خدمات پزشکی

  • ۰
  • ۰

بی‌شک یکی از مراحل سخت مادر شدن دوران شیردهی است. شیردهی به مرحله‌ای گفته می‌شود که مادر از سینه‌های خود نوزاد را تغذیه می‌کند و به او شیر می‌دهد. همانطور که می‌دانید، بهترین تغذیه برای نوزادان شیر مادر است. شیردهی نوزاد برای مادر و نوزاد مفید است، اما این امر می‌تواند مشکلاتی را نیز به وجود آورد. برای نمونه می‌توان به ریزش مو در دوران شیردهی اشاره کرد که در بین زنان شیرده بسیار شایع است که البته باید مورد بررسی قرار بگیرد، زیرا ممکن است عواملی جدا از شیردهی سبب ریزش مو در این بازه زمانی شده باشند.

ریزش مو در این بازه زمانی یکی از مواردی هست که خانم‌ها باید بعد از زایمان و شروع دوران شیردهی به آن‌ها اهمیت بدهند، زیرا ریزش مو برای خانم‌ها بسیار سخت تر از آقایان است. پس ما با همراه باشید که به بررسی این موضوع بپردازیم.

ریزش مو در دوران شیردهی

ریزش مو در دوران شیرین مادری به خصوص شیردهی معمولا برای تمامی خانم‌ها آغاز یکسانی ندارد. خانم‌هایی که وارد مرحله شیردهی می‌شوند، باید نسبت به این موضوع توجه کافی داشته باشند و با دیدن کمترین علائم به پیشگیری و مقابله با آن بپردازند که از بروز مشکلات ناشی از ریزش مو جلوگیری کنند.

بیشترین احتمال ریزش مو در دوران شیردهی به سن 2 الی 4 ماهگی نوزاد برمی‌گردد. لازم است که مادران در این دوره حساسیت بیشتری به خرج دهند و بر ریزش موهای خود کنترل دقیق‌تری داشته باشند که بتوانند به راحتی با ریزش موی خود مقابله کنند، در غیر اینصورت تعداد موهای ریخته شده از مرز طبیعی می‌گذرد که اصلا خوشایند نیست.

بررسی موهای ریخته شده و شکل ظاهری مو در دوران شیردهی می‌تواند در حفظ کیفیت و سلامت مو کمک شایانی کند و تمامی مراقبت‌های شما دست به دست هم می‌دهند که از ریزش مو در بازه شیردهی جلوگیری کنند.

علت ریزش مو در دوران شیردهی و روش‌های مقابله با آن

ریزش مو عوامل و علل مختلفی دارد که البته در دوران شیردهی حضور یکی از این عوامل از بقیه پررنگ‌تر است و آن کمبود سطح هورمون‌ها در زنان شیرده است. شاید خیلی از افراد تصور کنند که ریزش مو در این دوران به دلیل شیر دادن به نوزاد است که تصور کاملا غلطی است. زیرا تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که به صورت مستقیم به نوزاد خود شیر می‌دهند و کسانی که از شیردوش استفاده می‌کنند، هر دو دچار ریزش مو می‌شوند.

ریزش مو در دوران شیردهی

اگر بخواهیم فراتر از شیردهی را بررسی کنیم، خواهید دید که ریزش مو در زنانی که سقط جنین داشته‌اند یا فرزندشان زنده به دنیا نیامده نیز مشاهده می‌شود. پس این امر نشان می‌دهد که ریزش مو در این دوران وابسته به تغییرات هورمونی است.

بعد از تولد نوزاد سطح هورمون‌هایی مانند استروژن و پروژسترون در بدن کاهش می‌یابد. این هورمون‌ها معمولا بعد از 24 ساعت به سطح طبیعی خود برمی‌گردند، اما تا زمانی که شما به نوزاد شیر می‌دهید، سطح پرولاکتین بالا است و حجم خون شما کاهش می‌یابد. در نتیجه افت آن تدریجی است و بعد از چند هفته از تولد نوزاد به حالت طبیعی خواهد رسید. پس از کم شدن حجم موی خود نگران نباشید که به دلیل کاهش هورمون‌ها است.

