خدمات پزشکی

  • ۰
  • ۰

مسلما رنگ کردن مو، تاثیر بسیاری در زیبایی چهره و موهای شما دارد. اما زیبایی به چه قیمتی؟! موی رنگ شده و دکلره شده نسبت به سایر موها شکننده تر و آسیب پذیرتر است؛ بنابراین مراقبت از موی رنگ شده بسیار بسیار مهم است.

ما در این مقاله از دکتر با من قصد داریم درباره آسیب هایی که به مو توسط رنگ وارد می شود و روش های مراقبت از موی رنگ شده صحبت کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

موی رنگ شده چیست؟

همان طو رکه می دانید رنگ مو از مواد شیمایی مختلفی ساخته می شود. زمانی که رنگ مو روی موها قرار می گیرد؛ رنگ مو باعث از بین رفتن لایه خارجی مو که متشکل از پوشش چربی است می شود و به این ترتیب مولکلول های کوچک رنگ می توانند وارد لایه داخلی مو شوند و با مولکول های بزرگ تر که رنگ طبیعی موها را تشکیل می دهند واکنش دهند و باعث اکسید شدن آنها و در نهایت تغییر رنگ موها می شود.

آسیب هایی که به مو توسط رنگ وارد می شود؟

اصولا موهای دکلره و رنگ شده بسیار حساس و شکننده می شود. از جمله آسیب هایی که به مو توسط رنگ وارد می شود یا عوارض رنگ مو عبارتند از:

  1. خشکی مو؛
  2. ایجاد موخوره ؛
  3. نازکی تارهای موها؛
  4. ضعیف شدن ساقه و ریشه مو؛
  5. بد حالت شدن موها؛
  6. سفید شدن موها؛
  7. واکنش های آلرژیک؛

ریزش مو بعد از رنگ کردن مو اصولا کمتر اتفاق می افتد. کراتین (نوعی پروتئین) ماده اصلی تشکیل دهنده موها است که رنگ مو، دکلره و سایر مواد شیمایی باعث تجزیه مقداری از این پروتئین می شود که این اتفاق باعث نازکی موها می شود.

نکته: رنگ موهای تیره آسیب کمتری به نسبت رنگ موهای روشن به ساختار موها وارد می کنند.

چناچه تارهای موی نازک و شکننده ای دارید و یا دچار موخوره شده اید تا حد ممکن از رنگ کردن موهایتان پرهیز کنید چرا که این کار باعث تشدید مشکلاتتان می شود.

اگر می خواهید از آسیب های رنگ مو در امان باشید سعی کنید در یک سال بیش از 4 الی 5 بار موهایتان را رنگ نکنید.

مراقبت از موهای رنگ شده

موی رنگ شده

اگر عادت دارید که همیشه موهایتان را رنگ کنید، احتمالا الان موهای خشک و شکننده ای دارید. مواد شیمیایی موجود در رنگ موها باعث از بین رفتن رطوبت موها می شود. در نتیجه تار موها نازک و شکننده می شود. البته نگران نباشید با چند روش ساده می توانید از آسیب بیشتر به موهایتان به پیشگیری کنید که در ادامه به روش های مراقبت از موهای دکلره و  رنگ شده خواهیم پرداخت:

استفاده از اتوی مو و سشوار را به حداقل برسانید

از آنجا که موی رنگ شده به نسبت موی معمولی حساس تر و شکننده تر است. پس استفاده از اتوی مو، سشوار و سایر وسایل حرارتی مو را به حداقل برسانید.

توصیه ما عدم استفاده از این گونه وسایل است اما چنانچه عادت یا علاقه به سشوار کشیدن، صاف کردن یا فر کردن مو دارید بهتر است از وسایلی استفاده کنید که امکان تنظیم درجه حرارت را دارند. همچنین در هنگام استفاده از چنین وسایلی از محصولات محافظ حرارت مو استفاده کنید تا آسیب کمتری به موهایتان وارد شود.

استفاده از یک نرم کننده قوی را فراموش نکنید

همان طور که بارها در طی این مقاله گفتیم؛ موی رنگ شده شکننده تر و خشک تر از موی معمولی است. بنابراین نیاز است که از یک نرم کننده قوی برای حفظ رطوبت مو استفاده کنید.

از جمله محصولات نرم کننده مو بعد از رنگ شامل شامپوهای نرم کننده، کرم های موی بدون نیاز به آبکشی و ماسک موها هستند. این محصولات مواد مغذی لازم را برای تقویت موی دکلره شده و رنگ شده را تامین می کند و آبرسانی موهای رنگ شده را انجام می داهد.

توصیه می شود که حداقل یک بار در هفته از این محصولات برای موهای رنگ شده استفاده کنید.

موهایتان را نوک گیری کنید

یکی از روش های درمان و پیشگیری از موخوره نوک گیری موها به طور منظم است.

موهایتان را با آب سرد بشویید

شستشوی مو با آب داغ باعث کاهش رطوبت مو و در نتیجه افزایش خشکی مو می شود. از آنجا که موی رنگ شده بیشتر از موی معمولی مستعد خشک شدن است بنابراین سعی کنید موهایتان را آب سرد شستشو دهید.

شامپو برای موهای رنگ شده مردانه

برخی از آقایان از سفید شدن موهایشان بیزارند، به همین دلیل اقدام به رنگ کردن موهایشان می کنند. رنگ کردن موها در صورتی که در فاصله زمانی استاندارد انجام شود و مراقبت های لازم انجام شود؛ آسیب کمتری به موها وارد می کند.

یکی از روش های مراقبت از موهای رنگ شده مردانه استفاده از شامپو مناسب است. اما بهترین شامپو برای موهای رنگ شده چه شامپویی است؟

شامپوهای معمولی مواد مغذی کافی برای موهای رنگ شده را ندارند. لذا باید از شامپوهای حاوی مواد نرم کننده، مرطوب کننده و تقویت کننده استفاده کنید. همچنین در هنگام خرید شامپو برای موهای رنگ شده مردانه به برچسب مواد تشکیل دهنده آن دقت کنید و شامپویی را انتخاب کنید که فاقد سولفات باشد.

شامپو برای موهای رنگ شده زنانه

موی رنگ شده

شاید تصور کنید که انواع شامپو برای موهای رنگ شده تنها یک حقه تبلیغاتی هستند و هیچ تفاوتی با شامپوهای معمولی ندارند! اما این تصور کاملا اشتباه است! چرا که شامپو برای موهای رنگ شده زنانه و مردانه فاقد سولفات هستند و همین موضوع باعث ثابت ماندن رنگ موها می شود. همچنین شامپو برای موهای رنگ شده زنانه حاوی مواد نرم کننده و ویتامین هایی مثل ویتامین B5، پروتیئن، روغن آرگان و روغن نارگیل است، که باعث تقویت موهای رنگ شده می شود.

شامپو مخصوص موهای رنگ شده به نسبت شامپوهای معمولی PH پایین تری دارند که همین ویژگی نیز باعث بسته نگه داشتن کوتیکول های مو و در نتیجه ماندگاری رنگ مو می شود. مسلما هر چه مو سالم تر باشد رنگ را نیز طولانی تر نگه می دارد.

آیا سس مایونز برای موی رنگ شده مفید است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که بله سس مایونز برای موی رنگ شده مفید است و باعث نرمی مو و محافظت از کوتیکول های مو می شود.

بهترین نرم کننده برای موی رنگ شده

بهترین نرم کننده برای موی رنگ شده؛ نرم کننده ای است که بتواند آسیب های ناشی از رنگ مو و دکلره را از بین ببرد. همچنین بهترین نرم کننده برای موی رنگ شده باید قابلیت ترمیم کردن موها را داشته باشد و همین طور باعث تثبیت و ماندگاری بیشتر رنگ روی موها شود.

کلام آخر

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با آسیب هایی که رنگ و دکلره به مو وارد می کنند و روش های مراقبت و جبران این آسیب ها آشنا کنیم.

چنانچه با روش های مراقبت از موی رنگ شده موفق به درمان موهای آسیب دیده خود نشده اید؛ بهتر است از یک متخصص پوست و مو مشاوره بگیرید. ما در سامانه دکتر با من مجموعه ای از بهترین متخصصین پوست و مو را جمع آوری کرده ایم که می توانید به صورت آنلاین یا تلفنی از پزشکان مجموعه ما مشاوره بگیرید.

  • ۰۱/۰۲/۲۱
  • ترانه آذریپور

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی