپرسید که زمان مناسب انجام پلاسماتراپی برای شما چه موقع است.

کسی که جوانسازی پوست به روش پلاسما را برای شما انجام می­دهد، حتی اگر بهترین متخصص پوست در تهران هم باشد، در صورت انتخاب نکردن زمان مناسب برای انجام این درمان نمی­توانید شاهد نتیجه مطلوبتان از آن باشید. درصورت انجام ندادن مشاوره­های پیش از انجام جوانسازی متخصص شما را از این کار منع می­کند.

کلام آخر

جوانسازی پوست به روش پلاسما از جمله تکنولوژی­های نوینی است که به تازگی ابداع شده و مزایای بسیار بیشتری نسبت به روش­های قدیمی دارد؛ اما هیچ­کاری را نباید بدون اطلاعات قبلی انجام داد. در این مقاله به طور کامل هرآنچه که باید درباره این روش از جوانسازی بدانید را برای شما توضیح دادیم.

حتما پیش از تصمیم برای انجام انواع مختلف از روش­های جوانسازی و زیباسازی پوست با پزشکی مورد اعتماد که در سایت دکتر با من هم اطلاعات آنها وجود دارد، مشورت کنید. از دوستان و آشنایان خود معرفی متخصص پوست در تهران یا شهرستان­ها را بخواهید یا اگر دکتری خوب می­شناسید، به او مراجعه کنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

کسانی که پوست چرب و مستعد جوش دارند، می‌دانند که رفع جوش صورت چه چالش بزرگی است، چراکه نه تنها ظاهر پوست را ناخوشایند می‌کند، بلکه بعد از از بین رفتن جای آن نیز ممکن است تا هفته‌ها باقی بماند.

به همین دلیل خیلی‌ از زنان و مردان به دنبال راهکارهایی برای مقابله با این عارضه هستند و بیشتر افراد برای درمان آن‌ها از داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند. در این مقاله ما به شما داروهایی گیاهی پیشنهاد می‌کنیم که بهتر است قبل از استفاده از داروهای شیمیایی از آن‌ها استفاده کنید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که برای مصرف آن‌ها با یک متخصص پوست تهران در ارتباط باشید. می‌توانید یک دکتر پوست عالی را در سایت دکتر با من پیدا کنید. حتی از طریق این سایت قادر خواهید بود مشاوره با دکتر پوست رایگان را نیز انجام دهید.

رفع جوش صورت با استفاده از لیموترش

لیموترش به خاطر داشتن خواص اسیدی قادر است باکتری‌های پوست را از بین ببرد. باکتری یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد جوش روی پوست صورت هستند. با کنترل و از بین بردن باکتری‌ها پوستی جوش‌ها نیز از بین می‌روند.

زمانی که آن‌ را روی پوست صورت می‌گذارید، به جوش‌ها فشار وارد نکنید. مدت زمان استفاده از آن بین ۵ تا ۱۰ دقیقه است. سعی کنید در روز دو بار این کار را انجام دهید.

جوانه گندم و ویتامین E و  C

به خاطر ویتامین E و  Cکه در این ماده به وفور وجود دارد، جوانه گندم خاصیت ضدلک پیدا کرده است. هم می‌توانید از آن ماسک درست کنید و هم آن‌ها به صورت خوراکی مصرف کنید تا تاثیرش را ببینید. علاوه بر ضدلک بودن ماسک جوانه گندم داروی گیاهی خوبی برای رفع جوش صورت نیز است.

رفع جوش صورت

برای تهیه این ماسک مقداری پودر جوانه گندم را با ماست و آبلیمو مخلوط کنید و این ترکیب را ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی پوست بگذارید. سپس صورت خود را بشویید.

زرشک

خیلی از مردم نمی‌دانند که می‌توانند از زرشک به عنوان یک داروی درمانی برای از بین بردن جوش صورت استفاده کنند. با استفاده از این ماده می‌توانید تاثیر آن‌ را در مدتی کوتاه ببینید.

برای استفاده از زرشک به این منظور، مقداری زرشک را در مقداری آب بریزید تا به مدت ۹ ساعت خیس بخورد. در مرحله بعد آن‌ها را له کرده و از صافی رد کنید. باید آب آن را بنوشید و خود زرشک‌ها را روی پوست بگذارید. این کار را باید حداقل دو ماه به شکل یک روز در میان انجام دهید.

خاکشیر

یک داروی گیاهی دیگر برای رفع جوش صورت خاکشیر است. برای این کار ۲ قاشق غذاخوری خاکشیر را با عرق شاهتره و عرق کاسنی مخلوط کنید و این ترکیب را روی پوست قرار دهید. این ترکیب را باید تا ۳ هفته روی پوست صورت خود اعمال کنید تا تاثیر آن‌ را ببینید.

عرق یونجه برای انسان‌ها نه حیوانات

انواع عرقیجات در طب سنتی برای انواع بیماری‌های جسمی و روانی توصیه می‌شوند. یکی از آن‌ها عرق یونجه است که به خاطر خواص آن برای از بین بردن جوش صورت می‌تواند موثر واقع شود. این ماه که حاوی ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و مواد معدنی است قادر است که کلسترول خون را کاهش دهد.

به خاطر همین مواد برای پوست عرق یونجه به یک ماده مغذی برای پوست تبدیل شده است. برای استفاده از آن به منظور از بین بردن جوش‌های صورت کافی است که عرق یونجه را با عرق کاسنی و عرق خاکشیر مخلوط کنید و روزی دو بار بنوشید.

گلاب همه‌کاره

گلاب در زندگی ایرانیان کاربردهای زیادی دارد. می‌توانید آن‌ را به دلایل متفاوت بنوشید و همینطور از آن به عنوان یک پاک‌کننده صورت استفاده و با آن منافذ صورت خود را تمیز کنید.

همینطور راهکار خوبی برای رفع خشکی پوست به شمار می‌آید و باعث شادابی پوست می‌شود. برای رفع جوش با این ماده باید مقداری گلاب را با کمی آبلیمو ترکیب کنید و دو بار در روز پوست صورت خود را با آن ماساژ دهید.

عرق بیدمشک

عرق بیدمشک یک داروی گیاهی مناسب با خواص متفاوت است. یکی از این خواص کاهش قند خون است. این ماده برای درمان جوش نیز مفید واقع می‌شود.

برای این کار باید ۵۰ گرم برگ یا بید مشک خشک شده در آب بجوشانید و بعد از ۱۵ دقیقه دم کشیدن می‌توانید آن را روزی سه بار در فنجان بنوشید. تا سه هفته این کار را ادامه دهید تا نتیجه را ببیند.

عرق آویشن

در میان ایرانیان آویشن نیز استفاده زیادی دارد و در انواع غذاها از آن استفاده می‌شود. به خاطر خاصیت ضدباکتریایی در آن برای از بین بردن جوش می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

رفع جوش صورت

برای تهیه یک محلول کارساز برای این منظور باید عرق آویشن را با چای سبز مخلوط کنید. با استفاده از یک پنبه این محلول را روی صورت خود قرار دهید.

عرق اسطوخودوس

عرق این گیاه خوشبو باکتری‌های صورت را تحت کنترل در می‌آورد و در نتیجه در درمان جوش‌های صورت موثر عمل می‌کند. عصاره اسطوخودوس را با عسل و آبلیموی طبیعی مخلوط کنید و پوست را با آن ماساژ دهید. ۲۰ دقیقه بعد آن را بشویید. هفته‌ای دو بار این کار را انجام دهید.

عرق کاسنی

این ماده طبع سرد دارد و به خاطر ویتامین سی موجود در آن، کبد را تقویت می‌کند که در پی آن مشکلات پوستی مانند جوش‌ها درمان می‌شوند. برای رفع جوش‌ صورت به وسیله عرق کاسنی به شما توصیه می‌کنیم که یک لیوان از آن‌ را قبل از غذا بنوشید.

همینطور می‌توانید به جای آب از این ماده برای شستن صورت خود استفاده کنید. شیوه دیگر مخلوط کردن آن با سفیده تخم‌مرغ و قرار دادن آن روی صورت است. بعد از ۱۵ دقیقه می‌توانید این ماده را از روی صورت خود پاک کنید.

در پایان

رفع جوش صورت برای کسانی که درگیر آن هستند، یک چالش بزرگ به شمار می‌آید. در سال‌ها اخیر استفاده از انواع کرم‌ها برای از بین بردن جوش‌ها رواج زیادی داشته است. این شیوه هزینه زیادی روی دست شما خواهد گذاشت.

عده‌ای دیگر ترجیح می‌دهند برای از بین بردن این جوش‌ها از دارو استفاده کنند. اما داروهای شیمیایی ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد.

توصیه ما به شما استفاده از داروهای گیاهی است که در این مقاله راجع به آن‌ها صحبت کردیم. البته توصیه ما این است که برای گرفتن نتیجه بهتر از این شیوه‌ها با یک متخصص پوست و مو در ارتباط باشید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

بی‌شک یکی از مراحل سخت مادر شدن دوران شیردهی است. شیردهی به مرحله‌ای گفته می‌شود که مادر از سینه‌های خود نوزاد را تغذیه می‌کند و به او شیر می‌دهد. همانطور که می‌دانید، بهترین تغذیه برای نوزادان شیر مادر است. شیردهی نوزاد برای مادر و نوزاد مفید است، اما این امر می‌تواند مشکلاتی را نیز به وجود آورد. برای نمونه می‌توان به ریزش مو در دوران شیردهی اشاره کرد که در بین زنان شیرده بسیار شایع است که البته باید مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا ممکن است عواملی جدا از شیردهی سبب ریزش مو در این بازه زمانی شده باشند.

ریزش مو در این بازه زمانی یکی از مواردی هست که خانم‌ها باید بعد از زایمان و شروع دوران شیردهی به آن‌ها اهمیت بدهند، زیرا ریزش مو برای خانم‌ها بسیار سخت تر از آقایان است. پس ما با همراه باشید که به بررسی این موضوع بپردازیم.

ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو در دوران شیرین مادری به خصوص شیردهی معمولا برای تمامی خانم‌ها آغاز یکسانی ندارد. خانم‌هایی که وارد مرحله شیردهی می‌شوند، باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشند و با دیدن کمترین علائم به پیشگیری و مقابله با آن بپردازند که از بروز مشکلات ناشی از ریزش مو جلوگیری کنند.

بیشترین احتمال ریزش مو در دوران شیردهی به سن 2 الی 4 ماهگی نوزاد برمی‌گردد. لازم است که مادران در این دوره حساسیت بیشتری به خرج دهند و بر ریزش موهای خود کنترل دقیق‌تری داشته باشند که بتوانند به راحتی با ریزش موی خود مقابله کنند، در غیر اینصورت تعداد موهای ریخته شده از مرز طبیعی می‌گذرد که اصلا خوشایند نیست.

بررسی موهای ریخته شده و شکل ظاهری مو در دوران شیردهی می‌تواند در حفظ کیفیت و سلامت مو کمک شایانی کند و تمامی مراقبت‌های شما دست به دست هم می‌دهند که از ریزش مو در بازه شیردهی جلوگیری کنند.

علت ریزش مو در دوران شیردهی و روش‌های مقابله با آن

ریزش مو عوامل و علل مختلفی دارد که البته در دوران شیردهی حضور یکی از این عوامل از بقیه پررنگ‌تر است و آن کمبود سطح هورمون‌ها در زنان شیرده است. شاید خیلی از افراد تصور کنند که ریزش مو در این دوران به دلیل شیر دادن به نوزاد است که تصور کاملا غلطی است. زیرا تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که به صورت مستقیم به نوزاد خود شیر می‌دهند و کسانی که از شیردوش استفاده می‌کنند، هر دو دچار ریزش مو می‌شوند.

ریزش مو در دوران شیردهی

اگر بخواهیم فراتر از شیردهی را بررسی کنیم، خواهید دید که ریزش مو در زنانی که سقط جنین داشته‌اند یا فرزندشان زنده به دنیا نیامده نیز مشاهده می‌شود. پس این امر نشان می‌دهد که ریزش مو در این دوران وابسته به تغییرات هورمونی است.

بعد از تولد نوزاد سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد. این هورمون‌ها معمولا بعد از 24 ساعت به سطح طبیعی خود برمی‌گردند، اما تا زمانی که شما به نوزاد شیر می‌دهید، سطح پرولاکتین بالا است و حجم خون شما کاهش می‌یابد. در نتیجه افت آن تدریجی است و بعد از چند هفته از تولد نوزاد به حالت طبیعی خواهد رسید. پس از کم شدن حجم موی خود نگران نباشید که به دلیل کاهش هورمون‌ها است.

اگر شما هم بنا به هر دلیلی دچار ریزش مو هستید و قصد دارید که با متخصص پوست و مو مشاوره داشته باشید، ما به شما سایت دکتر با من را پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه می‌خواهیم به روش‌هایی که به کنترل ریزش مو شما کمک می‌کند، بپردازیم.

استفاده از شامپوهای مناسب

یک از مواردی که به خانم‌ها در کنترل ریزش مو کمک می‌کند، استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو است. در این میان شامپوهای گیاهی و طبیعی بسیار مناسب هستند، چون هیچگونه حساسیتی در فرد ایجاد نمی‌کنند. شامپوهای طبیعی تارهای مو را ضخیم کرده و به افزایش حجم مو کمک می‌کنند.

استفاده از شامپوهای مناسب برای خانم‌ها مشکل آلرژی یا حساسیت ایجاد نمی‌کند و حتی افرادی که موی نازک دارند، می‌توانند برای حفظ نرمی و لطافت موی خود در مرحله آخر حمام از نرم‌کننده استفاده کنند. در نتیجه موهایشان دچار شکست و آسیب نمی‌شوند و جلوی ریزش مو در دوران شیردهی گرفته می‌شود.

مراقبت از موها

یک دیگر ار مواردی که در حفظ سلامت مو تاثیر بسزایی دارد، مراقبت از آن است. به خصوص در دوران شیردهی که احتمال ریزش مو تا حد زیادی افزایش می‌یابد. برای نمونه هنگامی که از حمام بیرون می‌آیید، نباید موهای خود را زمانی که خیس است، شانه بزنید و از پیچیدن مو در حوله خودداری کنید. همچنین حالت دادن و خشک کردن مو با وسایلی که حرارت تولید می‌کنند را قطع کنید.

استفاده از اتو مو، سشوار و لوازم حالت‌دهنده را به حداقل برسانید. اینها عواملی هستند که به سادگی سبب نازک شدن تار مو می‌شوند و زمانی که مو نازک شود و ضخامتش کم شود، به راحتی شروع به ریزش می‌کند.

همچنین سعی کنید از رنگ کردن مو در دوران شیردهی خودداری کنید. زیرا رنگ مواد شیمیایی دارد و سبب نازک شدن ریشه مو می‌شود و این به خودی خود ریزش مو را تشدید می‌کند.

توجه داشته باشید که موهای خود را بیشتر از یک بار در روز شانه نزنید، زیرا شانه زدن زیاد مو سبب ریزش می‌شود. سعی داشته باشید از مدل‌ موهای ساده استفاده کنید که کمتر سبب شکستگی و آسیب مو می‌شوند. برای نمونه مدل دم اسبی به دلیل کشش موها سبب ریزش مو می‌شود و ریزش مو در دوران شیردهی را تشدید می‌کند.

در این دوره که با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است که از روبالشی‌‌های ساتنی و ابریشمی استفاده کنید، زیرا روبالشی نخی رطوبت مو را جذب می‌کند و سبب خشکی مو می‌شود، اما روبالشی‌های ساتنی رطوبت طبیعی مو را حفظ می‌کند و چون اصطکاک مو را به حداقل می‌رساند، گره خوردگی مو را کم می‌کند.

همچنین استفاده از شامپوهای ویتامینه نیز بسیار مناسب هستند، زیرا رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز مو را تامین می‌کند و آن‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد.

تغذیه و تغییر رژیم غذایی

یکی از مواردی که باید به آن در دوران بارداری توجه کافی داشته باشید، تغییر سبک زندگی است. تغذیه شما در دوران بارداری باید به گونه‌ای باشد که تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای شیردهی لازم است را به حد کافی دریافت کرده باشید که بدن با کمبود دچار نشود و ریزش مو در دوران شیردهی رخ ندهد. ویتامین‌های گروه ب به خصوص بیوتین، ماده معدنی آهن، سلنیوم و روی از مواردی هستند که متخصصان زنان و زایمان معمولا تجویز می‌کنند.

ریزش مو در دوران شیردهی

همچنین مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های بسیار زیادی در بازار موجود هستند که می‌توانید در دوران بارداری و شیردهی از آن‌ها استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که مصرف مولتی ویتامین باید زیر نظر پزشک باشند و مصرف خودسرانه آن به خصوص در این دوران حساس خطرناک است. به خصوص در دوران شیردهی که مواد از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند.

استرس

استرس یکی از عواملی است که سبب بروز ریزش مو در دوران شیردهی می‌شود، بنابراین لازم است که تا حد امکان استرس و اضطراب را از خود دور کنید. کاهش استرس به کاهش ریزش مو بسیار کمک می‌کند.

اینها تمام عواملی هستند که به کنترل ریزش مو در دوران 2 ساله شیردهی کمک می‌کنند و اگر شما قصد دارید که به بهترین متخصص مو در تهران مراجعه کنید، لازم است که به سایت دکتر با من سر بزنید و از خدمات بینظیر این سایت استفاده کنید.

درمان ریزش مو به روش طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی راهکارهای فراوانی برای کمک به درمان ریزش مو دارد. از ماساژ درمانی با روغن گرفته تا استفاده از مواد گیاهی مانند حنا، مورد و سدر. شما می‌توانید هر شب موهای خود را با روغن‌هایی نظیر روغن رزماری، روغن بادام تلخ، نارگیل و کنجد ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از داروهای گیاهی زیر استفاده کنید:

  • بذر کتان
  • دمنوش رزماری
  • آب انگور فرنگی هندی
  • دمنوش گیاه نخل مرداب
  • دمنوش بابونه و آویشن
  • دمنوش برگ گیاه بهیرنگراج

توجه داشته باشید استفاده هر کدام از این مواد باید زیر نظر متخصص طب سنتی باشد که بر اساس شرایط بالینی شما دارو تجویز شود.

در بسیاری از موارد ریزش مو تا تولد یکسالگی نوزاد طبیعی است، اما اگر بعد از آن نیز ادامه داشت و توده‌هایی از مو را بر برس خود مشاهده کردید، لازم است که به متخصص مو مراجعه کنید. ممکن است ریزش موی شما بر اثر عوامل رایج بعد از زایمان مانند کم کاری تیروئید یا کم خونی باشد که به راحتی قابل درمان هستند. اگر شما نیز شرایط مراجعه حضوری را ندارید، می‌توانید برای ارتباط با دکتر مو به سایت معرفی شده مراجعه کنید و از خدماتشان بهره ببرید.

کلام آخر

اگر شما نیز مادر هستید و از ریزش مو در دوران شیردهی رنج می‌برید، ما به شما سایت دکتر با من را پیشنهاد می‌کنیم که بتوانید از متخصص مو مشاوره بگیرید. لازم به ذکر است که ریزش مو در این دوران طبیعی است و به تغییرات هورمونی برمی‌گردد و بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو انجام دهید، مراقبت از مو با روش‌های گفته شده در مقاله است. بنابراین جای نگرانی نیست و این ریزش معمولا تا بعد از یک سالگی نوزاد رفع می‌شود.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

در دنیای امروزی بسیاری از دختران و زنان به دنبال زیبایی ظاهری هستند که این زیبایی به ‌صورت و هیکل محدود می‌شود. خیلی کم پیش می‌آید که دختری برای جلوگیری از شل شدن پوست واژن خود فعالیت خاصی انجام دهد.

با اینکه خانم‌ها به استفاده از انواع کرم‌ها و لوسیون‌ها برای جوانسازی پوست صورت خود عادت دارند، اما هرگز به‌ دنبال فعالیت خاصی برای واژن خود نبودند که آن را زیبا و سالم نگهدارند. این موضوع درحالی است که شل شدن پوست واژن امری بسیار رایج در خانم‌ها است.

ارتباط با دکتر پوست به شما این امکان را می‌دهد که مراقبت‌های لازم را از واژن خود انجام دهید. دیواره واژن دارای بافت بسیار متراکمی بوده که شامل جریان خون و شریان‌های عصبی برای انتقال حس است. به‌ طور کلی واژن دارای ساختاری مانند بقیه اعضا بدن بوده و حتی در بعضی زمینه‌ها حساس‌تر است.

بنابراین واژن نیز مانند بقیه اعضای بدن دارای قسمت‌هایی است که تولید کلاژن و الاستین می‌کند و همین امر باعث می‌شود که پیری و شل‌ شدگی در این قسمت نیز رخ دهد. گاهی این شل ‌شدن واژن به اختلالات لگن نیز مربوط می‌شود، اما دلایل اصلی این اتفاق پیری و در بعضی موارد زایمان است.

برخلاف بعضی از خانم‌ها که به سلامت واژن خود اهمیت نمی‌دهند، گروه دیگری وجود دارند که همیشه نگران این موضوع بوده و همواره در حال مشاوره با دکتر پوست هستند. در دکتر با من به بررسی عوامل ایجاد کننده این شل شدگی و راه‌های جلوگیری از آن می‌پردازیم.

شل ‌شدن پوست واژن در نتیجه زایمان طبیعی

هنگام زایمان طبیعی دیواره‌های واژن کشیده می‌شوند که بچه از رحم خارج شود، این درحالی است که بعد از تولد نوزاد هورمون استروژن که به ضخامت دیواره واژن کمک می‌کند، به شدت در بدن مادر کاهش می‌یابد. این کاهش استروژن به این دلیل بوده که وجود زیاد این هورمون در شیر مادر برای نوزاد خطرناک است.

جلوگیری از شل شدن پوست واژن

این کاهش استروژن در بدن مادر باعث می‌شود که زمان بیشتری برای برگشت واژن به حالت طبیعی صرف شود. این زمان اضافی برای بازگشت به حالت طبیعی ممکن است باعث ایجاد خط و خطوطی روی واژن نیز شود. در این حالت مشاوره با یک متخصص پوست تهران می‌تواند کمک زیادی به مادر کند.

شل‌شدن پوست واژن در نتیجه افزایش سن

به‌ طور کلی با افزایش سن پوست شل و چروک می‌شود و سفتی خود را از دست می‌دهد که این قانون شامل واژن نیز می‌شود. کاهش هورمون استروژن با افزایش سن باعث لاغر شدن، خشک شدن، کاهش انعطاف‌پذیری، کاهش اسیدی بودن واژن و در بعضی موارد خارش نیز می‌شود، به این اتفاق آتروفی واژن نیز گفته می‌شود.

راه‌های جلوگیری از شل شدن پوست واژن

با اینکه زایمان و افزایش سن اعمالی طبیعی و زیبا هستند، اما به این معنی نیست که شما نمی‌توانید کاری برای جلوگیری از شل شدن پوست واژن خود انجام دهید. یکی از مسائل مهم در این میان این است که بدانید چگونه از لگن خود مراقبت کنید.

لگن شما بخش مهمی است که با انقباض خود از اندام‌های داخلی مثل مثانه، روده و واژن حمایت می‌کند. بنابراین مراقبت فقط از یک بخش بدن کافی نیست و شما باید یک سبک زندگی سالم را دنبال کنید که در آن بتوانید سلامت تمام اعضا بدن خود را تضمین کنید.

تناسب اندام

همانطور که می‌دانید، تناسب اندام امر بسیار مهمی است، اضافه وزن فقط باعث دیابت یا افزایش فشار خون نمی‌شود. افزایش وزن، باعث افزایش پوست و چربی در نواحی مختلف می‌شود که دلیلی برای افزایش تعریق نیز است. با یک صحبت ساده با متخصص پوست تهران می‌توان فهمید که تعرق در ناحیه واژن باعث واژینیت می‌شود.

واژینیت باعث ایجاد خارش در ناحیه واژن می‌شود که وقتی شما آن قسمت را می‌خارانید، ایجاد خط در نواحی مختلف می‌کنید. لازم به ذکر است که هنگام کاهش وزن نیز شلی پوست اتفاق میفتد که این شلی شامل واژن نیز می‌شود. بنابراین حفظ تناسب اندام اولین قدم برای جلوگیری از شل‌ شدن پوست واژن است.

از فعالیت‌هایی که شامل بلند کردن اجسام سنگین است، خودداری کنید

بعضی از دکترها بر این اعتقاد هستند که کارهای سنگینی که شامل بلند کردن، هل دادن و کشیدن وسایل سنگین، باعث فشار به ناحیه شکمی و در نتیجه واژن می‌شود.

از استفاده بیش از حد از مواد شوینده خودداری کنید

مواد شوینده مختلفی برای واژن وجود دارد که نیاز به استفاده همه آن‌ها ندارید، تمیز نگهداشتن واژن امر بسیار مهمی است، اما باید دقت داشته باشید که استفاده بیش از حد از مواد شوینده باعث خشک شدن واژن در نتیجه پیری و شلی آن می‌شود.

رژیم سالم

جلوگیری از شل شدن پوست واژن

داشتن یک رژیم سالم می‌تواند به سلامت شما کمک کند، خوردن انواع میوه‌ها، سبزیجات، مواد پروتئینی مثل مغزها و لبنیات باعث سلامت واژن شما می‌شود. از سوی دیگر کافئین، سیگار، الکل و مواد روغنی بسیار مضر هستند.

از دوچرخه سواری به مدت طولانی خودداری کنید

با اینکه دوچرخه سواری ورزش بسیار لذت‌بخشی بوده و برای عضلات ران مفید است، اما انجام آن برای مدت زمان زیادی باعث تحریک پوست می‌شود. خانم‌هایی که زیاد دوچرخه‌سواری می‌کنند، دچار ویژنیت می‌شوند که به دلیل عرق کردن در ناحیه واژن است و همانطور که قبلا اشاره کردیم، می‌تواند دلیلی برای شل شدن پوست واژن باشد.

از نظر جنسی فعال بمانید

برخلاف نظر بسیاری از مردم که تصور می‌کنند رابطه جنسی باعث شل شدن پوست واژن می‌شود، یک راه اصلی برای جلوگیری از شل‌ شدن پوست واژن است. رابطه جنسی به دلیل افزایش جریان خون و خاصیت ارتجاعی برای قلب، عضلات لگن و واژن مفید است.

کلام آخر

واژن خانم‌ها یکی از اعضای مهم آن‌ها به حساب می‌آید، این عضو مانند بقیه قسمت‌های بدن دچار پیری می‌شود که این پیر شدن همراه با شل شدن است. اگرچه این اتفاق امری طبیعی است، اما راه‌هایی برای جلوگیری از شل‌ شدن پوست واژن وجود دارد.

مراقبت از زیبایی‌ها و بدن هرکس بخش مهمی از زندگی او بوده، مخصوصا که در چند دهه اخیر اهمیت زیبایی و سلامتی بسیار افزایش یافته است. سلامتی و زیبایی باعث شادابی، نشاط و افزایش اعتماد به نفس می‌شود. بنابراین تا جوان هستید، باید به فکر آینده باشید و کارهای لازم را برای داشتن بدنی سالم انجام دهید.

همانطور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، یکی از اصلی‌ترین راه‌های جلوگیری از افتادگی و شلی پوست داشتن زندگی سالم است. با داشتن یک روتین ورزشی و رژیم غذایی سالم می‌توانید از پوست واژن و بقیه قسمت‌های بدنتان مراقبت کنید.

با اینکه زیبایی ظاهری اهمیت بسیاری دارد، همیشه باید به فکر زیبایی قسمت‌هایی که دیده نمی‌شود، هم باشید. لازم به ذکر است که سفت بودن پوست واژن علاوه‌بر زیبایی، بخشی از سلامتی هم به حساب می‌آید و باعث طراوت و نشاط شما می‌شود.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

داشتن موهای پرپشت و زیبا آرزوی هر فردی به خصوص در بانوان است. در صورتی که متوجه ریزش موهای خود شده باشید، حتما در این باره نگران شده‌اید. ریزش مو در حد نرمال اتفاقی طبیعی است. آنچه نگران کننده است و باید به دنبال دلیل آن گشت، ریزش بیش از اندازه موها در حدی است که باعث ناراحتی یا نگرانی شما شود. معمولا با افزایش سن شاهد افزایش ریزش مو نیز هستیم، اما اگر این اتفاق در دوران کودکی یا نوجوانی و جوانی رخ بدهد، باید به دنبال علل و درمان آن گشت. به همین منظور در این مقاله قصد داریم شما را با شایع ترین عوامل موثر در ریزش مو آشنا کنیم.

ریزش مو می‌تواند در طی زمان و به مرور اتفاق بیفتد. در مواردی نیز ممکن است شاهد ریزش موی ناگهانی باشیم. همچنین ریزش مو ممکن است به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای یا انواع بیماری‌های پوستی ایجاد شود. طبق استانداردها ریزش بین ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز امری طبیعی است، اما در غیر این صورت لازم است علت آن را جویا شوید و به دنبال درمان آن باشید. شما می‌توانید از طریق سایت دکتر با من، بهترین متخصص مو در تهران یا شهرهای دیگر را پیدا کنید و از آن طریق به مشاوره با دکتر مو درباره مشکل ایجاد شده برای شما بپردازید.

عوامل موثر در ریزش مو شامل چه مواردی است؟

عوامل متعددی ممکن است باعث ایجاد ریزش مو در شما شود. ما در این مقاله به برخی از شایع ترین عوامل موثر در ریزش مو اشاره خواهیم کرد. در صورتی که هر یک از این عوامل نزدیک به مشکل شما بود، بهتر است از یک متخصص برای درمان کمک بگیرید.

۱.کمبودهای تغذیه‌ای

اولین علتی که ممکن است باعث بروز ریزش مو در افراد شود، کمبودهای تغذیه‌ای و مواد معدنی در بدن است. رژیم‌های غذایی کم پروتئین و کمبود ویتامین‌های خاص مانند آهن می‌تواند موجب ایجاد ریزش موی بیش از حد در افراد شود. برای بررسی این علت افراد باید آزمایش خون بدهند و از کافی بودن انواع ویتامین‌ها، آهن و پروتئین در بدنشان مطمئن شوند.

عوامل موثر در ریزش مو

۲.اختلالات هورمونی یا بارداری

برخی از بانوان ممکن است بر اثر اختلالات غدد هورمونی یا استفاده از داروهای هورمونی و همچنین اختلالات هورمونی پس از زایمان یا در دوران بارداری ریزش بیش از اندازه موهایشان را در این دوران تجربه کنند. این نوع ریزش‌ها موقتی هستند و معمولا در طی یک سال برطرف می‌شوند. توصیه می‌کنیم برای بازگشت موهایتان به حالت طبیعی موارد زیر را انجام دهید.

  • استفاده از شامپو و نرم‌کننده‌های حجم دهنده.
  • استفاده از محصولات طراحی شده برای موهای نازک.
  • از استفاده نرم‌کننده یا شامپوهای حالت دهنده خودداری کنید، زیرا این شامپوها برای موهای نازک و شکننده مناسب نیستند.
  • هنگام استفاده از نرم‌کننده، آن را تنها به ساقه موها بمالید، نه پوست سر.

۳.مصرف داروهای خاص

یکی از عوامل موثر در ریزش مو استفاده از برخی داروهای خاص و دارای عوارض جانبی هستند. برخی از این داروها عبارت‌‌اند از:

  • رقیق‌کننده‌های خون مانند وارفارین
  • داروهای درمان انواع آکنه
  • داروهای ضدافسردگی
  • داروهای ضدبارداری
  • داروهای کنترل چربی و کلسترول

اگر فکر می‌کنید استفاده از هر کدام از این داروها باعث ریزش موی بیش از حد در شما شده است، بهتر است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

۴.آلوپسی آندروژنتیک

آلوپسی آندروژنتیک اصطلاح دیگری برای طاسی مردانه یا زنانه است که یکی از علت‌های شایع ریزش مو به حساب می‌آید. آلوپسی آندروژنتیک یک مشکل ژنتیکی است که در مردان باعث ریزش مو از شقیقه‌ها و در زنان باعث ریزش مو یا نازک‌تر شدن موهایشان در تمامی نقاط سرشان می‌شود.

این مشکل معمولا هنگام افزایش سن اتفاق می‌افتد، اما ممکن است در دوران بلوغ نیز شاهد بروز آلوپسی آندروژنتیک باشیم. با توجه به اینکه بسیاری از بانوان پس از یائسگی دچار این مشکل می‌شوند، این بیماری می‌تواند با مشکلات هورمونی نیز مرتبط باشد. درمان این بیماری به سادگی توسط دارویی به نام ماینوکسیدیل امکان‌پذیر است.

۵.تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم نوعی ریزش ناگهانی مو است که بر اثر شوک‌های ناگهانی مانند شوک‌های عاطفی یا جسمی، مانند بروز یک حادثه آسیب‌زا، استرس شدید یا یک بیماری جدی ایجاد می‌شود. بروز این مشکل ممکن است دلایل زیادی داشته باشد. از جمله عواملی که می‌تواند باعث بروز این بیماری شوند، عبارت‌اند از:

  • اختلالات هورمونی ناشی از بارداری، پس از زایمان، شروع یا توقف کنترل بارداری یا سوتغذیه
  • استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ضد انعقاد، ضد تشنج، داروهای ضدبارداری، داروهای تیروئیدی و…

معمولا ریزش مو بر اثر تلوژن افلوویوم پس از مدتی برطرف می‌شود و نیاز به درمان خاصی ندارد.

۶.آناژن افلوویوم

آناژن افلوویوم یکی دیگر از عوامل موثر در ریزش مو است که باعث ریزش سریع و ناگهانی موها می‌شود. این مشکل معمولا بر اثر پرتو درمانی یا شیمی درمانی اتفاق می‌افتد و ۶ ماه پس از درمان و قطع شیمی درمانی موها دوباره رشد می‌کنند.

عوامل موثر در ریزش مو

۷.کچلی سر یا کرم حلقوی

کچلی سر یا کرم حلقوی یک عفونت قارچی است که پوست سر و ساقه موها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این بیماری سبب به وجود آمدن لکه‌های طاسی که پوسته پوسته شده و خارش دارند، می‌شود. با گذشت زمان این لکه‌های طاس بزرگ‌تر می‌شوند و تعداد این تکه‌ها افزایش می‌یابد. علائم این بیماری قبل از ظاهر شدن تکه‌های طاسی عبارت‌اند از:

  • موهای ضعیف و بسیار شکننده.
  • حساسیت پوست سر.
  • لکه‌های پوسته پوسته‌ای که خاکستری یا قرمز به نظر می رسند.

درصورت بروز این علائم سریعتر به یک پزشک مراجعه کنید. لازم به ذکر است این بیماری توسط داروهای ضد قارچ قابل درمان است و پس از بهبود موها مجددا رشد می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله با ۷ مورد از عوامل موثر در ریزش مو آشنا شدید. به یاد داشته باشید ریزش میزان مشخصی از مو مانند ۵۰ الی ۱۰۰ تار مو امری طبیعی است. اگر متوجه ریزش بیش از اندازه موهای خود شدید، ممکن است دارای یک بیماری زمینه‌ای باشید یا دلیل ریزش‌های بیش از حد شما یکی از ۷ مورد بالا باشد.

بهتر است پس از مشاهده بیش از حد ریزش مو از یک پزشک متخصص پوست و مو کمک بگیرید. سایت دکتر با من با معرفی متخصص مو غرب تهران و در تمامی نقاط تهران یا شهر مورد نظرتان می‌تواند به شما کمک کند.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

اگر شما به تازگی بوتاکس انجام داده‌اید و به دنبال روش‌های مراقبت از پوست بعد از بوتاکس هستید، خواندن مقاله زیر را به شما توصیه می‌کنیم.

بوتاکس دارویی تزریقی است که باعث می‌شود عضلات صورت شما به طور موقت فلج شوند. در ترکیب این دارو ماده onobotulinumtoxin A وجود دارد که نوعی نوروتوکسین ترشح شده از باکتری به نام Clostridium botulinum است.

این ماده در غلظت‌های بالا سبب ایجاد مسمومیت بوتولیسم خواهد شد که نوعی فلج عضلانی است و بر اثر مصرف مواد غذایی آلوده به این سم به وجود می‌آید.

اما با این وجود تزریق بوتاکس معمولا بی‌خطر است. در تزریق بوتاکس این سم را رقیق می‌کنند که باعث می‌شود انقباض عضلات رخ ندهد و تنها عضلات کمی شل شوند که باعث از بین رفتن چین و چروک‌ها می‌شود.

بیشترین کاربرد بوتاکس برای از بین بردن یا کاهش چین و چروک صورت است، اما علاوه بر آن، گاهی در درمان بیماری‌های زیر نیز به کار می‌رود:

  • درمان میگرن مزمن
  • درمان بیماری هیپرهیدروزیس یا تعریق زیاد
  • در درمان مثانه بیش‌فعال
  • برای تنبلی چشم
  • برای دیستونی دهانه رحم (اسپاسم گردن رحم)

درواقع اصطلاح «بوتاکس» یک نام تجاری در صنعت دارو محسوب می‌شود، زیرا انواع دیگری از سم بوتولینوم A با عنوان‌های تجاری دیگر مانند Dysport و Xeomin نیز موجود است.

در هر صورت، شما از هر کدام از عنوان‌های تجاری این دارو که استفاده کرده باشید، مراقبت‌های لازم برای شما بعد از انجام آن مشابه است. در این مقاله انواع بوتولینوم A را با عنوان بوتاکس نام می‌بریم.

نکات لازم برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس

مراقبت از پوست بعد از بوتاکس

هدف از رعایت نکات لازم برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس این است که بتوانید از درمان خود بهترین نتیجه را بگیرید. همچنین، رعایت این نکات می‌تواند به شما کمک کند که از انتقال کبودی ناحیه بوتاکس به سایر نواحی بدن جلوگیری کنید.

در روز انجام بوتاکس بهتر است موارد زیر رعایت شود:

  • می‌توانید صورت خود را به آهستگی ورزش دهید.
  • قبل و بعد از انجام بوتاکس استراحت کنید.
  • کارهایی مانند دویدن، پریدن، بالا رفتن از پله‌ها و هرگونه فعالیت‌ بدنی سنگین را که موجب بالا رفتن ضربان قلب می‌شود، انجام ندهید.
  • به ناحیه بوتاکس شده به هیچ وجه دست نزنید. از لمس کردن، ماساژ دادن و خاراندن آن خودداری کنید.

بعد از انجام بوتاکس، موارد زیر را رعایت کنید.

می‌توانید فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرید

تزریق بوتاکس یک عمل سرپایی است و نیازی نیست بعد از آن در منزل بمانید و استراحت کنید. پس با خیال راحت می‌توانید به محل کار یا مدرسه بروید یا دوستانتان را ملاقات کنید.

برای انجام فعالیت‌های ورزشی 24 ساعت صبر کنید

برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس حتی اگر ورزشکار حرفه‌ای هستید و ورزش بخشی از برنامه روزانه شما است، باز هم بهتر است مدتی که کمترین آن 24 ساعت است، صبر کنید. بسته به نظر پزشکتان این مدت می‌تواند بیشتر باشد.

ورزش کردن چون باعث زیاد شدن جریان خون به سمت ماهیچه‌ها می‌شود، می‌تواند سم را در بدنتان پخش کند یا تورم و کبودی را در ناحیه بوتاکس افزایش دهد.

همچنین، به این دلیل که ورزش موجب انقباض ماهیچه‌ها می‌شود، می‌تواند اثر بوتاکس را کاهش دهد.

با این وجود، انجام ورزش‌های مخصوص صورت از جمله: اخم کردن، خندیدن و بالا بردن ابروها می‌تواند کمک کند که اثرات انجام بوتاکس روی صورت شما زودتر آشکار شود.

تا 24 ساعت آرایش نکنید

اگر به تازگی بوتاکس تزریق کرده‌اید، تا 24 ساعت منتظر بمانید و از آرایش صورت خودداری کنید. آرایش کردن باعث دست خوردن و ماساژ صورت می‌شود و می‌تواند سم را پخش کند.

بنشینید

بهتر است تا 4 ساعت بعد از انجام تزریق بوتاکس در جای خود بنشینید. حرکاتی مانند خم شدن یا خوابیدن ممکن است سم را پخش کند و منجر به ایجاد کبودی در ناحیه تزریق شده شود.

در مورد داروهایی که مصرف می‌کنید، با پزشک خود مشورت کنید

مصرف بعضی از انواع داروها می‌تواند کبودی بعد بوتاکس را بیشتر کند. در زمان انجام بوتاکس این نوع داروها را قطع کنید و در مورد زمان شروع مجدد آن‌ها از پزشکتان سوال کنید.

مواردی که لازم است بعد از بوتاکس در انجام آن‌ها احتیاط کنید

برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس نیاز است در انجام بعضی کارها احتیاط کنید که مشکلی برایتان پیش نیاید. این موارد در روز انجام بوتاکس قطعا ممنوع هستند.

مراقبت از پوست بعد از بوتاکس

از مصرف الکل خودداری کنید

لازم است قبل از انجام تزریق بوتاکس، به مدت 24 ساعت کاملا از مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی خودداری کنید، زیرا الکل خطر بروز کبودی در ناحیه بوتاکس را بیشتر می‌کند. برای احتیاط بیشتر لازم است تا 24 ساعت بعد از عمل نیز از مصرف آن به دور باشید.

به صورت خود دست نزنید

برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس و جهت این که سم بوتاکس بعد از تزریق پخش نشود، حداقل به مدت یک شبانه روز اصلا به صورت خود دست نزنید. به توصیه برخی پزشکان بهتر است این نکته را تا سه روز رعایت کنید.

درمان‌های پوستی دیگر را هم زمان با تزریق بوتاکس انجام ندهید

برای این‌که بوتاکس در عضله شما مستقر شود، نیاز به گذشت زمان دارد. تا 24 ساعت از انجام اعمال زیر دوری کنید:

  • شستشوی صورت
  • ماساژ صورت
  • استفاده از اسکراب‌ها و مواد لایه‌بردار
  • استفاده از پرکننده‌های پوستی

انجام این کارها باعث می‌شود اثربخشی درمان شما کم شود.

روی ناحیه بوتاکس خود نخوابید

تا جایی که برایتان امکان دارد، تلاش کنید روی ناحیه‌ای که به آن بوتاکس تزریق شده است، نخوابید. این کار باعث می‌شود که فشار به کمترین حد خود برسد و باعث می‌شود که بوتاکس بتواند در ماهیچه‌های صورت شما مستقر شود. همچنین، بهتر است تا 4 ساعت بعد از تزریق فقط بنشینید و به هیچ وجه نخوابید.

از تابش آفتاب دور بمانید

لازم است برای مراقبت از پوست بعد از بوتاکس حداقل تا 4 ساعت در معرض تابش نور خورشید و گرما نباشید. گرما می‌تواند باعث شود که گرگرفتگی افزایش پیدا کند و با بیشتر شدن فشار خون، ممکن است که خطر بروز کبودی بیشتر شود. برای احتیاط بیشتر، این زمان را 24 تا 48 ساعت در نظر بگیرید.

به‌ طور کلی، بهتر است در این مدت از تمام وسایلی که پوستتان را در معرض گرما قرار می‌دهند، خودداری کنید، یعنی وسایلی نظیر:

  • تخت‌های برنزه کننده پوست
  • انواع جکوزی‌ها
  • حتی دوش حمام یا آب گرم
  • انواع سونا

چه زمانی لازم است به پزشک خود مراجعه کنید؟

بعد از تزریق بوتاکس، ممکن است قرمزی، حساسیت یا تورم در ناحیه تزریق ظاهر شود که کاملا طبیعی است و نباید باعث نگرانی شما شود، زیرا این عوارض خود به‌ خود تا 24 ساعت بعد از بین می‌روند.

بروز کبودی در این نواحی نیز بسیار شایع است. برای از بین بردن کبودی و تسکین آن می‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید. معمولا کبودی در ناحیه تزریق بعد از گذشت 2 هفته برطرف می‌شود، اما چنانچه متوجه بروز هر یک از علایم زیر شدید، لازم است به پزشک خود مراجعه کنید:

  • احساس ضعف عضلانی
  • داشتن مشکل در بلع غذا
  • بروز اشکال در صحبت کردن
  • بروز مشکلات تنفسی
  • ضعیف شدن کنترلتان روی مثانه
  • هرگونه تغییر در وضعیت بینایی

این وضعیت‌ها به ندرت ممکن است رخ دهند، اما در صورت بروز، نیاز به مداخله پزشک و انجام اقدامات فوری دارند.

در پایان

بوتاکس درمانی سرپایی است برای کاهش چین و چروک‌های پوست که در مطب پزشک متخصص پوست و مو می‌تواند انجام شود و بعد از آن بلافاصله می‌توانید به خانه بروید و از روز بعد فعالیت‌های خود را از سر بگیرید، اما لازم است مراقبت از پوست بعد از بوتاکس به خوبی انجام شود که بهترین نتایج را از درمان خود بگیرید.

اگر به دنبال دکتر پوست عالی برای انجام بوتاکس هستید یا می‌خواهید بهترین دکتر پوست جنوب تهران را به شما معرفی کنیم، لازم است با تلفن‌های موجود در سایت دکتر با من تماس بگیرید که از مشاوره رایگان برخوردار شوید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

مراقبت از پوست خشک برای کسانی که چنین پوستی دارند، ضروری است، چرا که این نوع از پوست شکننده و در معرض آسیب‌ها زیادی است. علاوه بر این‌ها اگر از پوست‌ خشک به درستی مراقبت نکنید، نشانه‌های پیری روی آن به سرعت نمایان می‌شود.

موادی که برای مراقبت از آن‌ها نیاز دارید، در مواقعی متفاوت با پوست چرب است. بنابراین اگر در تهران زندگی می‌‌کنید و تمایل دارید مراقبت‌هایی تخصصی‌تر در این رابطه دریافت کنید، باید نظر دکتر پوست در تهران را هم جویا شوید. در سایت دکتر با من تماس با دکتر پوست برای شما تسهیل شده است.

این سایت به معرفی متخصص پوست در تهران می‌پردازد و با مراجعه به آن آدرس و شماره تماس آن‌‌ها را نیز می‌توانید پیدا کنید.

حمام منظم

مدت زمانی که شما در حمام می‌گذرانید، می‌تواند روی پوستتان تاثیر منفی یا مثبت بگذارد. برای مثال به مدت طولانی در حمام با آب گرم بدن و صورت خود را شست و شو دهید، پوست شما خشک خواهد شد.

همینطور در حمام برای مراقبت از پوست خشک از ژل یا صابون مخصوص پوست خشک استفاده کنید که رطوبت صورت شما حفظ و فراهم شود. مواد شوینده نامناسب می‌تواند با از بین بردن رطوبت پوست صورت شما را خشک کند.

مراقبت از پوست خشک بعد از حمام

بعد از حمام کردن پوست نیاز به مراقبت دارد. اولین قدم برای این پوست‌ها بعد از حمام این است که پوست صورت خود را با حوله خشک نکنید. اجازه دهید که آب روی آن باقی بماند تا به نرم شدن آن کمک کند.

با این کار دچار خارش پوست که برای پوست خشک زیاد اتفاق میفتد، نخواهید شد. استفاده از انواع لوسیون‌های مناسب پوست خشک راه حل خوبی برای کمک به سلامتی این پوست‌ها بعد از دوش گرفتن است.

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب

در بازار مرطوب‌کننده‌های زیادی وجود دارند که می‌توانید نوع مناسب آن را برای خود تهیه کنید. دقت کنید که مرطوب‌کننده‌های پوست‌های خشک متفاوت با مرطوب‌کننده‌های نوع چرب هستند. انواعی که برای پوست خشک مناسب به حساب می‌آیند، معمولا حاوی دایمتیکون که نوعی سلیکون برای حفظ رطوبت است، هستند.

مراقبت از پوست خشک

استفاده از کرم‌های ضدپیری

این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که به سفت شدن پوست کمک می‌کنند. به همین دلیل گزینه مناسبی برای پوست‌های خشک به شمار نمی‌آیند، چرا که می‌توانند این پوست‌ها را از آنچه که هستند، خشک‌تر کنند. اما می‌توانید از انواعی از کرم‌های ضدپیری استفاده کنید که حاوی رتینوید یا AHAs نباشند.

استفاده از قرص ماهی

برای مراقبت از پوست خشک استفاده از قرص ماهی بسیار مفید است. قرص ماهی سرشار از مواد غنی برای تغذیه انواع پوست است. این قرص نوعی روغن است که با وارد شدن به بدن باعث تسکین پوست خشک می‌شود که در برابر عوامل بسیاری آسیب‌پذیر است. این قرص حاوی مقدار زیادی اسید‌های چرب امگا ۳ است.

به لب‌ها رسیدگی کنید

بسیاری از مردم هستند که انواع و اقسام کرم‌ها را به پوست صورت و بدن خود می‌زنند که آن را از خشکی خارج کنند، اما کمترین توجهی به پوست لب خود نشان نمی‌دهند.

پوست این قسمت از بدن بسیار حساس است و در معرض خشک شدن و آسیب‌ دیدن قرار دارد. در بازار انواع کرم‌ها تحت عنوان مرهم لب یا بالم لب به فروش می‌رسند. این محصولات می‌توانند پوست لب را تغذیه و از حالت خشک خارج کنند.

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب را از یاد نبرید

پوست خشک در برابر اشعه آفتاب آسیب‌پذیری زیادی دارد. اگر با ضدآفتاب از پوست خود مراقبت نکنید، چین و چروک‌ها روی صورتتان خیلی زود نمایان خواهند شد.

برای اینکه نتیجه خوبی از ضدآفتاب بگیرید، باید ضدآفتاب مناسب پوست خود را تهیه کنید. یک متخصص پوست و مو می‌تواند در این زمینه شما را به درستی راهنمایی کند.

چگونه از پوست خشک در زمستان مراقبت کنیم؟

پوست خشک در سرمای زمستان مستعد آسیب بیشتری است، چرا که سرمای هوا باعث از بین بردن رطوبت پوست و خشک‌تر شدن آن می‌شود. ما برای مقابله با این آسیب‌ها در این فصل به شما چند راهکار خانگی را معرفی می‌کنیم.

روغن زیتون

کسی نیست که از خواص روغن زیتون برای پوست بدن آگاهی نداشته باشد. این ماده مغذی حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان و اسید چرب است که می‌تواند از پوست در برابر خشک شدن محافظت کند.

 مراقبت از پوست خشک

شیوه مناسب استفاده از آن آغشتن کمی از آن روی بدن نیم ساعت قبل از حمام کردن است. شیوه دیگر استفاده از آن مخلوط کردن آن با شکر قهوه‌ای و عسل است. این ترکیب را روی پوست خود ماساژ دهید.

شیر

پوست‌های خشک مستعد خارش هستند. برای تسکین آن می‌توانید از شیر استفاده کنید. کمی شیر را در یک ظرف بریزید و با پارچه آن را روی پوست خود اعمال کنید. شیر که حاوی اسید لاکتیک است، با خاصیت ضدالتهاب خود این خارش‌ها را از بین می‌برد.

روغن نارگیل

یکی دیگر از شیوه‌های مراقبت از پوست خشک استفاده از روغن نارگیل است. خارش پوست خشک در زمستان تشدید می‌شود، مخصوصا روی قسمت‌هایی مانند آرنج و زانو.

آغشتن این روغن در این قسمت‌ها به تسکین این خارش‌ها کمک می‌کند. قبل از استفاده از آن‌ها بهتر است که پوست را مرطوب کنید. بعد از آغشتن روغن آن قسمت‌ها را با پارچه بپوشانید.

آلوئه‌ورا

این گیاه پرفایده یک آبرسان بسیار قوی به شمار می‌‌آید. قرار دادن یک تکه از آن روی پوست خشک نه تنها خارش آن را از بین می‌برد، بلکه پوست را نیز مرطوب می‌کند. استفاده از آلوئه‌ورا یکی از رایج‌ترین اقداماتی است که افراد دارای پوست خشک در زمستان برای محافظت از پوست انجام می‌دهند.

استفاده از دستگاه‌های رطوبت‌ساز

Use of humidifiers

برای حفظ سلامتی و زیبایی پوست انواع و اقسام دستگاه‌ها طراحی و ساخته شده‌اند. یکی از رایج‌ترین آن‌ها دستگاه‌ها رطوبت‌ساز است. در زمستان بیش از هر زمان دیگری این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، چون سرما رطوبت بدن را از بین می‌برد. این دستگاه در نزدیکی شما می‌تواند به تامین رطوبت پوستتان کمک کند.

تغییر در رژیم غذایی

در فصول سرد می‌توانید برای محافظت بیشتر از پوست خشک خود رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاهایی را مصرف کنید که حاوی چربی بیشتری هستند. خوردن گردو، روغن زیتون و آووکادو چربی سالم برای پوست شما فراهم می‌کند. در کنار خوردن این مواد نوشیدنی‌‌‌‌هایی مانند الکل، کافیین و قهوه را حذف کنید.

استفاده از اسکراب ملایم

یکی از قدم‌هایی که برای مراقبت از پوست خشک باید بردارید، استفاده از اسکراب است. اما نکته‌ای که در تهیه این اسکراب‌ها باید در نظر داشته باشید، نوع آن‌ها است.

اسکراب پوست خشک باید ملایم‌تر از انواع پوست‌های دیگر باشد، در غیر این صورت دچار آسیب جدی خواهد شد. استفاده از اسکراب‌هایی که حاوی ویتامین E باشند، گزینه‌های مناسبی هستند.

در پایان

در مراقبت از پوست خشک باید این نکته را در نظر داشته باشید که باید به طور مداوم انجام شود. مخصوصا اگر از شیوه‌های گیاهی و خانگی استفاده می‌کنید. شیوه‌های گیاهی معمولا هزینه کمتری دارند، اما در طولانی مدت کارساز خواهند بود.

در عوض استفاده از مواد شیمیایی مطمئنا هزینه‌های زیادی برای شما در بر خواهند داشت. به هر صورت باید به طور مرتب از پوست مراقبت به عمل آورید و با یک متخصص پوست در ارتباط باشید. در این مقاله چندین شیوه برای این منظور به شما معرفی کردیم که می‌توانید مناسب‌ترین را برای خود انتخاب کنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

کشیدن پوست صورت یکی از جدید‌ترین و موثرترین شیوه‌های دنیای پزشک برای حفظ زیبایی و جوانی پوست صورت است. با افزایش سن افتادگی پوست صورت طبیعی است. پوست در این زمان دیگر قادر به تولید کلاژن نیست و در نتیجه زیبایی و جوانی خود را از دست می‌دهد.

وقتی پوست به سمت بالا کشیده می‌شود، افتادگی و چین و چروک‌های آن از بین می‌روند. پیش از اقدام به چنین جراحی شما نیاز به مشاوره و ارتباط با دکتر پوست و مو دارید. برای اینکه یکی از پزشکان را پیدا کنید، می‌توانید به سایت دکتر با من سر بزنید.

در این سایت شما می‌توانید نام تعدادی دکتر پوست شرق تهران را بیابید و به یکی از آن‌ها در نزدیکی محل زندگی خود مراجعه کنید. در ادامه مقاله در رابطه با عمل لیفت صورت توضیح خواهیم داد.

لیفت صورت یا کشیدن پوست صورت چیست؟

این شیوه زیباسازی پوست نوعی جراحی است که نه تنها پیچیده نیست، بلکه به شکل سرپایی انجام می‌شود. طی این عمل به بیماری داروهای بی‌حسی یا بیهوشی تزریق می‌شود و مدت زمان انجام آن چیزی بین ۲ تا ۵ ساعت است.

کشیدن پوست در قسمت‌‌های مختلفی انجام می‌شود که شامل اطراف دهان و بینی، زیر چانه و گردن می‌شود. طی عمل در این قسمت‌ها چربی، پوست اضافه و چین و چروک از بین برده می‌شوند. شیوه انجام این جراحی به این صورت است که یک برش در مقابل گوش به سمت موها یا خط مو ایجاد می‌شود.

برش دیگر در پشت گوش به سمت ریشه مو ایجاد می‌‌شود. در مرحله بعد جراح پوست افتاده را بلند می‌کند و به سمت بالا و عقب می‌کشد و پوست اضافی را از بین می‌برد.

در این جراحی بافت‌های عمیق‌تر صورت نیز سفت می‌شوند. در لیفت گردن جراح یک بریدگی زیر چانه ایجاد می‌کند که بافت عمیق‌تر گردن با این کار سفت شود. در مرحله آخر پوست بخیه خورده می‌شود.

قبل از عمل چه اقداماتی انجام می‌شود؟

قبل از هر عملی جراح وضعیت عمومی بیمار را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل کند که این جراحی برای بیمار خطرناک نخواهد بود. برای این کار تاریخچه پزشکی بیمار باید مورد بررسی قرار گیرد. این عوامل شامل بررسی موارد زیر می‌شود:

کشیدن پوست

  • فشار خون
  • لخته شدن خون
  • داروها
  • سیگار کشیدن
  • استفاده از مواد مخدر
  • آلرژی
  • جای زخم
  • وضعیت پوست

قبل از جراحی در صحبت‌هایی که بین جراح و بیمار انجام می‌شود، بیمار مشخص می‌کند که تمایل دارد در چه قسمت‌هایی جوان‌سازی و جراحی انجام شود. باید به این نکته آگاه باشید که چنین جراحی‌هایی نتیجه نهایی در افراد به شکل‌های متفاوت خواهد بود.

این تفاوت به خاطر نوع پوست و ساختار استخوان است که در انسان‌ها شبیه به یکدیگر نیست. پس بهتر است در این رابطه نیز با جراح خود صحبت کنید و دیدگاهی واقع‌بینانه به این جراحی داشته باشید.

جراحی لیفت صورت با چه تکنیک‌هایی انجام می‌شود؟

تنها جراحی نیست که از طریق آن لیفت صورت انجام می‌شود. تکنیک‌های دیگری هم برای این کار وجود دارند که در سال‌های اخیر به وجود آمده‌اند. تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

لیزر

از لیزر برای کشیدن پوست گردن استفاده می‌شود. برای جوانسازی این قسمت از بدن لیپوساکشن فک نیز انجام می‌شود. برای این تکنیک ابتدا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و سپس برشی به اندازه ۲.۵ سانتی‌متر زیر چانه ایجاد می‌شود.

لیزر در این تکنیک مورد استفاده قرار می‌گیرد که چربی‌ها را از بین ببرد و پوست آن ناحیه را سفت کند، چون یکی از عوارض ذوب کردن چربی افتادگی پوست است.

آندوسکوپی

یکی دیگر از تکنیک‌هایی که برای لیفت صورت و ابرو استفاده می‌شود، آندوسکوپی است. با کمک دوربین‌های کوچک برش‌های ریز روی پوست ایجاد می‌شود. با این برش‌های کوچک بافت پوست دچار آسیب جدی نمی‌شود و پوست در زمان کمتری خود را ترمیم می‌کند.

برای مثال روی پوست پیشانی برش‌ها کوچکی در خط مو ایجاد می‌شود. جراح پوست این قسمت را از طریق برش بالا می‌برد و به این ترتیب برای از بین بردن افتادگی آن، پوست را به بافت‌های عمیق‌تر وصل می‌کند.

لیپوساکشن

لیپوساکشن یعنی بیرون کشیدن چربی از قسمت‌های مخلف بدن. برای جوانسازی صورت و گردن، چربی‌های این قسمت از این طریق بیرون آورده می‌شوند و پوست آن قسمت بعد از این مرحله سفت می‌شود.

مینی لیفت

این شیوه کشیدن پوست به نسبت جراحی، کمتر تهاجمی به شمار می‌آید. از آن برای از بین بردن چروک قسمت پایینی پوست صورت انجام می‌شود. در آن یک برش کوچک در اطراف گوش ایجاد می‌شود. این شیوه برای جوانسازی پوست گردن مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. بهبودی در این شیوه سریعتر اتفاق میفتد.

آیا لیفت صورت معایبی دارد؟

این عمل عاری از نقاط ضعف نیست. در این قسمت معایب آن را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. یکی از بزرگ‌ترین معایب آن این است که حدود ۲۱ درصد از افرادی که لیفت صورت انجام می‌دهند، بعد از ۵ سال شاهد بازگشت به حالت قبل هستند.

کشیدن پوست

در آقایان این جراحی می‌تواند با دردسرهایی در ظاهر آن‌ها همراه باشد، چون برش‌هایی که روی صورت آن‌ها برای جراحی انجام می‌شود، ممکن است خط ریش آن‌ها را تغییر دهد. همین امر سبب می‌شود که ظاهری غیرطبیعی بعد از عمل داشته باشند.

یکی از عوارض این جراحی احتمال شکستگی لاله گوش است. چنانچه پوست بیش از حد کشیده شود، ظاهر آن غیرعادی به نظر می‌رسد. همینطور باید به این نکته مهم اشاره کنیم که هزینه این جراحی‌ها توسط بیمه پرداخت نمی‌شود.

عوارض جراحی کشیدن پوست صورت چیست؟

هیچ جراحی وجود ندارد که بدون عارضه باشد. از عوارض این جراحی به خصوص باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خون‌ریزی
  • کبودی
  • عوارض بیهوشی
  • آسیب به اعصاب صورت که ماهیچه‌ها را کنترل می کند، معمولاً موقتی است.
  • هماتوم (غده خونی)
  • عفونت
  • از دست دادن مو در اطراف محل برش، اما این یک امر غیر معمول است.
  • بی حسی که می‌تواند طی چند روز یا چند هفته بهبود یابد.
  • زخم
  • نکروز پوستی یا مرگ بافت
  • عدم یکنواختی بین دو طرف صورت
  • گسترش یا ضخیم شدن جای زخم

کلام پایانی

در این مقاله سعی کردیم شما را با یکی از رایج‌ترین شیوه‌های جوانسازی پوست یعنی کشیدن پوست آشنا کنیم. این شیوه با تکنیک‌های مختلفی انجام می‌شود و یکی از آن‌ها جراحی است که یک راهکار تهاجمی برای جوانسازی به شمار می‌آید، چون برش پوست طی یک جراحی اتفاق می‌افتد.

نتیجه به دست آمده از آن برای بسیاری رضایت‌بخش است و ماندگاری بسیار بالایی نیز دارد. شیوه‌های دیگری نیز وجود دارند که به اندازه جراحی تهاجمی نیستند و ما شما را با آن‌ها آشنا کردیم. نباید فراموش کنید که این شیوه‌ها همراه با عوارضی نیز هستند که با علم به آن‌ها و با مشورت با یک متخصص پوست و مو می‌توانید یکی از آن‌ها را برای جوانسازی پوست خود انتخاب کنید.

  • ترانه آذریپور
  • ۰
  • ۰

امروزه استفاده از روش­های سنتی نسبت به روش­های شیمیایی و پزشکی طرفداران بیشتری پیدا کرده است. مردم به دنبال درمان­هایی هستند که عوارض کمتری برای بدنشان داشته باشد. پوست زیبا در هر فرد یکی از اولین چیزهایی است که به چشم می­آید. به همین دلیل روزانه بسیاری از افراد را می­بینیم که به دنبال راه­هایی برای مراقبت و جوانسازی پوست در طب سنتی هستند.

مراقبت­های پوستی با استفاده از روش­های طب سنتی، اگر درست و به­ موقع انجام شود، می­تواند تاثیر فوق‌العاده­ ای بر سلامت و زیبایی پوست شما بگذارد. در این مقاله قصد داریم به طور کامل جوانسازی، تقویت و مراقبت پوست را با استفاده از روش­های طب سنتی برای شما شرح دهیم.

اگر شما هم به علم طبیعت علاقه­مند هستید و به دنبال راه­حل­های ارگانیک برای سلامت پوست خود می­گردید، توصیه می­شود که اصلا این مقاله را از دست ندهید!

جوانسازی پوست با روش­های طب سنتی چگونه است؟

داروهای طب سنتی همه و همه برگرفته از طبیعت و زمین هستند. در ساخت این داروها هیچ­گونه مواد شیمیایی به­کار نمی­رود و محصولات حیوانی نیز به میزان بسیار اندکی در برخی موارد استفاده می­شوند. به جز این­ها تمام محصولات و داروهای طب سنتی از گیاهان ساخته شده­اند.

علم طب بر پایه سلامت همزمان روح و جسم ساخته ­شده است. از آن­جا که برخی داروهای شیمیایی اثرات منفی بر جسم و روان مصرف­کنندگان دارند، متخصصان این علم همواره می­کوشند که داروها و روش­های درمانی سالم­تری پیدا کنند و ضرر کمتری در حین درمان به بدن افراد وارد شود.

جوانسازی پوست در طب سنتی هم مانند دیگر روش­های درمانی این علم از گیاهان استفاده می­کند. متخصصان طب سنتی با گیاهان و مواد خوراکی طبیعی مواد مختلفی می­سازند که با توجه به خواص و ویژگی­های هر کدام مورد استفاده قرار می­گیرند.

جوانسازی پوست در طب سنتی

گیاهی بودن ریشه داروهای طب سنتی و درمان­های بی­خطر باعث شده است که روزانه افراد بیشتری به این طب جذب شوند و از روش­ها و دستورالعمل­های آن استفاده کنند. در ادامه تمام خواص طب سنتی و تاثیرات آن بر پوست صورت را بررسی کرده و شما را با نحوه کار آن آشنا می­کنیم.

جوانسازی پوست با استفاده از طب سنتی چه تاثیراتی دارد؟

یکی از عوامل روش­های جوانسازی پوست که در بیشتر روش­ها یافت می­شود، استفاده از روغن­ها و عصاره­های گیاهی است. هر کدام از گیاهان خواصی مختص به خود دارند و برای گروه مشخصی از افراد مناسب هستند. برای مثال کسانی که پوستی عاری از جوش دارند، می­توانند برای درمان از ماسک­ها و عصاره­ های گیاه صدر استفاده کنند.

نمی­توان به طور قطع گفت که کدام درمان و گیاهان برای کدام افراد مناسب است؛ چرا که سیستم و آناتومی بدن هر فرد با افراد دیگر تفاوت دارد. برای این­ که بدانید دقیقا باید از چه روش درمانی استفاده کنید و چه کاری انجام دهید، باید حتما به یک متخصص پوست و مو طب سنتی مراجعه کنید.

ویژگی بارز تمام روش­های درمانی، مراقبت پوستی و جوانسازی پوست در طب سنتی بی­خطر بودن و سالم­ بودن موادی است که در این روش­ها به کار می­رود. افرادی که از درمان­های طب سنتی استفاده می­کنند، می­توانند اطمینان داشته باشند که عوارض جانبی و صدمه­ای به بدنشان وارد نمی­شود.

روش­های مختلف جوانسازی پوست با طب سنتی کدامند؟

در علم طبیعت روش­های متعددی برای مراقبت­های پوستی و جوانسازی پوست وجود دارد. در ادامه این متدهای مختلف را برای شما به طور کامل توضیح می­دهیم و خواهیم گفت که هر کدام از آن­ها چگونه انجام می­شوند.

به طور کلی روش­های جوانسازی پوست طب سنتی به سه دسته کلی تقسیم می­شوند که هر کدام خاصیتی جداگانه دارند و باید برای چگونگی انجام آن­ها با یک دکتر پوست عالی در زمینه طب سنتی مشورت کنید.

ماساژ­های پوستی

یکی از شناخته­ شده ­ترین روش­های تقویت پوست در طب سنتی ماساژ دادن است. ماساژ به خودی خود تاثیرات باورنکردنی بر سلامت پوست دارد؛ چرا که خون را در مویرگ­ها به جریان می­اندازد و این خون­رسانی موجب رسیدن ویتامین­ها و مواد مغذی بیشتر به سطح پوست می­شود.

رسیدن بیشتر مواد مفید و ویتامین­ها به پوست باعث می­شود که زیبایی و سلامتی پوست شما به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند. البته که ماساژ دادن پوست در طب سنتی تنها به این­جا ختم نمی­شود؛ بلکه این ماساژها معمولا با روغن­ها و عصاره­ های گیاهان مختلف انجام می­شوند.

این­ موضوع که در ماساژ از کدام گیاه برای تاثیر بهتر استفاده شود، کاملا بستگی به نوع پوست و نیاز فرد دارد. برای هر نوع پوستی و هر عارضه پوستی درمانی گیاهی متناسب با آن وجود دارد که هنگام ماساژ فرد متخصص از آن بهره بگیرد.

خواص منحصر به فرد ماساژ و خواص عصاره ­های گیاهی مختلف در کنار هم جمع می‌شوند و ترکیبی بسیار مفید و تاثیرگذار را برای پوست شما فراهم می­آورند. به همین دلیل است که ماساژ دادن پوست به طور مرتب و با روش­های تخصصی در طولانی مدت اثراتی بسیار چشمگیر دارد.

روش­های شست ­و شو

همان­طور که می­دانید، برای سلامت و پاکیزگی پوست باید آن را روزانه دو الی سه بار با مواد شوینده مناسب بشوییم؛ یعنی به طور میانگین 60 الی 90 بار در ماه این کار را انجام می­دهیم. حالا تصور کنید اگر این شست و شو با مواد مناسب انجام نشود، چه صدمه­ای به پوست شما وارد می­کند.

یکی از روش­های جوانسازی پوست در طب سنتی شست و شوی پوست با صابون­ها و مواد شوینده ­ای است که از گیاهان ساخته­ شده­اند. از آن­جا که این فرآیند به طور منظم و روزانه انجام می­شود، انتخاب ماده ­ای مناسب برای بهره­گیری از آن بسیار اهمیت دارد.

البته شست و شوی پوست در طب سنتی علاوه بر مواد شوینده گیاهی از روش­های دیگری نیز برخوردار است. برای مثال دمای آبی که با آن صورت خود را می­شویید نیز خیلی اهمیت دارد. جوانان باید پوست خود را با آب سرد بشویند و افراد میانسال و کهنسال بهتر است با آب ولرم این کار را انجام دهند؛ چرا که با افزایش سن حساسیت پوست شما هم بالا می­رود.

ماسک­های گیاهی

روش دیگری که حتما یک متخصص پوست و مو طب سنتی به شما پیشنهاد می­کند، استفاده از ماسک­ها و کرم­های طبیعی است. این مواد که معمولا دست­ساز هستند و به دست خود پزشکان طب سنتی ساخته شده­اند، تاثیر بسزایی در از بین بردن عارضه ­های پوستی مانند لک و جوش دارند. این ماسک­ها همچنین با توجه به مواد سازنده ­شان می­توانند کارهایی مثل از بین بردن تیرگی و لیفت پوست انجام دهند.

نکته مهم در اینجا این است که مواد قابل استفاده برای هر فرد نسبت به نوع پوست و وضعیت بدنی او تعیین می­شود. بنابراین شما هرگز نمی­توانید از تجربیات دوستتان که می­گوید پزشک او در مورد این روش درمان یا آن ماسک صحبت کرد، استفاده کنید.

جوانسازی پوست در طب سنتی

این اشتباهی است که اکثر افراد در مورد استفاده از درمان­های طب سنتی مرتکب آن می­شوند. این علم هم مانند علم پزشکی برای هر فرد درمانی جداگانه تعیین می­کند و نمی­توان از راهکارهای افراد غیر متخصص در این امر بهره گرفت.

جوانسازی پوست در طب سنتی با استفاده از ماسک­ها و کرم­های گیاهی بسیار رایج و پرطرفدار است؛ اما توجه داشته باشید که بی­خطر بودن این طب به این معنی نیست که می­توانید همه روش­های آن را بدون مشورت متخصص انجام دهید.

ممکن است شما به نوع خاصی از گیاهان یا روش­های درمانی حساسیت داشته باشید؛ بنابراین توصیه می­شود پیش از استفاده از هرگونه ماسک یا کرم با یک متخصص پوست در تهران یا شهرستان­ها که اطلاعات او را از سایت دکتر با من می‌توانید به دست آورید، مشورت کنید که دچار عوارض و مشکل نشوید.

کلام آخر

جوانسازی پوست در طب سنتی از روش­هایی است که برای اکثر افراد در جنسیت­ها و سنین مختلف جواب می‌دهد. استفاده از این طب در روتین مراقبت­های پوستی روزانه ­تان یا درمان­های پوستی می­تواند در بسیاری از موارد جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی باشد.

با اینکه روش­های درمانی در علم طبیعت معمولا بی­خطر هستند، اما استفاده بی­رویه و بدون آگاهی از داروهای گیاهی هم می­تواند عوارضی داشته باشد که ممکن است افراد ناآگاه را به خود درگیر کند. لذا باید پیش از انجام هرگونه درمان گیاهی با دکتر پوست عالی و مورد اعتماد خود مشورت کنید که دچار مشکل نشوید.

  • ترانه آذریپور