اگر شما هم بنا به هر دلیلی دچار ریزش مو هستید و قصد دارید که با متخصص پوست و مو مشاوره داشته باشید، ما به شما سایت دکتر با من را پیشنهاد می‌کنیم. در ادامه می‌خواهیم به روش‌هایی که به کنترل ریزش مو شما کمک می‌کند، بپردازیم.

استفاده از شامپوهای مناسب

یک از مواردی که به خانم‌ها در کنترل ریزش مو کمک می‌کند، استفاده از شامپوهای ضد ریزش مو است. در این میان شامپوهای گیاهی و طبیعی بسیار مناسب هستند، چون هیچگونه حساسیتی در فرد ایجاد نمی‌کنند. شامپوهای طبیعی تارهای مو را ضخیم کرده و به افزایش حجم مو کمک می‌کنند.

استفاده از شامپوهای مناسب برای خانم‌ها مشکل آلرژی یا حساسیت ایجاد نمی‌کند و حتی افرادی که موی نازک دارند، می‌توانند برای حفظ نرمی و لطافت موی خود در مرحله آخر حمام از نرم‌کننده استفاده کنند. در نتیجه موهایشان دچار شکست و آسیب نمی‌شوند و جلوی ریزش مو در دوران شیردهی گرفته می‌شود.

مراقبت از موها

یک دیگر ار مواردی که در حفظ سلامت مو تاثیر بسزایی دارد، مراقبت از آن است. به خصوص در دوران شیردهی که احتمال ریزش مو تا حد زیادی افزایش می‌یابد. برای نمونه هنگامی که از حمام بیرون می‌آیید، نباید موهای خود را زمانی که خیس است، شانه بزنید و از پیچیدن مو در حوله خودداری کنید. همچنین حالت دادن و خشک کردن مو با وسایلی که حرارت تولید می‌کنند را قطع کنید.

استفاده از اتو مو، سشوار و لوازم حالت‌دهنده را به حداقل برسانید. اینها عواملی هستند که به سادگی سبب نازک شدن تار مو می‌شوند و زمانی که مو نازک شود و ضخامتش کم شود، به راحتی شروع به ریزش می‌کند.

همچنین سعی کنید از رنگ کردن مو در دوران شیردهی خودداری کنید. زیرا رنگ مواد شیمیایی دارد و سبب نازک شدن ریشه مو می‌شود و این به خودی خود ریزش مو را تشدید می‌کند.

توجه داشته باشید که موهای خود را بیشتر از یک بار در روز شانه نزنید، زیرا شانه زدن زیاد مو سبب ریزش می‌شود. سعی داشته باشید از مدل‌ موهای ساده استفاده کنید که کمتر سبب شکستگی و آسیب مو می‌شوند. برای نمونه مدل دم اسبی به دلیل کشش موها سبب ریزش مو می‌شود و ریزش مو در دوران شیردهی را تشدید می‌کند.

در این دوره که با ریزش مو دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است که از روبالشی‌‌های ساتنی و ابریشمی استفاده کنید، زیرا روبالشی نخی رطوبت مو را جذب می‌کند و سبب خشکی مو می‌شود، اما روبالشی‌های ساتنی رطوبت طبیعی مو را حفظ می‌کند و چون اصطکاک مو را به حداقل می‌رساند، گره خوردگی مو را کم می‌کند.

همچنین استفاده از شامپوهای ویتامینه نیز بسیار مناسب هستند، زیرا رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز مو را تامین می‌کند و آن‌ها را سالم و قوی نگه می‌دارد.

تغذیه و تغییر رژیم غذایی

یکی از مواردی که باید به آن در دوران بارداری توجه کافی داشته باشید، تغییر سبک زندگی است. تغذیه شما در دوران بارداری باید به گونه‌ای باشد که تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای شیردهی لازم است را به حد کافی دریافت کرده باشید که بدن با کمبود دچار نشود و ریزش مو در دوران شیردهی رخ ندهد. ویتامین‌های گروه ب به خصوص بیوتین، ماده معدنی آهن، سلنیوم و روی از مواردی هستند که متخصصان زنان و زایمان معمولا تجویز می‌کنند.

ریزش مو در دوران شیردهی

همچنین مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌های بسیار زیادی در بازار موجود هستند که می‌توانید در دوران بارداری و شیردهی از آن‌ها استفاده کنید. البته لازم به ذکر است که مصرف مولتی ویتامین باید زیر نظر پزشک باشند و مصرف خودسرانه آن به خصوص در این دوران حساس خطرناک است. به خصوص در دوران شیردهی که مواد از شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شوند.

استرس

استرس یکی از عواملی است که سبب بروز ریزش مو در دوران شیردهی می‌شود، بنابراین لازم است که تا حد امکان استرس و اضطراب را از خود دور کنید. کاهش استرس به کاهش ریزش مو بسیار کمک می‌کند.

اینها تمام عواملی هستند که به کنترل ریزش مو در دوران 2 ساله شیردهی کمک می‌کنند و اگر شما قصد دارید که به بهترین متخصص مو در تهران مراجعه کنید، لازم است که به سایت دکتر با من سر بزنید و از خدمات بینظیر این سایت استفاده کنید.

درمان ریزش مو به روش طب سنتی

خوشبختانه طب سنتی راهکارهای فراوانی برای کمک به درمان ریزش مو دارد. از ماساژ درمانی با روغن گرفته تا استفاده از مواد گیاهی مانند حنا، مورد و سدر. شما می‌توانید هر شب موهای خود را با روغن‌هایی نظیر روغن رزماری، روغن بادام تلخ، نارگیل و کنجد ماساژ دهید. همچنین می‌توانید از داروهای گیاهی زیر استفاده کنید:

  • بذر کتان
  • دمنوش رزماری
  • آب انگور فرنگی هندی
  • دمنوش گیاه نخل مرداب
  • دمنوش بابونه و آویشن
  • دمنوش برگ گیاه بهیرنگراج

توجه داشته باشید استفاده هر کدام از این مواد باید زیر نظر متخصص طب سنتی باشد که بر اساس شرایط بالینی شما دارو تجویز شود.

در بسیاری از موارد ریزش مو تا تولد یکسالگی نوزاد طبیعی است، اما اگر بعد از آن نیز ادامه داشت و توده‌هایی از مو را بر برس خود مشاهده کردید، لازم است که به متخصص مو مراجعه کنید. ممکن است ریزش موی شما بر اثر عوامل رایج بعد از زایمان مانند کم کاری تیروئید یا کم خونی باشد که به راحتی قابل درمان هستند. اگر شما نیز شرایط مراجعه حضوری را ندارید، می‌توانید برای ارتباط با دکتر مو به سایت معرفی شده مراجعه کنید و از خدماتشان بهره ببرید.

کلام آخر

اگر شما نیز مادر هستید و از ریزش مو در دوران شیردهی رنج می‌برید، ما به شما سایت دکتر با من را پیشنهاد می‌کنیم که بتوانید از متخصص مو مشاوره بگیرید. لازم به ذکر است که ریزش مو در این دوران طبیعی است و به تغییرات هورمونی برمی‌گردد و بهترین کاری که می‌توانید برای جلوگیری از ریزش مو انجام دهید، مراقبت از مو با روش‌های گفته شده در مقاله است. بنابراین جای نگرانی نیست و این ریزش معمولا تا بعد از یک سالگی نوزاد رفع می‌شود.

  • ۰۱/۰۵/۳۰
  • ترانه آذریپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی